عمران یا معماری مساله این است!

فهرست مطالب:

مهندسی عمران و مهندسی معماری هر دو با صنعت ساختمانی ارتباط دارند. از دیرینه دانشجویان این دو رشته با دلایلی که دارند رشته خود را بر دیگری برتر می دانند. با این حال این دو رشته از رشته های محبوب مهندسی هستند. عده ای معتقدند معماری رشته ای هنری است و مهندسان عمران  با جنبه عملی آن سر و کار دارند. برخی دیگر اعتقاد دارند که تفاوتی بین آن ها دیده نمی شود و مهارت و توانایی افراد باعث برتری آن ها بر یگدیگر است. بنابراین باید دید تفاوتی بین این دو رشته وجود دارد؟ یا اگر تفاوت دارند فرق آن ها در چیست؟ در این مقاله یونیکتاب سعی کرده تا تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری را به صورت کامل برای شما توضیح دهد.

یونیکتاب بهترین مرکز خرید اینترنتی کتاب است که دارای تنوع گسترده ای از کتاب های کمک درسی، کتاب های کنکور، کتاب های دانشگاه و … می باشد. هر انتشاراتی را که فکر کنید در این مجموعه می توانید خریداری کنید و به صورت رایگان آن را دریافت کنید.

مهندسی عمران چیست؟

مهندسی عمران را می توان یکی از برترین رشته های شاخه مهندسی به شمار آورد. طراحی، ساخت و نگهداری پروژه هایی مثل جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها و ساختمان ها از موضوعات این رشته محبوب مهندسی هستند. بعد از مهندسی جنگ، این رشته دومین رشته نظام مهندسی است و از این نظر قدمت بسیار زیادی دارد.

مهندسی عمران چیست

امروزه نیز حد واصل مهندسی نظامی و غیر نظامی به حساب می آید. مهندسان عمران در دانشگاه درس هایی در بخش هایی فیزیک، ریاضیات و مدیریت را می خوانند و دروسی مانند تحلیل سازه ها و طراحی سازه های بتنی و فولادی جز دروس تخصصی آن ها است. در کشورهای مختلف حدود 3 تا 5 سال طول می کشد که دانشجو به یک مهندس عمران تبدیل شود. به علاوه دانشجویان می توانند مدرک تحصیلی خود در رشته عمران را در سطوح مختلف کسب کنند.

مهندس عمران چه کسی است؟

مهندس عمران کسی است که کارهای مربوط به پروژه های همگانی و عمومی را انجام می دهد. در واقع کسی که به حرفه مهندسی عمران مشغول است و برنامه ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و ایجاد زیرساخت ها، حفاظت از سلامت عمومی و محیطی و بهبود وضعیت زیرساخت های موجود جزئی از کار او است یک مهندس عمران به شمار می رود.

یک مهندس عمران ممکن است کار نقشه برداری را انتخاب کند یا اینکه دوست داشته باشد ساخت و ساز انجام دهد. معمولا مهندسان عمران تخصص خوبی در انجام کارهای ویژه ای مانند مهندسی سازه، مهندسی خاک و فونداسیون، مهندسی آب، مهندسی، مدیریت پروژه و… دارند. برخی از آن ها نیز برای نهادهای دولتی مشغول به کار می شوند و تخصص های خاص مثل مسائل مربوط به گسترش و نگهداری از زیرساخت ها را برعهده می گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین رشته های ریاضی فیزیک برای مهاجرت کدامند؟

معماری چیست؟

علمی که در آن به بررسی شیوه های ساخت و ساز و سبک طراحی سازه ها و ساختمان های مختلف پرداخته می شود را معماری می گویند. از آن جایی که این علم با دنیای اطراف ارتباط دارد در واقع اجتماعی ترین هنر انسان به حساب می آید.

مهندسی معماری چیست

علم معماری از زمانی شروع شد که انسان ها ساخت و ساز خانه را شروع کردند و از قدمت بالایی برخوردار است. در این علم از هنر و ریاضیات در کنار یکدیگر استفاده می شود. نورپردازی، کاربرد خط، اصول رنگ آمیزی، تقارن و توازن از اصولی هستند که باید در معماری به آن ها توجه کرد. با وجود چنین اصول و رعایت آن ها معمار می تواند سازه های زیبا و دارای عملکرد مفید ایجاد کند.

به چه کسی معمار می گویند؟

معمار یک طراح است ونقشه کشی، طراحی و معماری ساختمان ها را انجام می دهد. با نظارت ها و ایجاد هماهنگی همه پلان های یک ساختمان، از جمله نقشه های معماری و طراحی، نقشه های محاسباتی و نقشه های تاسیساتی کار خود را پیش می برد. هم چنین از این نظر بر فعالیت دیگر مهندسان مانند عمران، تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی نظارت می کنند.

یک معمار تفکرهای ناب و خلاقانه ذهن خود را با فرهنگ، سبک معماری منطقه، اقلیم، دید و منظر مناسب، کاربری و دیگر عوامل مهم مخلوط و نقشه کشی می کند. معمارها تخیلات بالایی دارند و مدام آن ها را در ذهن خود پرورش داده و به روی کاغذ منتقل می کنند. نکته ای که جسارت معمارها را به رخ می کشد این است که می توانند تخیلات خود را به عرصه ظهور برسانند.

در واقع در بین معمارها نیز کسی نسبت به دیگری برتری پیدا می کند که بتواند تخیلات و توانایی خود را محقق کند. از زوایای دیگر نیز معمار یک هنرمند است و معماری یکی از هفت هنر اصلی به حساب می آید. یک معمار باید علاوه بر قدرت تجسم قوی، ذوق هنری و خلاقیت عناصر زیبایی شناختی را به خوبی بشناسد. در نهایت یک معمار، باید در همه زمینه ها، چه علمی و چه هنری، خبره باشد تا بتواند اثری مناسب و قابل توجه خلق نماید.

