چگونه در امتحانات نهایی موفق و قبول شویم؟

فهرست مطالب:

می دانید که امتحانات نهایی در پایان سال تحصیلی پایه نهم و دوازدهم برگزار می شوند. این امتحانات تاثیر زیادی در آینده دانش آموزان می گذارند؛ به ویژه امتحانات نهایی در پایان سال دوازدهم که نتیجه آن بر روی کنکور نیز اثر دارد. بنابراين هر دانش آموز باید راز موفقیت در امتحانات نهایی را فرا بگیرد تا نیمه راه را برای رسیدن به هدف طی کرده باشد.

هر فرد باید ابتدا تمام جوانب را در نظر بگیرد؛ سپس با توجه به شرایطی که دارد برای موفقیت در امتحانات نهایی برنامه ریزی داشته باشد. برنامه ریزی کمک می کند دانش آموز برای هر درس خود زمان بندی معینی را در نظر بگیرد. در این مقاله نکات و راهکارهایی که برای موفقیت در امتحانات نهایی نیاز است مورد بررسی قرار می گیرند تا دانش آموزان بتوانند به بهترین نحو این مرحله را پشت سر بگذارند.

قبولی و کسب نمره در امتحانات نهایی نهم و دوازدهم

هر چه یک آزمون بیشتر در آینده فرد تاثیرگذار باشد، دلهره برای قبولی و کسب نمره خوب بیشتر خواهد شد. امتحانات نهایی در پایه نهم تعیین کننده رشته تحصیلی هستند و آزمون های پایه دوازدهم نیز بر روی کنکور اثر می گذارند.

قبولی و کسب نمره در امتحانات نهایی

تفاوت این امتحانات با دیگر آزمون های سایر پایه ها این است که آن ها به صورت کشوری و هماهنگ برگزار می شوند. در نتیجه فرصت ارفاق و در نظر گرفتن شرایط دانش آموز در دادن نمره، از دبیر او گرفته می شود. این شرایط باعث ایجاد استرس در دانش آموزان شده و در مورد اعلام نتایج و موفقیت در امتحانات نهایی نگرانی به وجود می آورد. دانش آموز بهتر است بداند که درس خواندن را باید از دوران تحصیل و حضور در کلاس شروع کند تا با شیوه های یادگیری در خود بیشتر آشنا شود. بنابراین آگاهی  درباره شیوه صحیح درس خواندن، دانش آموز را برای امتحانات آماده می کنند. 

[irp posts=”95432″]

نکات مهمی که قبل از امتحانات نهایی بهتر است رعایت شوند

آمادگی که دانش آموزان قبل از شرکت در امتحانات نهایی و هنگام درس خواندن در خود به وجود می آورند، راز موفقیت در امتحانات نهایی است. بهتر است در ادامه به نکاتی که لازم است هنگام درس خواندن در نظر بگیرید، توجه کنید:

نکات مهم قبل از امتحانات نهایی

1- حذف عوامل حواس پرتی

درس خواندن همراه با یادگیری، نیاز به توجه و تمرکز بسیار زیادی دارد. هر دانش آموز می داند هنگام درس خواندن عوامل زیادی برای حواس پرتی وجود دارند. یکی از این عوامل گوشی موبایل است؛ چک کردن مداوم و گول زدن خود هنگام کار با آن حواس شما را به هم می ریزد.

بعضی تصور می کنند یک نگاه و بازدید کوتاه از صفحه، کانال ها و یا گروه های مجازی تاثیری در کیفیت مطالعه شما ندارد. اثر منفی این کار از چیزی که فکر می کنید بیشتر خواهد بود. بنابراين اولین نکته قبل از درس خواندن، خاموش کردن گوشی و حذف عواملی است که به هر دلیلی حواستان را پرت می کند.

