راهکارهای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

فهرست مطالب:

در هنگام مطالعه، آنچه بیشتر از کمیت و مدت زمان درس خواندن اهمیت دارد، کیفیت است. شما باید بتوانید در این زمان با هوشیاری و تمرکز کامل به درس خواندن بپردازید تا بهترین بازدهی را داشته باشید. توجه داشته باشید که خواب آلودگی و خستگی دو عامل مجزا هستند. شما می توانید خستگی را با استراحت های کوتاه و چنددقیقه ای، برطرف کنید؛ اما این امکان برای خواب آلودگی وجود ندارد. برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، راهکارها و روش های مختلفی وجود دارند که در ادامه یونیکتاب به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازد.

روش های رفع خواب آلودگی  در زمان مطالعه

مطالعه درسی، باید در هوشیاری کامل انجام شود تا بازدهی خوبی داشته باشد. اینکه شما حین درس خواندن دچار خواب آلودگی و کسلی شوید، امری کاملا طبیعی است؛ اما باید بتوانید این حالت را به صورت کامل از بین ببرید تا مطالعه باکیفیت تری داشته باشید. روش های مختلفی وجود دارند که می توانند در راستای رفع خواب آلودگی به شما کمک کنند. در این قسمت ما به شما مؤثرترین راهکارها برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه را معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید آثار خواب را به صورت کامل از جسمتان دور کنید.

روش های رفع خواب آلودگی  در زمان مطالعه

1. انتخاب درست دمای مکان مطالعه

مکان مطالعه تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت مطالعه شما دارد. مکانی که شما انتخاب می کنید در عین ساکت و کم سروصدا بودن، باید به گونه ای باشد که باعث کسلی و خواب آلودگی شما نشود. دمای این محیط باید متعادل باشد، چنانچه دما بیشتر از حد متوسط گرم شود، باعث کسلی و خواب آلودگی شما شده و هوشیاری تان در زمان مطالعه را تا حد زیادی کاهش می دهد. دمای مناسب برای محل مطالعه بین 24 تا 25 درجه سانتی گراد است.

[irp posts=”85848″]

2. تغذیه سالم و سبک

این راهکار بیشتر حالت پیشگیری برای شما دارد. چنانچه قصد دارید تا بعد از صرف وعده غذایی، به سراغ مطالعه بروید، بهتر است از خوردن غذاهای چرب و سنگین اجتناب کنید. به صورت کلی بعد از غذا به علت تجمع خون رسانی در اطراف معده، افراد خواب آلود می شوند و این زمان فرصت خوبی برای مطالعه محسوب نمی شود. اگر می خواهید مطالعه باکیفیتی داشته باشید، بلافاصله بعد از غذا، سراغ کتاب های درسی نروید و اجازه دهید تا حدی غذای شما هضم شود. چنانچه به هر دلیلی مجبور شدید که در این موقعیت به مطالعه بپردازید، باید غذاهای سالم، سبک و مغذی مصرف کنید تا ضمن داشتن انرژی بیشتر، از خواب آلودگی شما نیز جلوگیری شود.

3. جویدن آدامس

طبق تحقیقات انجام شده، جویدن آدامس، یکی از تکنیک های مؤثر برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه است. برای جویدن آدامس، باید بخشی از مغز درگیر این فعالیت شود، به همین خاطر مغز نمی تواند به طور کامل به خواب رود. برای این که بتوانید با هوشیاری بیشتر و تمرکز بالاتر به مطالعه ادامه بدهید، آدامس های بدون قند و شکر استفاده کنید.

4. تأمین نور کافی

از راهکارهای تأثیرگذار برای رفع حالت خواب آلودگی در زمان درس خواندن، تأمین نور کافی است. به هیچ عنوان در مکان های تاریک و خفه درس نخوانید؛ چراکه بدون شک چند دقیقه بعد از شروع مطالعه، کسلی و خواب آلودگی به سراغتان می آیند. چشم انسان به صورت طبیعی در زمان مطالعه دچار خستگی شده و فشار بسیار زیادی را تحمل می کند. درس خواندن در نور کم، باید تشدید این خستگی و فشارهای واردشده به چشم می شود. پس برای اینکه بتوانید در حالت هوشیار، به درس خواندن بپردازید، نور کافی برای خودتان تأمین کنید.

تامین نور کافی

5. توجه به حالت بدن

اگر می خواهید به رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن بپردازید، باید به حالت قرارگیری بدنتان نیز توجه داشته باشید. درس خواندن در حالت خوابیده، لم داده و … اصلا کار درستی نیست و رفته رفته شما را به سمت خواب سوق می دهد. بهترین کار این است که در حالت نشسته و صاف قرار بگیرید. سعی نکنید که برای مدت طولانی ثابت قرار بگیرید، بهتر است تا مدام وضعیت نشستن خود را تغییر داده تا دچار یکنواختی نشوید. درصورتی که قصد مطالعه طولانی مدت دارید، نشستن روی صندلی پشت میز، می تواند بهترین راهکار در این زمینه باشد.

[irp posts=”93565″]

6. نوشیدن آب

زمانی که غرق مطالعه می شوید، از نوشیدن آب غافل نشوید. همین که از جای خود برخاسته و برای نوشیدن آب اقدام کنید، باعث می شود تا بدنتان تحرک داشته و حالت خواب آلودگی به وجود آمده از بین برود. مصرف آب باعث بهبود خون رسانی به بدن شده و انرژی شما در زمان مطالعه را فراهم می کند. آب خنک در این راستا می تواند تأثیر بیشتری بگذارد.

