لیست بهترین کتاب های رمان و داستان برای نوجوانان

فهرست مطالب:

دوران نوجوانی دورانی است که انسان با جدیت بیشتری کتاب می خواند و می تواند با آن ارتباط برقرار کند. کتاب ها در دوران نوجوانی شما را با دنیای تازه تری آشنا می کنند و طعم یک زندگی جدید را برایتان به ارمغان می آورند. در زمانی که به دنبال یک الگوی قدرتمند برای ادامه راه طولانی زندگی خود هستید، کتاب شما را با این الگو آشنا می کند . با کتاب در سرزمین رویاهایتان قدم زده و همراه الگوی خود تجربه های زیادی را به دست می آورید. برای اینکه در پیدا کردن این الگو به شما کمک کنیم، در ادامه تعدادی از بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان و بهترین رمان های مناسب نوجوانان را معرفی خواهیم کرد.

یونیکتاب یکی از مجموعه های بزرگ برای خرید اینترنتی کتاب می باشد که تخفیف های ویژه ای را به خریداران می دهد. در این مجموعه می توانید به راحتی به سفارش کتاب کودک و نوجوان بپردازید و آن را درب منزل دریافت کنید.

معرفی بهترین داستان ها و رمان ها برای نوجوانان

رمان ها شخصیت هایی را معرفی و توصیف می کنند که می توان با آن ها ارتباط برقرار کرد و مانند دنیای واقعی هنگام تجربه های مختلف با این شخصیت ها همراه شد. بسیاری از افراد از این شخصیت ها الگوبرداری می کنند. بنابراین شما هم به عنوان یک نوجوان باید انواع داستان های مخصوص به سن خود را بخوانید تا شاید با یکی از آن ها هم مسیر شوید. در ادامه تعدادی از بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان معرفی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: تاثیر کتاب بر شخصیت انسان

1- انجمن شاعران مرده

در این داستان چند دانش آموز دبیرستانی در مدرسه ای بسیار معتبر و سخت گیر درس می خوانند. همه افرادی که در این مدرسه هستند باید سخت درس بخوانند و تمام تلاش خود را صرف درس کنند تا بتوانند در دانشگاه های معتبر جهانی قبول شده و ادامه تحصیل دهند. روزها به همین شکل می گذرد تا اینکه با ورود معلم ادبیات جدید ورق برمی گردد.

انجمن شاعران مرده, ان. اچ کلاین بام, زهرا طراوتی, نیماژ

دانش آموزان این مدرسه پس از ورود معلم با معنای جدیدی از زندگی آشنا می شوند. آن ها متوجه می شوند که تنها راه موفقیت ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر و در یک رشته خاص نیست. به علاوه خود معلم ادبیات نیز روزی دانش آموز همین مدرسه بوده است. در ادامه داستان یکی از دانش آموزان متوجه رازی در کتابخانه می شود که کشف آن تنها از عهده معلم برمی آید. هنگامی که راز فاش شود بچه ها تصمیمات جدیدی خواهند گرفت.

2- مجموعه کتاب های یاران حلقه

یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین کتاب های ادبیات قرن 21 مجموعه ی سه گانه یاران حلقه است. این کتاب توسط جان رونالد تالکین نویسنده و زبان شناس انگلیسی نوشته شده که ژانری فانتزی – حماسی دارد. این نویسنده برای نگارش این مجموعه 12 سال زحمت کشید.

یاران حلقه، دو برج، بازگشت به پادشاه به ترتیب سه کتاب این مجموعه به حساب می آیند. از آن جایی که نگارش ارباب حلقه ها در زمان جنگ جهانی دوم بوده، تالکین در این کتاب جهانی پر از تاریکی و خشم را توصیف می کند. نکته ای که باعث می شود شما را به عنوان یک نوجوان به خواندن این کتاب ها دعوت کنند، تقلای شخصیت های ارباب حلقه هابرای غلبه بر تاریکی و نجات سرزمین و ناامید نشدن آن ها است. از طرفی دیگر تالکین با تکیه بر دانش زبان شناسی خود این کتاب را با پیچیدگی، جزئیات و ظرافت نوشته است. به طوری که منتقدان ادبی اثر او را به عنوان نقطه تحول ژانر ادبیات فانتزی می دانند.