دانشجویان عمران و معماری توجه کنید که چنانچه نیاز به سفارش کتاب های دانشگاهی خود دارید می توانید یونیکتاب را انتخاب کنید. این مجموعه داری طیف گسترده ای از کتاب های فنی مهندسی مانند کتاب های رشته عمران و کتاب های رشته معماری می باشد که در کمتر از 24 ساعت سفارش شما را درب منزل تحویل می دهد.

تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری در چیست؟

عده ای تصور دارند که عمران و معماری کاملا به هم شبیه هستند و تفاوتی در بین آن ها وجود ندارد. حتی آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند؛ این تصور کاملا اشتباه است. بنابراین در این مقاله قبل از بیان تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری ابتدا به معرفی هر یک از آن ها پرداخته شد.

تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری در چیست

با این معرفی مشخص شد که هر دوی آن ها با طراحی، برنامه ریزی و ساخت سازه ها سر و کار دارند؛ اما تفاوت های اساسی نیز بین آن ها حس می شود. تفاوت بین مهندسی عمران و مهندسی معماری از حیث های مختلفی قابل بررسی است. در ادامه در هر بخش به بیان تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری می پردازیم:

1- فلسفه و حیطه کاری

یکی از مهم ترین تفاوت ها بین مهندسی عمران و معماری در فلسفه و حیطه کاری دو رشته دیده می شود. یک مهندس عمران بیشتر جنبه های محاسباتی را در نظر می گیرد و مقدار فشار وارده بر اعضای مختلف ساختمان محاسبه می شود. با این حال یک معمار جنبه های زیبایی شناسانه فضا را در نظر گرفته و تلاش می کند بهترین هندسه برای ایجاد یک محیط زیبا به کار گرفته شود.

مهندس عمران در حیطه کاری خود دغدغه ایمنی و مقاومت ساختمان دارد؛ اما یک معمار تلاش می کند ایده های نوآورانه داشته باشد و دغدغه ی او جذابیت بصری ساختمان است. با وجود این تفاوت ها مهندسی عمران و معماری، گاهی در حیطه کاری یکدیگر را پوشش می دهند. بنابراین می توان گفت که همکاری این دو رشته، سبب ایجاد سازه های خوب و مفید می شود.

2- عمل و شغل

یک تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری  در کاری است که برای ساختمان انجام می دهند. هنگامی که عملیات ساختن یک ساختمان شروع می شود گرفتن برخی از تصمیات بر عهده مهندس عمران است و برخی دیگر را به معمار می سپارند. این تصمیمات تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری را مشخص می کنند.

تصمیماتی شامل طراحی نما، دکوراسیون داخلی و پلان طبقات جز وظایف معمار هستند و مهندس عمران درباره سازه و اسکلت ساختمان، فونداسیون، ستون ها، تیرها، بادبندها و چنین مواردی تصمیم می گیرد. محاسبات سازه ای و میدانی یک ساختمان و به طور کلی بررسی مقاومت و امنیت آن از کارهای مهندس عمران است.

وظایف یک معمار هم به ظاهر، زیبایی، دکوراسیون و فضاسازی آن مربوط می شود. کسی که معماری را انتخاب کرده باید در نقشه کشی، ارتباط ساختمان با مردم، سلیقه جامعه واطلاعات فرهنگی خبره باشد.  در مقابل یک مهندس عمران باید در زمینه ریاضیات و کلیه موارد محاسباتی، توانایی و مهارت زیادی داشته باشد.

3- نرم افزارهای کاربردی

دیگر تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری در استفاده از نرم افزارها مشخص می شود. هر کدام از این رشته ها نرم افزارهای مخصوص به خود را دارند که در انجام سریع و راحت تر کارها به آن ها کمک می کنند. بنابراین در ادامه تعدادی از نرم افزار های تخصصی هر دو رشته بیان خواهند شد:

  • نرم افزار های تخصصی مهندسی عمران

از نرم افزار های مهندسی عمران برای طراحی، مدل سازی و تحلیل استفاده می شود. در زمینه طراحی از نرم افزارهای AutoCAD، SketchUp و Rhinoceros 3D و برای مدل سازی از Civil 3D، Tekla StructuresRevit  استفاده می شود. نرم افزارهای تحلیل سازه SAP2000، ETABS، SAFE  و STAAD Pro  هستند. با این حال از تعداد بیشتری نرم افزار برای کمک به فعالیت های مهندس عمران استفاده می شود.

  • نرم افزارهای تخصصی مهندسی معماری

برای طراحی یا مدل سازی، رندرینگ و پرزانته گرافیکی در مهندسی معماری از نرم افزار های تخصصی استفاده می شود. از Rhinoceros، Revit و 3ds Max برای طراحی و مدل سازی، از Mental Ray، Maxwell و Lumion  برای رندرینگ استفاده می کنند و در زمینه پرزانته گرافیکی Photoshop ، Adobe Illustrator  و InDesign  وجود دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی پر درآمد ترین مشاغل رشته ریاضی

جمع بندی

با اینکه برخی تصور می کنند عمران و معماری تفاوتی با یکدیگر ندارند و گاهی آن ها را با هم اشتباه می گیرند می توان تفاوت مهندسی عمران و مهندسی معماری را از حیث های مختلفی بیان کرد. فردی که معماری را دوست دارد باید در نقشه کشی، ارتباط ساختمان با مردم، سلیقه جامعه واطلاعات فرهنگی خبره باشد. در مقابل، یک مهندس عمران، باید در زمینه ریاضیات و کلیه موارد محاسباتی، توانایی و مهارت زیادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.