7. مطالعه هدفمند

اصلا به سراغ پراکنده خوانی نروید. شما باید برای مطالعات خود و سایر اقدامات طول روزتان، یک برنامه ریزی دقیق تنظیم کرده و متناسب با آن عمل کنید. مطالعه هر درس باید زمان مخصوص به خودش را داشته باشد. تنظیم چنین برنامه ای، باعث درگیر شدن ذهن شده و اجازه ای به بروز خواب آلودگی نمی دهد.

8. حرکات کششی

در زمان مطالعه، به هیچ عنوان دچار سکون نشوید؛ اصلا خود را محبوس نکنید که این کار نتیجه معکوسی برایتان به دنبال خواهد داشت. بهترین عملکرد این است که هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شده و با انجام دادن حرکات کششی اصولی، به بدن خود استراحت بدهید. با این کار گردش خون بدنتان بهبود می یابد و خواب آلودگی از سرتان می پرد. در چنین موقعیتی می توانید به هوای آزاد رفته و چنددقیقه ای را صرف قدم زدن بکنید تا بتوانید بسیار سرحال تر از قبل، به ادامه مطالعه بازگردید.

9. درس خواندن با صدای بلند

از دیگر راهکارهای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن، مطالعه با صدای بلند است. شما با این کار می توانید کسلی و خواب را از جسم خود دور کرده و هوشیاری خودتان را بالا ببرید. از دیگر فوایدی که درس خواندن با صدای بلند دارد، افزایش تمرکز و همچنین میزان بازدهی مطالعه است.

10. دوش آب خنک

دوش آب ولرم متمایل به خنک نیز می تواند باعث هوشیاری شما در زمان مطالعه شود. شما می توانید بین مطالعه، زمانی را به یک دوش چنددقیقه ای اختصاص دهید تا کاملا خواب آلودگی از سرتان پریده و بتوانید مطالعه باکیفیت تری داشته باشید. چنانچه امکان دوش گرفتن سریع برایتان وجود ندارد، می توانید صورت خود را با آب خنک شسته و کمی موهای خود را خیس کنید. این کار را هر دو ساعت یک بار تکرار کنید تا خواب آلودگی به سراغتان نیاید.

11. مصرف نوشیدنی های کافئین دار

کافئین می تواند باعث از بین رفتن هورمونی در بدن شود که خواب آلودگی را ایجاد می کند. نوشیدنی های حاوی کافئین شامل قهوه، نسکافه، چای، نوشابه و … می شوند که مصرف آن ها در زمان مطالعه، باعث بازگشت هوشیاری و از بین روفت خواب آلودگی می شود. در صورتی که از قهوه در این راستا استفاده می کنید، آب بیشتری بنوشید؛ چراکه قهوه تا حدی می تواند آب بدن شما را بکشد که شما باید مجددا در راستای تأمین آب از دست رفته اقدام کنید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار

استفاده از چای پررنگ، انتخاب بهتری در این زمینه محسوب می شود. به صورت کلی مصرف مایعات در زمان مطالعه، باعث می شود تا نیاز شما برای استفاده از دستشویی بیشتر شده و به همین خاطر، کمتر دچار خواب آلودگی شوید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در مصرف کافئین زیاده روی داشته باشید، پس به میزان اندکی از آن برای رفع خواب آلودگی، بسنده کنید.

12. موسیقی شاد

موسیقی عاملی است که می تواند کمک بسیار زیادی برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه بکند. هر زمان که احساس خواب آلودگی بر شما چیره شده و کیفیت مطالعه تان به میزان چشمگیری افت کرد، می توانید به سراغ موسیقی های شاد و انرژی بخش بروید. موسیقی متنوعی در این زمینه وجود دارد که با کمی جست وجو، می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید. حرف زدن با خود و خنده های بلند نیز در این راستا کمک کننده هستند.

[irp posts=”94302″]

13. ایجاد تنوع درسی

برای اینکه دچار خواب آلودگی و کسلی در زمان مطالعه نشوید، بهتر است تا از درس خواندن به صورت یکنواخت بپرهیزید. اینکه شما چند ساعت بی وقفه به مطالعه یک درس تخصصی بپردازید، ناخودآگاه حالت خواب آلودگی به سراغتان آماده و نمی توانید بازدهی خوبی داشته باشید. بهتر است در زمان مطالعه خود تنوع درسی داشته باشید. این کار را می توانید با برنامه ریزی انجام دهید. مطالعه دروس عمومی در کنار دروس دشوار تخصصی، می تواند باعث بیداری ذهن شود.

14. استراحت های کوتاه

مطالعه بی وقفه برای چند ساعت، نمی تواند از کیفیت بالایی برخوردار باشد. به شما توصیه می کنیم که بعد از 90 دقیقه مطالعه، فرصتی را به استراحت کردن اختصاص دهید تا تجدیدقوا کرده و سپس ادامه دهید. در مدت استراحت، باید اقدامات لازم را انجام دهید تا بتوانید خواب را از ذهنتان دور کرده و سپس به سمت درس خواندن بازگردید.

جمع بندی

اگر می خواهید مطالعه تأثیرگذاری داشته باشید و مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرید، باید بتوانید در زمان مطالعه کاملا هوشیار باشید. اینکه با کسلی و خواب آلودگی به مطالعه بپردازید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و صرفا وقت تلف کردن است. چنانچه در زمان مطالعه این حالات به سراغتان آمدند، باید در راستای رفع آن ها اقدام کنید. در همین راستا، در قسمت های قبلی تعدادی از مؤثرترین راهکارهای رفع خواب آلودی هنگام درس خواندن را معرفی کردیم تا شما بتوانید در این شرایط از آن ها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.