3- النور و پارک

یکی از بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان النور و پارک نام دارد. در این کتاب عشق بین دو نوجوان با نام های النور و پارک به قلم کشیده شده است که آن ها را بزرگ و آماده ورود به بزرگسالی می کند. النور یک نوجوان 16 ساله است که برخلاف دیگر شخصیت های داستانی ظاهری رویایی ندارد. او کمی چاق است و موهایی به رنگ قرمز دارد. النور در خانواده ای فقیر بزرگ شده و با مشکلات کوچک و بزرگ دسته پنجه نرم می کند. پدر ناتنی او همیشه مست است و معمولا از او، خواهر و برادرهایش و همچنین مادرش سو استفاده می کند و آن ها را اذیت می کند.

النور برای بیرون رفتن مجبور است لباس هایش را وصله کند. روز اولی که سوار سرویس می شود تا به مدرسه برود، همه ی بچه ها او را به خاطر سر و وضعش مسخره می کردند و کسی کنار او نمی نشست. از طرفی دیگر پارک از یک پدر آمریکایی و مادر کره ای متولد شده که شاد و پر از عشق کنار یکدیگر زندگی می کنند. قیافه پارک به جای پدر آمریکایی اش به مادر کره ایش شباهت بیشتری دارد. او مشکل دیگری  به جز شرمندگی از سر و شکل آسیایی اش ندارد.

هنگامی که النور و پارک با یکدیگر آشنا می شوند، عشق بین آن ها باعث می شود بیشتر بتوانند با شرایطشان کنار بیایند و ارزش بیشتری برای زندگی قائل باشند. به علاوه آن ها احساس قدرت بیشتری می کنند و با این حس در برابر مشکلات می ایستند. این کتاب در زمینه خشونت خانگی، عشق، دوست داشتن بدن و مقابله با تمسخرهای دسته جمعی در گروه های نوجوانانه مطالب آموزنده ای را ارائه می دهد.

4- یک شب فاصله

این کتاب برای نوجوانانی بالاتر از 13 سال مناسب خواهد بود. به عنوان یک نوجوان می توانید در این کتاب نمونه بارز شجاعتی را که از بزرگسالان نیز توقع ندارید را مشاهده کنید. هم چنین با مفاهیمی عدالت، ظلم، آزادی وتعلق به خانواده را در بستری داستانی اشنا می شوید. زمانی که میان آلمان شرقی و غربی و دو طرف دیوار برلن جنگ است، دختر بچه ای 12 ساله به نام گرتا در آلمان زندگی می کند. او برای رد شدن از این دیوار و رسیدن به آزادی می جنگد. فضایی دلهره آور و وحشتناکی در این داستان حاکم است که کار آدم بزرگ ها و حتی بچه ها را بسیار سخت می کند.

یک شب فاصله, پرتقال

5- سیزده دلیل برای اینکه …

در همه ی مدارس موضوع برچسب خوردن و انگ به یک دانش آموز توسط سایرین وجود دارد . باید توجه داشت که اگر این موضوع کنترل نشود فاجعه به بار می آورد. کتاب سیزده دلیل برای اینکه … یکی از بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان است که به همین موضوع اشاره دارد.

هانا یک دختر دانش آموز است که به تازگی تصمیم به خودکشی گرفته اما می خواهد برای کسانی در گرفتن این تصمیم نقش داشته اند پیغامی را برساند. او نوارهای کاستی را پر کرده و دلایل خود را بیان می کند. هانا در مدرسه مورد هجمه هایی قرار گرفته که خودش واقعا در به وجود آمدن آن ها هیچ تقصیری نداشته است. با خواندن این کتاب کمی بیشتر به حرکات و رفتار خود دقت خواهید کرد. زیرا متوجه می شوید که برخی از رفتار و حرف های ما به صورت خواسته و یا ناخواسته بر روی دیگران تاثیر منفی می گذارد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس

6- چتر تابستان

گاها یک اتفاق ناگوار در زندگی مسیر فرد را تغییر می دهد. چتر تابستان کمک می کند درد افرادی را که با یک اتفاق مثل از دست دادن یک عزیز دسته پنجه نرم کرده و زندگی شان تغییر کرده است را درک کنید. آنی دختر نوجوانی است که از هر چیزی مانند مسمومیت، تصادف و بیماری های مختلف می ترسد و این ترس باعث شده خیلی از کارها را انجام ندهد یا زیادی محتاط باشد.

