آموزش انواع روش های تست زنی به صورت رایگان

فهرست مطالب:

بسیاری از امتحان های مهم در زندگی ما مانند کنکور و آزمون های استخدامی به صورت چهار گزینه ای طراحی می شوند؛ پس برای اینکه بتوانید از پس آن ها برآیید، نیاز به یادگیری مهارت تست زنی دارید. پاسخ دادن به سوال های تستی تکنیک های خاص خود را دارد؛ به همین خاطر است که بسیاری از دانش آموزانی که کارنامه های درخشان در دوران تحصیل خود داشته اند، نمی توانند به خوبی از پس کنکور یا آزمون های مشابه آن بربیایند.

نحوه پاسخ دهی به سؤالات تشریحی و سؤالات تستی بسیار متفاوت است و دانستن تکنیک های خاص آن ها یکی از ابزارهای لازم برای موفقیت به شمار می رود. در ادامه این مطلب، یونیکتاب درباره انواع روش های تست زنی و تکنیک هایی پنهان در هر کدام از آن ها توضیحاتی را ارائه می دهیم.

مهارت تست زنی چیست؟

برای اینکه بتوانید کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارید، نیاز دارید تا با مهارت تست زنی آشنا شده و انواع روش های آن را بشناسید. به صورت کلی می توان ادعا کرده، تست زنی وابسته به میزان سواد و دانش افراد نیست، بلکه تنها یک مهارت است که شما می توانید از روش های مختلف، به آن تسلط کافی پیدا کنید.

درصورتی که شما دانش کمتری از رقیبانتان داشته باشید، اما بتوانید به خوبی تست بزنید، بدون شک در این آزمون از آن ها جلو خواهید زد. در مقابل چنانچه بدون اطلاعات کافی در رابطه با سؤالات چهار گزینه ای و تست زنی وارد آزمون شوید، دچار سردرگمی در پاسخ دادن به سؤالات خواهید شد و مدیریت زمان خود را نیز از دست خواهید داد. این موضوع اضطراب و استرس را به دنبال دارد که ممکن است تأثیر منفی قابل توجهی را بر روی نتیجه آزمون بگذارد.

این مساله را فراموش نکنید که شما علاوه بر یادگیری مواردی که در این مقاله ذکر می شود، باید کتاب مناسبی را نیز انتخاب کنید. هر دوی این ها به شما کمک می کنند تا بتوانید نتایج مطلوبی را به دست آورید. در صورتی که نیاز به خرید کتاب کنکور و همچنین خرید کتاب کمک درسی در هر مقطع تحصیلی و در هر رشته ای دارید، فروشگاه یونیکتاب بهترین گزینه می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با شماره 02166969090 تماس بگیرید.

آشنایی با انواع روش های تست زنی حرفه ای

روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا یک تست زن خوب باشید و در سریع ترین زمان ممکن به پاسخ درست برسید. در این قسمت با ما همراه باشید تا جدیدترین تکنیک های تست زنی را معرفی کنیم.

آشنایی با انواع روش های تست زنی حرفه ای

1- تست های آموزشی

تست هایی که شما در طول مطالعات خود برای کنکور باید بزنید، به چند دسته مختلف تقسیم می شوند که یکی از آن ها، تست های آموزشی هستند. تست آموزشی برای یادگیری است و معمولا در اولین دفعاتی که مطلبی را یاد می گیرید یا مطالعه آن را آغاز می کنید استفاده می شود. هدف این تست ها صرفا آشنایی هرچه بیشتر با مفاهیم است، پس به هیچ عنوان هنگام پاسخ دهی، زمان را برای آن ها در نظر نگیرید. همچنین انتظار پاسخ صحیح از خود نداشته باشید، چرا که شما در حال آشنایی با این مطالب هستید و طبیعی است اگر برخی از پاسخ هایتان اشتباه باشند.

2- تست های تثبیتی

بعد از آشنایی اولیه با مفاهیم، شما باید به فکر تثبیت و حک کردن آن ها در ذهن خود باشید. در این راستا باید از تست های تثبیتی استفاده کنید. سؤالات تستی که برای این مرحله انتخاب می شوند، باید درجه سختی بیشتری نسبت به تست های آموزشی داشته باشند. همچنین باید پوشش دهی بالایی داشته باشند و تمام مفاهیم ذکر شده را به خوبی پوشش دهند. تست تثبیتی یکی از مهم ترین مراحل برای آشنایی با تکنیک های تست زنی سریع است و شما باید حتما آن را در برنامه خود قرار دهید.

[irp posts=”85848″]

3- تست های محک زنی

بعد از پشت سر گذاشتن دو مرحله قبلی، شما باید از خودتان به نحوی امتحان بگیرید. این مرحله مختص تست های ارزیابی یا محک زنی است. برای این کار باید سوالات مهم تر و سخت تر در روش های قبلی و همچنین منابع سخت تر را انتخاب کرده و مانند یک معلم، از خودتان امتحان بگیرید. بهتر است برای اینکه نتیجه بهتری کسب کنید، تست های ارزیابی را به صورت زمان دار بزنید.

