بهترین ساعات مطالعه در شبانه روز چه زمانی است؟

فهرست مطالب:

گاها ممکن است از اطرافیان خود شنیده باشید که می گویند “من در شب بهتر درس را یاد می گیرم” یا اینکه “تا شب نشده باید تمام مسائل را بخوانم”. این جملات نشان می دهند که افراد همیشه با یک چالش روبرو هستند. بهترین زمان درس خواندن در شبانه روز چه موقع است؟ چه زمان باید مطالعه کرد که سطح یادگیری نیز بالا باشد؟ بهتر است زمانی برای مطالعه و درس خواندن انتخاب شود که ذهن در آن وقت بهترین عملکرد را داشته باشد. در این مقاله بانک کتاب یونیکتاب سعی شده تا بهترین زمان مطالعه در روز و شب را برای شما بیان کنیم. خواندن این مقاله به ویژه برای افرادی که کنکوری هستند و قصد تلاش زیاد را دارند توصیه می شود.

بهترین زمان درس خواندن در طول روز

بسیاری از افراد معتقدند که مغز در صبح سرحال تر است و بعد از یک استراحت طولانی خستگی ندارد. در ساعت های ابتدایی صبح، مغز بدون خستگی توانایی یادگیری بسیاری از مطالب و دروس را داشته و می تواند تمامی دروس جدید را یاد بگیرد. این افراد بهترین زمان درس خواندن در شبانه روز را صبح اول وقت می دانند.

بهترین زمان درس خواندن در طول روز

بنا بر عقیده این افراد، مغز در شب به خوبی استراحت کرده و صبح آماده یادگیری است. پس می تواند به خوبی مطالب جدید را درون خود جای بدهد. هم چنین این دروس برای مدت زمان بیشتری در ذهن باقی می مانند و سطح یادگیری بالا است.

علاوه بر این، خیلی از کنکوری ها نیز بر این باورند که بعد از بیدار شدن و خوردن صبحانه بیش تر آماده یادگیری هستند. این افراد در صبح با انرژی بیشتر به یادگیری مطالب جدید می پردازند. نکته ای که این دسته از افراد باید به آن توجه کنند، تغذیه مناسب قبل از شروع درس خواندن است. زیرا در هنگام صبح، بدن ما نیاز به خوردن صبحانه مقوی برای درک بهتر مطالب دارد و نخوردن صبحانه می تواند سطح یادگیری شما را به شدت پایین بیاورد.

چرا صبح بهترین زمان برای درس خواندن است؟

دو نکته وجود دارند که نشان می دهند بهترین وقت درس خواندن در شبانه روز، صبح است. اول این که در هنگام روز، نور طبیعی خورشید مکانی را که درس می خوانید روشن کرده و نیازی به نور مصنوعی ندارید. در نتیجه دید بهتری خواهید داشت و راحت تر می توانید تمرکز کنید. دومین نکته مربوط به طبیعت مغز افراد است؛ مغز در روز و زیر نور طبیعی هشیارتر عمل کرده و همین عاملی است که تا حد زیادی به افزایش سطح یادگیری ما کمک می کند.

[irp posts=”95432″]

بهترین زمان درس خواندن در طول شب

عقیده دیگری نیز وجود دارد که می گوید بعد از درس خواندن در شب، مغز به استراحت می پردازد؛ بنابراین می تواند مطالبی را که خوانده تجزیه، تحلیل و پردازش کند و همزمان به استراحت مشغول باشد. به این ترتیب است مطالبی که خوانده شده برای مدت زمان بیشتری در حافظه باقی می مانند. در نتیجه افرادی که در شب مطالعه می کنند، می توانند مطالب را برای مدت زمان طولانی تر در ذهن نگه دارند. به همین دلیل است که بهترین زمان درس خواندن در شبانه روز را شب هنگام می دانند.

بهترین زمان درس خواندن در طول شب

از آن جایی که در شب مغز توانایی پذیرش مطالب جدید را ندارد، پردازش و تجزیه و تحلیل مطالب قدیمی برای ما ساده تر می شود. درس خواندن در شب باعث می شود مطالب بهتر به خاطر سپرده شده و دیرتر و کمتر هم فراموش شوند. خواب بعد از مطالعه می تواند اطلاعات را در حافظه کوتاه مدت برای مدت زمان بیشتری نگه دارد. به همین دلیل است که دانش آموزان و دانشجویان نیز مطالعه قبل از خواب را ترجیح می دهند. سکوت و آرامشی که در شب حاکم است، باعث برتری این زمان نسبت به زمان های دیگر شده است. در زمانی که افراد آرام تر هستند، می توانند از نبوغ و مهارت یادگیری خود در هنگام شب بهره مند شوند.

[irp posts=”93565″]

بهترین زمان درس خواندن برای کنکور چه موقع است؟

معمولا کسانی که برای کنکور آماده می شوند بهتر است بدانند که چه ساعاتی را برای مطالعه انتخاب کنند تا بالاترین بازدهی را داشته باشند. هر فرد با توجه به سطح یادگیری و شرایطی که دارد، باید تشخیص دهد که برای او بهترین ساعات برای مطالعه و درس خواندن چه موقع خواهد بود.