2- خواندن درس با صدای بلند

اگر هر بار بعد از خواندن درس، مبحث یا درس مورد نظر را با صدای بلند برای دوست یا فردی در خانواده خود بخوانید، آن را بهتر یاد می گیرید. به علاوه می توانید این کار را به جای صحبت کردن، با نوشتن انجام دهید. این کار تسلط شما بر روی درس را افزایش می دهد و کمک می کند بفهمید چه مقدار از درس را به خوبی یاد گرفته اید. شما با تکرار درس برای دیگران، آن را تمرین می کنید. تسلط بر روی درس یک راز موفقیت در امتحانات نهایی به حساب می آید.

3- شب امتحانی نبودن

یک راز موفقیت در امتحانات نهایی، درس خواندن در طول دوران مدرسه و موکول نکردن آن به شب امتحان است. دانش آموزی موفق می شود که در اوایل سال تحصیلی تصمیم می گیرد که با جدیت درس بخواند و به شب امتحان موکول نکند. این کار به یک برنامه ریزی بسیار هدفمند وابسته شده است. به علاوه پشتکاری که فرد در عمل به این برنامه ریزی دارد، در موفقیت او بی اثر نخواهد بود. 

4- معلم شدن

هنگامی که مطلبی را می خوانید، سعی کنید سوالات موجود در آن را استخراج کرده و به آن ها جواب کامل دهید. در واقع باید دید یک معلم را به خود بگیرید. بنابراین ضمن اینکه تسلط خود را بر مبحث درسی افزایش داده، تمرکز بالایی داشته و می توانید زمان طولانی تری را به مطالعه بپردازید. این راز موفقیت امتحانات نهایی یک تکنیک درس خواندن برای تمام مقاطع به حساب می آید.

5- تهیه نمونه سوالات امتحانی

هنگامی که انسان از ماهیت چیزی بی خبر باشد، نگرانی هایی وجود او را در بر می گیرند. اصلی ترین نگرانی دانش آموزان درباره نحوه سوالات و سختی و آسانی آن ها است. وقتی دانش آموز با سوال سختی رو به رو می شود، دچار ترس و دلهره شده و حتی سوالات آنان را به سختی پاسخ می دهد یا دیگر توانایی ادامه شرکت در امتحان را ندارد. یک راز موفقیت در امتحانات نهایی تهیه نمونه سوالات است؛ سعی کنید چند دسته نمونه سوال را تهیه و به دقت بررسی کرده و پاسخ های دقیق را پیدا کنید.

[irp posts=”94302″]

6- خواب کافی

هرگز فکر نکنید مطالعه مداوم راز موفقیت در امتحانات نهایی است. به همان اندازه داشتن یک خواب مفید در موفقیت شما موثر خواهد بود. هر انسان به طور متوسط نیاز دارد 6 تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابد. اگر این استراحت را در برنامه ریزی خود قرار ندهید، دچار خستگی و کسالت می شوید. بنابراین روحیه و پشتکار خود را از دست داده و دچار مشکل خواهید شد. استفاده از دمنوش ها در این دوران باعث غلبه بر استرس شده و خواب راحتی را برای شما رقم می زند.

7- تغذیه سالم

خوردن خوراکی های مقوی و سالم حین آمادگی برای امتحانات نهایی به تقویت عملکرد سلول های مغز شما کمک می کند.

شیوه های درس خواندن برای امتحانات نهایی

علاوه بر نکاتی که در زمان درس خواندن برای امتحانات نهایی رعایت می کنید، شیوه هایی که برای درس خواندن دارید به شما در کسب موفقیت کمک خواهند کرد. این شیوه ها عبارتند از:

شیوه های درس خواندن برای امتحانات نهایی

1- برنامه ریزی کنید

گفته شد که درس خواندن در طول دوران مدرسه یکی از رازهای موفقیت در امتحانات نهایی به حساب می آید. بنابراین شما باید با یک برنامه ریزی درست، ساعت مطالعه هفتگی مشخصی داشته باشید. یکی از برنامه ریزی های رایج در طول تحصیل این است که برای دروس همان روز و روز بعد، برای مرور وقت کافی بگذارید.

