راهکارهای افزایش تمرکز برای درس خواندن

فهرست مطالب:

مهم ترین مسئله برای دانش آموزان، به ویژه کنکوری ها بحث تمرکز خواهد بود. اکثر دانش آموزان مشغله های ذهنی زیادی دارند و هنگامی که می خواهند درس بخوانند انواع فکرها به ذهن آن ها ورود می کنند. کوچکترین اتفاقی تمرکز آن ها را بر هم می زند و نمی توانند به درستی درس بخوانند.

بنابراین، برای کسانی که می خواهند در طول تحصیل و امتحانات خود دانش آموز موفقی شوند و هم چنین با برنامه برای کنکور درس بخوانند، جمع کردن تمام تمرکز بر هدف اصلی مهم ترین هدف خواهد بود. شما به عنوان یکی از این افراد بهتر است تمام موارد موثر بر تمرکز خود را مد نظر بگیرید و سپس از راهکارهای افزایش تمرکز برای درس خواندن استفاده کنید.

یونیکتاب بهترین سایت برای خرید اینترنتی کتاب کمک درسی، کتاب کنکور، کتاب دانشگاهی و کتاب درسی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان در سراسر ایران است. تمامی کتاب ها دارای تخفیف های ویژه هستند و میتوانید پس از سفارش، رایگان درب منزل دریافت کنید. هر کتابی را که تصور کنید از کتاب های درسی تا کتاب های غیر درسی می توانید در یونیکتاب خریداری کنید.

منشا حواس پرتی و عدم تمرکز در چیست؟

می توان گفت حواس پرتی و عدم تمرکز دو منشا دارد. منشا نخست آن ذهنی و درونی و دومین علت، بیرونی و محیطی است.

منشا حواس پرتی و عدم تمرکز در چیست

1- عوامل درونی

در منشا ذهنی و درونی عواملی هستند که اجازه توجه دقیق برای مطالعه و تمرکز حواس را نمی دهند که این عوامل به شکل افکار و اندیشه ذهن انسان را در برمی گیرند. درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و… از این عوامل درگیر کننده ذهن هستند.

بیشتر بخوانید: راه های تقویت حافظه

2- عوامل بیرونی

گاهی اوقات هم تحرکات غیر عادی تحت تاثیر از محیط پیرامون، توسط حواس مختلف انسان دریافت و تمرکز را بر هم می زنند. این تحرکات می توانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و… باشند. بنابراین یکی از راهکارهای افزایش تمرکز برای درس خواندن از بین بردن این عوامل مزاحم بیرونی است.

3- شبکه های اجتماعی، یک عامل بیرونی مهم

باید بدانید که علاوه بر این عوامل امروزه پیشرفت فناوری و تکنولوژی نیز باعث حواس پرتی های دانش آموزان شده  است. شبکه های اجتماعی در گوشی موبایل، لب تاپ و یا تبلت بیش از هر چیزی توانایی بر هم زدن تمرکز شما حین درس خواندن را دارند. علاوه بر آن برنامه های تلویزیون در هنگام درس خواندن بسیار جذاب به نظر می رسند و شما را محو خود می کنند. از طرفی دیگر بسیاری فکر می کنند شبانه روزی درس خواندن آن ها را به موفقیت می رساند. اما عدم استراحت کافی و کم خوابی خود از عوامل مهم حواس پرتی به حساب می آید که جلوی تمرکز شما را می گیرد.

راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن

کلید اصلی درک و فهم مطالب درسی داشتن تمرکز است. زیرا بدون تمرکز خواندن درسی که تنها یک ساعت زمان می خواهد ممکن است ساعت ها طول بکشد و در همان چند ساعت نیز اثر مثبتی نداشته باشد. بنابراین، افزایش تمرکز بر روی درس خواندن با کمک راهکارهایی برای تقویت و پرورش مهارت های لازم آن به دست خواهد آمد. در ادامه با تعدادی از این روش ها آشنا می شوید.

راه های افزایش تمرکز هنگام مطالعه و درس خواندن

1- هنگام درس خواندن سوال طرح کنید

اگر دوست دارید به صورت فعال و با تمرکز بیشتر درس ها را خوانده و یاد بگیرید، قبل از شروع درس سوالاتی را برای خود طرح کنید. این طرح سوال باعث ایجاد دقت کافی، انگیزه و علاقه در فرد می شود. طرح سوال دانش آموز را درگیر مطالعه کرده و سبب برانگیختن تلاش و جدیت او در مطالعه خواهد شد. به علاوه او برای پیدا کردن جواب سوال باید تمام تمرکز خود را جمع کند؛ زیرا بدون تمرکز داشتن نمی تواند جواب سوال خود را پیدا کند. هم چنین با خواندن درس و طرح سوال میزان دانش خود را مورد سنجش قرار می دهد و نقاط قوت و ضعفش را می فهمد.

