روش های صحیح خواندن زیست برای امتحان و کنکور

فهرست مطالب:

یکی از دروس تخصصی رشته تجربی زیست شناسی است که از اهمیت و ضریب بالایی در کنکور برخوردار است. دانش آموزان تصور می کنند زیست شناسی یکی از دروس حفظی است. این فکر کاملا اشتباه است و این درس در دسته دروس مفهومی قرار می گیرد. به این معنا که شما باید سطر به سطر و کلمه به کلمه آن را بفهمید و در ذهن خود ثبت کنید.

برای فهمیدن نکات این درس باید زمان بیشتری صرف شود.  هم چنین یک روش صحیحی برای مطالعه انتخاب شود تا در کسب نتیجه مطلوب به دانش آموزان کمک کننده باشد. در این مقاله سعی شده است تا روش های صحیح مطالعه زیست شناسی برای کمک به شما بررسی و بیان شوند.

یونیکتاب بهترین سایت خرید آنلاین کتاب است که به راحتی می توانید کتاب کنکور، کتاب دانشگاهی و … را از آن سفارش دهید. در کمتر از 24 ساعت کتاب به صورت رایگان به دست شما می رسد.

روش صحیح مطالعه زیست شناسی برای دوران امتحانات

استرس و اضطراب در هنگام شروع امتحانات امری عادی است؛ اما بیش از حد شدن این حس باید کنترل شود. راه کنترل استرس در روزهای مانده به امتحانات آماده شدن و یادگیری نحوه صحیح مطالعه هر درس است. زیست شناسی نیز به عنوان دروس اصلی رشته تجربی نیاز به مطالعه و زمان زیاد دارد. در ادامه چند مورد از روش های صحیح مطالعه زیست شناسی برای امتحان مورد بررسی قرار می گیرند تا شما بتوانید مشکلات درسی خود را با کمک آن ها حل کنید.

1- برنامه ریزی و مدیریت زمان

برای موفقیت در درسی مانند زیست شناسی داشتن برنامه و مدیریت کردن زمان مهم ترین عامل است. هنگامی که زمان را کنترل کنید از هدر رفتن زمان جلوگیری خواهید کرد و به جای  پرداختن بیش از حد به بخش هایی که به نسبت دارای اهمیت کمتری هستند نکات مهم را مطالعه می کنید.

برنامه ریزی و مدیریت زمان

توجه به این نکته بسیار مهم است که برای امتحانات لازم است همه نکات و حتی مباحثی که به ظاهر بی اهمیت هستند مورد مطالعه قرار بگیرند. برنامه ریزی کمک می کند زمان های مطالعه و استراحت خود را مشخص کنید که بتوانید به راحتی بر روی تمام مطالب مطالعه و مرور نیز داشته باشید. هرگز تمام مباحث را برای شب امتحان نگذارید زیرا نتیجه ای جز خستگی و فراموشی را در پی نخواهد داشت.

2- مطالعه مداوم کتاب به علاوه خلاصه نویسی

یادگیری و به خاطر سپردن زیست شناسی به مطالعه روزانه بستگی دارد. زیرا در مدت زمان کم و یک شبه نمی توان ابعاد مختلف و حجم بالای مطالب زیست شناسی را مطالعه کرد. یکی از روش های صحیح مطالعه زیست شناسی در شروع درس خواندن تندخوانی است. یعنی یک بار سریع و به صورت اجمالی مطالب را بخوانید.

برای بار دوم کاملا دقیق مطالب را بخوانید و زیر نکات مهم آن ها خط بکشید. بعد از خواندن درس مباحثی را که مطالعه کردید به صورت خلاصه حاشیه نویسی کنید. در آخر هم یادداشت ها و خلاصه نویسی هایی را که هنگام تدریس معلم نوشته اید مطالعه  کنید.

بیشتر بخوانید: روش های مرور دروس برای کنکور

3- کمک از کتاب های کمک آموزشی

علاوه بر مطالعه دقیق مباحث کتاب درسی استفاده از کتاب ها و منابع کمک آموزشی معتبر و استاندارد به تکمیل مطالعه و تثبیت دروس کمک زیادی می کند. بهتر است کتابی را انتخاب کنید که دارای نمودارها، تصاویر و اشکال مرتبط باشند تا در تجسم مفاهیم و درک بهتر آن ها به شما کمک کند. در زیست شناسی باید بین مطالبی که مطالعه می کنید و تصاویر ارتباط برقرار کنید. زیرا بخشی از سوالات مطرح شده در امتحان مربوط به تصاویر کتاب می باشند.

در صورتی که می خواهید اقدام به خریدن کتاب کمک درسی کنید، می توانید یونیکتاب را انتخاب کنید. این مجموعه دارای انواع کتاب های کمک درسی از انتشاراتی مانند خیلی سبز، تخته سیاه، گاج و … است که امتیازهایی همچون تخفیف ویژه و ارسال رایگان دارد.

بیستر بخوانید: بهترین منابع و کتاب های کنکور تجربی

4- مفهومی به علاوه ترکیبی خواندن

نکته ای که کمک می کند یکی از روش های صحیح مطالعه زیست شناسی را بشناسید این است که این درس حفظی نیست. مباحث این کتاب را باید درک کرد. هم چنین یادگیری زیست شناسی به ترکیب هر بخش با موضوع دیگر بستگی پیدا می کند. زیرا مباحث آن به طور زنجیروار به یکدیگر وصل هستند. دانش آموزان باید بدانند اگر هر درس را مجزا و به صورت تک بعدی مطالعه کنند نتیجه مطلوبی را به دست نمی آورند.