سعی کنید بعد از برگشت به خانه درس های همان روز را مطالعه کنید. این کار را در یک ساعت انجام دهید تا مطالب در ذهن شما تثبیت شوند. برای دیگر دروس نیز با توجه به شرایط وقتی را اختصاص دهید. در روزهای پایانی به امتحانات نهایی از تفریحات دوری کرده و بیشتر وقت خود را صرف درس خواندن کنید. هم چنین اگر در یادگیری نسبت به سایر افراد ضعیف تر هستید، باید بیشتر تلاش کنید.

2- ساعت مطالعه خود را تقسیم کنید

نهایت استفاده از زمان به ویژه در روزهایی که شما نیمی از آن را در مدرسه هستید کمی سخت است. برای استفاده مفید از تمام ساعات خود بهتر است آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. برای رفع خستگی و افزایش کیفیت مطالعه خود بعد از هر یک ساعت، حدود 15 دقیقه به خود استراحت دهید. اگر حس می کنید از دانش آموزان تندخوان هستید و زمان کمتری برای مطالعه نیاز دارید، هرگز دست به تقسیم زمان نزنید؛ بلکه سرعت مطالعه خود را کاهش دهید. زیرا معمولا دانش آموزان تندخوان به جزئیات و کلمات کلیدی توجه چندانی ندارند.

3- مکان مطالعه خود را انتخاب کنید

معمولا یک جای دنج و بدون سر و صدا در خانه برای درس خواندن و تمرکز بهتر مکان مناسبی به حساب می آید. بنابراین عاملی حواس شما را پرت نخواهد کرد و سطح یادگیری افزایش می یابد. توجه کنید که نور و تهویه مناسب نیز در انتخاب مکان مطالعه بسیار مهم است. اگر به هر دلیلی در خانه این مکان را پیدا نکردید، می توانید به قرائت خانه ها و یا کتابخانه ها مراجعه کنید.

4- ابتدا کتب درسی را بخوانید

امتحانات نهایی به طور معمول از کتب درسی تهیه می شوند؛ بنابراین بهتر است برای موفقیت در امتحانات نهایی، دانش آموز ابتدا وقت خود را صرف خواندن کتاب های درسی کند. یادگیری درست و عمیق مطالب کتاب از صرف وقت برای خواندن مطالب سنگین کتاب های کمک درسی در موفقیت شما تاثیر بیشتری خواهد داشت. البته بعد از یادگیری کامل کتب درسی حل کردن نمونه سوالات بی تاثیر نخواهد بود. نکته دیگر در راز موفقیت امتحانات نهایی توجه به کلمات کلیدی مثل «همه، اغلب، بیشتر، می باشند و نمی باشند» در کتب درسی است. در صورتی که نیاز به خرید کتاب درسی دارید می توانید به یونیکتاب مراجعه کنید و سفارشات خود را با تخفیف ویژه و پرداخت درب منزل تهیه کنید.

5- به همه درس ها توجه کنید

سعی کنید بین مطالعه دروس عمومی و تخصصی تعادل به وجود آورید. افراد معمولا به دروس تخصصی اهمیت بیشتری می دهند و از دروس عمومی غافل هستند. حتی ممکن است خواندن آن ها را به شب امتحان موکول کنند. باید بدانید که دروس عمومی نیز مانند تخصصی اهمیت دارند و کسب نمره خوب در آن ها به موفقیت بیشتر شما کمک خواهد کرد.