بیشتر بخوانید: شیوه های نادرست مطالعه

2- از تندخوانی استفاده کنید

یکی دیگر از راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن، تندخوانی است. این روش کمک می کند مطالب را بفهمید و به خوبی یاد بگیرید. ذهن شما می تواند در دقیقه هزاران کلمه را از خود بگذراند و به خاطر بسپارد. اگر آرام به خواندن مطالب بپردازید ذهن وقت اضافی خود را با حاشیه پر می کند و حواس شما پرت می شود. با مطالعه تند درس ها به ذهن فرصت حرکت دیگری را نمی دهید و تمرکزتان هنگام درس خواندن افزایش می یابد.

از تندخوانی استفاده کنید

3- در مطالعه خود جديت داشته باشید

همین که تصمیم گرفتید درس خواندن را شروع کنید، سریعا این کار را انجام دهید. زیرا ذهن فرصت حواس پرتی را از دست می دهد و به سرعت روی موضوع درس تمرکز می گیرد. همان طور که چینی ها می گویند فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند، با برداشتن قدم اول امکان پذیر است.

شک و تردید تمرکز را بر هم زده و باعث شروع تخیلات در ذهن می شود. هرگز نباید اجازه دهید مسئله ای ذهن شما را به خود مشغول کند. هر قسمت از درس را که مد نظر دارید مشخص کرده و تنها به مطالعه آن بپردازید. اجازه دهید تمام تمرکز بر روی همان قسمت درس جمع شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که مدت مطالعه را طولانی نکنید. به جای بهانه تراشی به خود تلقین کنید که فرد با اراده ای هستید و هر درسی را سریع یاد می گیرید. وقتی به درس علاقه نشان دهید و انگیزه ی لازم را داشته باشید حواستان پرت نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مطالعه در روز و شب

4- از راهنمای تمرکز کمک بگیرید

راهنمای تمرکز از دیگر روش های افزایش تمرکز برای مطالعه است که تاثیر مثبت زیادی دارد. شما می توانید هنگام درس خواندن از یک راهنما مانند انگشت سبابه، فلاش کاغذی، مداد، خط کش و… کمک بگیرید تا تمرکزتان تنها بر درس جمع شود. این راهنماها علاوه بر افزایش تمرکز باعث روان خواندن درس شده و برگشت چند باره به عقب را از بین می برند. بنابراین خستگی و بی حوصلگی از شما دور می شوند و می توانید با علاقه بیشتری درس بخوانید.

5- به درس خواندن علاقه داشته باشید

هنگام درس خواندن به سطح یادگیری خود توجه کنید. مشاهده خواهید کرد که درس هایی را که با علاقه می خوانید سریع تر یاد می گیرید و تمرکز بیشتری بر روی آن ها دارید. پس از تمرکز یافتن هم به خوبی درس را به خاطر می سپارید و يادگيري شما بیشتر می شود.

به درس خواندن علاقه داشته باشید

بنابراین روش بهتر برای افزایش تمرکزتان علاقه مندی به دروس است. یکی از راه هایی که شما را به درس خواندن علاقه مند می کند، فکر کردن به اهدافی است که دوست دارید به آن ها برسید. هم چنین سعی کنید افکار منفی و احساسات گوناگون را از خود دور و هر موقعیت را تا حدی که می توانید، به طور منطقی، تعبیر و تفسیر کنید.

6- مکان مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید

اتاقی که بهم ریخته باشد و هر کدام از وسایل در جایی از آن پخش و پلا شده باشند، حوصله شما را سر می برد. اتاقی که زیاد از حد سرد یا گرم باشد برای درس خواندن مناسب نیست. تاریکی اتاق باعث خواب آلودگی شده و صداهایی که از پنجره های باز به گوش می رسند، تمرکز را کاهش می دهند. بنابراین شما باید، بهترین نقطه از خانه را برای درس خواندن خود انتخاب کنید تا بتوانید با تمرکز بر روی درس ها موفقیت لازم را به دست آورید. شما باید در محل درس خواندن خود راحت باشید.

بیشتر بخوانید: روش های رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

7- شرایط بدنی خود را در حالت مطلوب نگه دارید

خواب نامنظم، تغذیه نادرست و غلط از مهم ترین عوامل حواس پرتی و عدم تمرکز هستند. هم چنین سنگینی معده و خوردن بیش از حد جلوی تمرکز شما بر روی درس را می گیرد. پس باید به ویژه در شب کمتر غذا بخورید. اگر غذای پر حجم بخورید مقدار زیادی خون برای هضم آن راهی دستگاه گوارش می شو بنیه را از بدن شما می گیرد. از طرفی دیگر یک صبحانه سالم و مقوی به افزایش تمرکز شما کمک خواهد کرد.

جمع بندی

نداشتن تمرکز در هنگام درس خواندن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از دانش آموزان از آن شکایت دارند. زیرا نبودن تمرکز فرصت یادگیری درس و درنهایت موفقیت را از آن ها می گیرد. به همین خاطر همه کسانی که مشکلات تحصیلی دارند به دنبال راهکارهای افزایش تمرکز برای درس خواندن هستند و می خواهند تکنیک هایی برای قوی تر شدن ذهن پیدا کنند. افزایش تمرکز در مطالعه به یک تلاش جدی نیاز دارد که باید گام به گام انجام شود. این تلاش ها در صورتی نتیجه می دهند که فرد پشتکار داشته باشد و با پشتکاری که دارد تمرکزش را بیشتر و بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.