بهترین زمان درس خواندن برای کنکور چه موقع است

یادگیری در ساعت های مختلف در افراد متفاوت است. عده ای در صبح ها ذهن بازتری دارند و بازدهی بالاتری برای یادگیری خواهند داشت. بنابراین از صبح تا ظهر که انرژی بهتری دارند به مطالعه می پردازند و بازخورد بسیار خوبی را کسب می کنند. در مقابل این افراد کسانی هستند که در طول روز نمی توانند درس بخوانند و در اوایل یا اواخر شب حس درس خواندن دارند. بنابراین بهترین زمان درس خواندن برای کنکور در همه افراد یکسان نخواهد بود و کیفیت مطالعه هر کسی به عادت های روزانه او بستگی دارد.

بهترین زمان مطالعه و درس خواندن از دید محققان

علاوه بر این ها مطالعات محققان نشان می دهند که هر شخص متناسب با علم جدید، در هر یک از ساعات روز و شب دارای استعدادها و توانایی های خاصی است. همچنین حالات او در ساعات شبانه روز دچار تغییراتی می شود و در هر ساعت یک توانایی خاص مثل افزایش درک مطلب را بروز می دهد. با این حال طبق تحقیقات، ساعات ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ بعد از ظهر بهترین زمان برای مطالعه هستند. طبق این تحقیقات در اوایل صبح و بعدازظهر حافظه کوتاه مدت فرد و سرعتی که در انتقال فکری افراد وجود دارد، بهتر عمل خواهد کرد.

بهترین زمان مطالعه و درس خواندن از دید محققان

نکاتی برای انتخاب بهترین زمان برای درس خواندن

نکاتی برای انتخاب بهترین زمان برای درس خواندن

در انتخاب بهترین زمان مطالعه در طول روز بهتر است یک سری نکات را هم در نظر بگیرید.

  • اگر در روز سطح یادگیری بالاتری دارید، صبح زود بیدار شوید. بعد از خوردن یک صبحانه مقوی، به مکانی مناسب برای درس خواندن بروید. کمی استراحت و سپس درس خواندن را شروع کنید. زیرا سطح یادگیری شما بالاتر می رود و مطالب را بهتر یاد می گیرید.
  • مطالبی را که در صبح یاد گرفته اید، در شب مرور کنید. این کار بر روی حافظه بلند مدت شما تاثیر می گذارد. بنابراین مطالب برای مدت زمان بیشتری در حافظه باقی می مانند.
  • قبل از شروع و پس از پایان مطالعه در هر ساعت از شبانه روز، استراحت کردن بر روی یادگیری شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اگر استراحت کنید سطح یادگیری شما بالاتر می رود و مطالب بهتر در ذهنتان باقی می مانند. مغز شما در هنگام خستگی قادر نیست که مطالب را به خوبی تجزیه و تحلیل کند؛ بنابراین سعی کنید با یک استراحت کافی به موفقیت نزدیک شوید.
  • بعد از خوردن هر وعده غذایی حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت کرده و سپس به مطالعه بپردازید. زیرا شکم پر باعث خواب آلودگی می شود و بر مطالعه تاثیر می گذارد. به جای خوردن غذاهای چرب، شور یا قندهای مصنوعی، از غذاهای سبک، سبزیجات، ماهی و سایر مواد مفید برای مغز استفاده کنید. 
  • برای یک مطالعه مفید، بهترین ساعت زمانی است که در آرامش خاطر به سر می برید. عصبانیت، ناراحتی، خشم و هیجان های این چنینی را هنگام درس خواندن از خود دور کنید تا تمرکزتان بر روی درس بیشتر شود.
  • هرگز زمانی که خسته هستید اقدام به مطالعه نکنید؛ زیرا تمرکز کافی نداشته و هیچ مطلبی را فرا نمی گیرید. برعکس زمانی که شاداب هستید و حس و حال درس خواندن را دارید بهترین زمان برای مطالعه است.
  • توجه کنید هیچ گاه بیش از حد توان خود یا کمتر از آن مطالعه نکنید. زیرا هنگامی که سعی دارید مطلبی جدید را فراتر از حد توان به مغزتان فرو کنید خسته می شوید و ذهن شما دیگر نمی تواند مطالب جدید را هضم کند . از طرفی دیگر وقتی ذهن درگیر یادگیری یک مطلب است و آن را قطع می کنید، ذهن برای خواندن ادامه مطلب کنجکاو شده و به دنبال پیدا کردن پاسخ خواهد گشت.
  • هنگامی که یک ساعت را در نظر بگیرید و هر روز در آن ساعت به مطالعه بپردازید بدن شما به این وضعیت عادت خواهد کرد. بنابراین در طی این زمان مشخص ذهن نیازمند مطالعه و تغذیه روح خواهد بود و شما برای درس خواندن آماده هستید.
  • قبل از شروع درس خواندن از سلامت جسم و روح خود اطمینان حاصل کنید. هنگامی که مشکلی در سلامتی روح و جسم شما به وجود آید نمی توانید مطالعه مفیدی داشته باشید.

[irp posts=”93565″]

جمع بندی

همه افراد به ویژه دانش آموزانی که خود را برای کنکور آماده می کنند به دنبال زمانی هستند که سطح یادگیری آن ها در بالاترین سطح قرار بگیرد. بهترین زمان درس خواندن در شبانه روز به عادت های روزانه افراد بستگی دارد. عده ای صبح زود سطح یادگیری بالایی دارند و بعضی مطالعه در شب را ترجیح می دهند. در این مقاله به بررسی بهترین وقت برای درس خواندن در شبانه روز پرداختیم تا شما بتوانید بر این أساس ساعت های مطالعه خود را تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.