این ترس دست خود آنی نیست و به دلیل تاثیری است که مرگ برادرش بر روی گذاشته است. برادرش در سن کم و به دلیل یک بیماری نادر به طور ناگهانی مرد. با این حال آنی سعی دارد با مرگ برادرش کنار بیاید و با مشکلات مقابله کند.

7- قصه های مجید

با کتاب قصه های مجید می توانید با ماجرایی یک پسر بچه اصفهانی بامزه همراه شوید. نویسنده این کتاب آقای هوشنگ مرادی کرمانی بنا بر وقایعی که خود تجربه کرده یا دیده این داستان را به نگارش درآورده است. این کتاب شامل چند بخش داستان های کوتاه است که شخصیت اصلی تمام آن ها مجید است. بعدها از روی داستان های این کتاب مجموعه ای تلویزیونی ساخته شد که مورد توجه قرار گرفت.

قصه های مجید, هوشنگ مرادی کرمانی, انتشارات معین

8- بیرون ذهن من

با خواندن این گزینه از بهترین کتاب های رمان برای نوجوانان متوجه می شوید که حتی با وجود معلولیت می توان راهی برای پیشرفت پیدا کرد و هم چنین شرایط افرادی را که با معلولیت کارهای خود را انجام می دهند، بیشتر درک می کنید.

در این کتاب دختری با نام ملودی داستان زندگی اش از سه سالگی تا یازده سالگی را تعریف می کند. او نمی تواند صحبت کند اما درونش اتفاقات گوناگونی در حال افتادن است. ملودی از هم سن و سالان خود بسیار باهوش تر است و حتی از افرادی که سعی می کنند معالجه اش کنند هم، پیشی می گیرد. او سرانجام راهی برای ارتباط با محیط اطراف و دیگران پیدا خواهد کرد.

9- جایی که عاشق بودیم

دو نوجوان در گیر و دار افسردگی و حس خودکشی با یکدیگر آشنا می شوند. وایلت و فینچ این دو دانش آموز هستند که به صورت اتفاقی و در یک موقعیت با هم آشنا می شوند. آن ها افسردگی دارند و گاها به خودکشی هم فکر می.کنند.

این آشنایی و عشق شکل گرفته بر روی آن ها تاثیر می گذارد. در طی داستان مواجهه ای که هر کدام از این دو نفر با یکدیگر، دیگران، خانواده و مدرسه دارند، دستمایه ی ماجراهای کتاب است. می توان گفت یکی از بهترین کتاب های رمان برای نوجوانان این کتاب عاشقانه است که با داستان هیجان انگیز خود از همان ابتدا خواننده را جذب خود می کند.

10- فعلا خوبم

با شخصیت کتاب فعلا خوبم بدون ترسی از آسیب دیدن انواع مشکلات را پشت سر می گذارید. پسر بچه ای به اسم داگ است که تازه خانه شان را عوض کرده اند، در خانواده ای زندگی می کند که پدرش بیکار است، برادرش از جنگ ویتنام بازگشته و مجروح شده و برادر دیگرش به سرقت متهم شده است. این پسر علاوه بر خانه در مدرسه نیز مشکلاتی دارد. در حالی که اتفاقات جدید نیز پیش روی او قرار می گیرند. گری. دی. اشمیت نویسنده این کتاب است. او به خاطر نوشتن این کتاب برنده ی جایزه ی کتاب برجسته در بخش کتاب کودکان ۲۰۱۲ و جایزه ی ادیسه برای تولید کتاب صوتی ۲۰۱۲ شده است.

بیشتر بخوانید: راه های تقویت حافظه

جمع بندی

نوجوانان در سنی حساس قرار دارند و تاثیر پذیری آن ها بسیار بالا است. بنابراین چه بهتر که یک کتاب بر روی آن ها و مسیر زندگی شان تاثیر بگذارد. بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان یا زمان مخصوص سنشان، آن ها را با موقعیت های مختلف زندگی آشنا می کنند. ضمن تجربه بسیاری از اتفاقات نوجوانان با الهام از این کتاب ها می توانند راه زندگی خود را پیدا کنند. هم چنین یاد بگیرند شجاع باشند و با کوچک ترین مشکل جا نزنند.

اگر نیاز به سفارش کتاب درسی، سفارش کتاب کمک درسی و سفارش کتاب دانشگاهی دارید، یونیکتاب بهترین بانک کتاب است. در این مجموعه تنوع گسترده ای از کتاب ها وجود دارد و به راحتی می توانید کتاب مورد نظرتان را پیدا و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.