مفهومی به علاوه ترکیبی خواندن

5- جمع بندی و مرور مطالب

یکی از مهم ترین روش ها جمع بندی مباحث خوانده شده و مرور کردن این مباحث در روزهای پایانی مانده به امتحانات است. با کمک از جمع بندی درس ها مطالبی که نیاز به مرور یا بازخوانی دارند دسته بندی می شوند. نبود یک جمع بندی درست و مرور نکردن مطالب دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند. این مشکلات در روزهای پایانی مانده به امتحانات باعث ایجاد یک استرس کنترل نشده و کاهش تمرکز و پرش ذهن می شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه جمع بندی دروس کنکور

6- شرکت در آزمون آزمایشی

بعد از تسلط بر روی دروس دانش آموزان می توانند با کمک آزمون های آزمایشی جلسه امتحان را شبیه سازی کنند و سطح آگاهی خود را با پاسخ به نمونه سوالات بسنجند. این آزمون ها می توانند توسط خود دانش آموز طرح شوند یا او از آزمون های آنلاین و آماده استفاده کنند.

روش صحیح خواندن زیست برای کنکور سراسری

از آن جایی که زیست شناسی یکی از تخصصی ترین دروس رشته تجربی در کنکور سراسری است، خواندن کنکوری آن در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد. کنکوری خواندن زیست شناسی با یادگیری آن برای امتحانات با یکدیگر متفاوت است. بنابراین در ادامه روش های صحیح خواندن زیست برای موفقیت در کنکور سراسری برای شما بیان خواهند شد:

1- روخوانی از روی دروس

در ابتدای مطالعه از روی مطالب روخوانی سریع داشته باشید و حین روخوانی اگر نکته ای توجه شما را جلب کرد آن را علامت بزنید. این کار به شما کمک می کند هنگام مطالعه دقیق نکات را بهتر بیاموزید. در هنگام روخوانی سریع نیازی به صرف زمان زیاد و مرور هر مطلب به دفعات ندارید. همین که با عنوان و موضوع درسی به طور کلی آشنا شوید تا در فرصت های مجدد مطالعه داشته باشید کافی است.

2- دقیق خوانی مباحث

بعد از یک روخوانی سریع باید به طور دقیق سطر به سطر و کلمه به کلمه را بخوانید و نکات مهم را رنگی کنید یا زیر آن ها خط بکشید. نمونه سوالات سال های قبل نشان می دهد بخشی از سوالات آزمون به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تصاویر و اشکال اختصاص داده شده اند. بنابراین باید به این بخش و ارتباط آن ها با متن درس دقت کنید.

دقیق خوانی مباحث

3- قیدها در زیست شناسی

نمونه سوالات در سال های اخیر نشان می دهد طراحان به قیود در زیست شناسی علاقه زیادی دارند. بنابراین یکی از روش های خواندن زیست توجه به قیدها و نوع استفاده از آن ها در متن است. اگر چه که قیدها انواع مختلفی دارند و به صورت پراکنده استفاده شده اند و باعث سردرگمی داوطلبان می شوند اما این قیدها مانند دیگر قسمت های درس باید به صورت مفهومی خوانده و در ذهن شما ثبت شوند. یک راهکار برای درک هر قید بررسی علت استفاده از آن می باشد.

4- طرح پرسش هنگام مطالعه

هنگامی که مطالعه را شروع می کنید تنها به خواندن مباحث و گذر از روی آن ها راصی نشوید. دست از منفعل بودن بردارید و هنگام درس خواندن با طرح پرسش ذهن خود را فعال نگه دارید. اگر با خواندن هر درس سوالی را طرح و پاسخ مناسب را به سوالات بدهید به درک عمیقی از مباحث دست پیدا می کنید. گاهی اوقات نمی توانید به سوالات پیش آمده پاسخ دهید. بنابراین بهتر است از معلم یا سایر منابعی که در اختیار دارید کمک بگیرید.

طرح پرسش هنگام مطالعه

5- استفاده از منابع آموزشی

همیشه این نکته را در نظر بگیرید که مهم ترین و اصلی ترین منبع کنکور کتاب درسی است. با این حال در این راه می توانید از دیگر منابع نیز کمک بگیرید. توجه کنید که برای تکمیل مطالعه خود از مهم ترین و معتبرترین منابع کنکور تجربی استفاده کنید. از آن جایی که کتاب های کمک آموزشی به دو دسته آموزشی _ تشریحی و آموزشی _ تستی تقسیم می شوند شما باید آن ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

6- روش های تست زنی

از روش های صحیح مطالعه زیست شناسی برای کنکور یادگیری تست زنی است. این موضوع تاثیرگذارترین مسئله در موفقیت شما خواهد بود. هنگام تست زدم باید چند نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه بعد از مطالعه هر مبحث تست مربوط به آن درس را بزنید. دومین نکته این است که باید درسنامه خلاصه و جامعی است که معمولا در کتاب های تستی و پیش از شروع پرسش ها است را مطالعه کنید. به عنوان سومین نکته داوطلبان باید تکنیک های خاص تست زنی را یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید: انواع روش های تست زنی

نتیجه گیری

پیدا کردن روش های صحیح مطالعه زیست شناسی به عنوان تخصصی ترین درس رشته تجربی برای داوطلبان این رشته بسیار اهمیت خواهد داشت. باید بدانید که شیوه مطالعه برای پاسخ به سوالات تشریحی این درس در امتحانات نهایی با تست زنی در کنکور بسیار متفاوت خواهد بود. کسانی که علاقه دارند در هر دو مورد موفق شوند باید هر دو روش را به خوبی یاد بگیرند. به زیست شناسی به عنوان یک درس مفهومی نگاه کرده و سعی کنید ارتباط موارد مختلف درسی و متن و تصاویر را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.