[irp posts=”93565″]

6- درس ها را اولویت بندی کنید

هر دانش آموز ممکن است در یک درس نسبت به سایر درس ها با مشکلات بیشتری رو به رو باشد. بنابراین قبل از هر کاری بهتر است نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آشنایی پیدا کند. قبل از شروع امتحانات نقاط ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل و نقاط قوتتان را تقویت کنید. سعی کنید در طول سال تحصیلی برای دروسی که ضعیف هستید، وقت بیشتری را اختصاص دهید. حتی می توانید اقدام به خرید کتاب کمک درسی کنید تا بتوانید با تکرار و تمرین سوالات بسیار به درک درستی برسید.

7- مباحث را تفکیک کنید

هنگام حل نمونه سوالات تمام تمرکز خود را جمع کنید؛ اجازه ندهید موضوعی حواس شما را پرت کند. سوالات پرتکرار را از سوالات جدید جدا کنید؛ با این روش مباحث مهم و مورد توجه در امتحانات نهایی را از سایر نکات تفکیک کرده اید. بنابراین روی سوالات مهم وقت بیشتری گذاشته و سوالات با اهمیت کم تر را مرور می کنید.

8- خلاصه نویسی کنید

خلاصه نویسی یک مهارت به حساب می آید. این عمل حین درس خواندن به یادگیری کمک زیادی می کند. هم چنین مدت زمان مرور بر روی درس را کاهش می دهد. این راز موفقیت در امتحانات نهایی برای افرادی که در حال آماده سازی برای کنکور هستند یا دانشگاه می روند نیز کارساز خواهد بود.

9- مهارت پاسخگویی تشریحی خود را افزایش دهید

دانش آموزان موظف هستند به صورت تشریحی به سوالات امتحان نهایی پاسخ دهند. بنابراین بیشتر از جواب آخر، شیوه پاسخگویی و روند پاسخ به سوال برای تصحیح کنندگان مهم است. هنگام آماده سازی خود شیوه های صحیح پاسخگویی به صورت تشریحی را نیز تمرین کنید. هرگز تقویت توانایی خود در تست زنی را کنار نگذارید؛ اما برای موفقیت در امتحانات نهایی بیشتر بر روی جنبه تشریحی آن تمرکز داشته باشید.

10- درس خواندن در شب امتحان

استرس در حد مطلوب، در شب امتحان واکنشی طبیعی از سوی بدن است. این استرس و تنش ممکن است به شما حس خستگی و کسالت را منتقل کند؛ بنابراین اصلا زمان خوبی برای یادگیری مطالب جدید نیست. زیرا نه تنها چیزی در مغزتان فرو نمی رود و در آن باقی نمی ماند بلکه استرس شما را نیز افزایش می دهد. در شب امتحان تنها از خلاصه نویسی های خود استفاده و سعی کنید تسلط خود بر مطالبی را که آموخته اید افزایش دهید.

فلش کارت ها یا برگه های خلاصه برداری قبل از خواب به شما در مرور سریع درس کمک خواهند کرد. شب را سریع بخوابید و استرس را از خود دور کنید. هرگز نگرانی کار شما را درست نمی کند؛ بنابراین به عملکرد خود در جلسه امتحان فکر کنید. با آرامش برخورد کرده و هر چه را می دانید روی برگه انتقال دهید.

سخن پایانی

انسان های موفق، در یک شب به هدف خود نرسیده اند. موفقیت در آزمونی مانند امتحان نهایی که در تعیین سرنوشت شما تاثیرگذار است؛ به تلاش و پشتکار احتیاج دارد. شما باید سعی کنید در طول دوران تحصیل خود با برنامه ریزی و هدفمند درس بخوانید. هم چنین پشتکار خود را در این راه حفظ کنید. شناخت نقاط قوت و ضعف خود به شما این امکان را می دهد به طور مخصوص برای خود برنامه بریزید و در راه رسیدن به آن تلاش کنید. راز موفقیت در امتحانات نهایی علاوه بر استفاده از شیوه های درس خواندن درست، داشتن تمرکز، اعتماد به نفس و باور داشتن خود است. بنابراین با اعتماد به خود سعی کنید در امتحانات نهایی موفق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.