4- تست های زمان دار

زمان یکی از بزرگ ترین عواملی است که باعث شکست بسیاری از دانش آموزان در کنکور می شود. دانش آموزان بسیار زیادی را در اطراف دیده ایم که پس از اتمام زمان کنکور، ادعا می کردند پاسخ سؤالات را بلد بودند، اما زمانشان محدود بوده و فرصت پاسخ دهی نداشتند. برای اینکه با چنین مشکلی روبه رو نشوید، باید روش تست زنی زمان دار را امتحان کنید.

در این تکنیک ابتدا باید تعدادی تست برای درس موردنظر خود انتخاب کنید که مشابه با سوالات کنکور باشند، می توانید از نمونه های سال های قبل استفاده کنید. سپس زمان مقرر پیشنهادی دفترچه کنکور را در نظر گرفته و شروع به پاسخ دهی کنید. حتی اگر موفق نشدید در زمان مقرر شده به تمام سؤالات پاسخ دهید، باز هم باید پاسخ دهی را تمام کنید. شما با این کار می توانید یک جلسه کنکور را برای خود شبیه سازی کنید؛ به همین دلیل استفاده از آن تأثیر بسیار زیادی در مهارت تست زنی شما می گذارد.

5- تست زنی به صورت تک تک

از دیگر انواع روش های تست زنی، تک تک زدن تست است. در این روش شما تست مورد نظر را به دقت خوانده و بررسی می کنید، سپس پاسخ احتمالی خود را یادداشت می کنید و به جای رفتن به سؤال بعدی، به سراغ پاسخ نامه می روید. جواب خود را در پاسخ نامه چک کرده و تمام گزینه ها را به صورت کامل بررسی می کنید. این کار کمک می کند که مبحث در ذهن شما تثبیت شود و یاد بگیرید که هر تیپ سوال را با استفاده از کدام تکنیک حل کنید.

تست زنی به صورت تک تک

6- تست های مخلوط

در اغلب کتاب های کمک آموزشی، تست ها به صورت طبقه بندی و منظم چیده شده اند. پیشنهاد ما به شما این است که بعد از تست های آموزشی و تثبیتی، به سراغ حل سوالات مخلوط بروید، چرا که در آزمون سراسری، سؤالات به صورت در هم آمده و نظم خاصی ندارند. برای این کار شما می توانید کتاب تست خود را ورق زده و از هر صفحه چند تست بزنید.

7- تست زنی مضربی

احتیاجی نیست که 100 درصد تست های هر مبحث در تمام کتاب های درسی را بزنید. برای اینکه همه مباحث را پوشش دهید و به اندازه کافی از هر نمونه سوال حل کرده باشید، می توانید از تکنیک تست های مضربی استفاده کنید. برای این کار در هر سری از سوالات به سراغ تستهای مضرب یک عدد بروید و این کار را ادامه دهید تا تسلطتان در آن مبحث عالی شود.

8- تست زنی در کمتر از زمان مقرر

در آموزش روش های تست زنی، یکی از اقداماتی که باید انجام دهید این است که تلاش کنید تا تست ها را در کمتر از زمان معین شده بزنید. با این روش، شما می توانید پیشرفت چشمگیری در تست زنی داشته باشد و فوق حرفه ای شوید. در شرایط آزمون، باید استرس خود را نیز در نظر بگیرید که می تواند باعث کند شدن شما شود، پس اینکه شما پیش از آزمون بتوانید تست ها را سریع تر از زمان بزنید، می تواند تأثیر زیادی در موفقیت شما داشته باشد.

[irp posts=”63267″]

9- شناسایی تست های تیپ

تست های تیپ درواقع همان سؤالاتی هستند که به صورت روتین و همیشگی در کنکور هر سال وجود دارند. این سؤالات سبک مشخصی دارند و شما می توانید از آن ها به عنوان یک برگ برنده برای خودتان استفاده کنید. برای اینکه بتوانید آن ها را شناسایی کنید، باید مدام سوالات کنکور سال های قبل را حل کنید، با این کار می توانید این تست ها را به صورت یک شاخص و در میان مشاهده کنید.

10- فراوانی در تست زنی

واضح و روشن است که شما هرچه بیشتر تست بزنید و زمان بیشتری را برای یادگیری این مهارت اختصاص دهید، نتیجه بهتری نیز در کنکور دریافت می کنید. شما باید این کار را به مرور انجام دهید، یعنی در هر سری تست زنی، حدود 10 درصد از تعداد دفعه پیش را به تست هایی که امروز می خواهید بزنید اضافه کنید. با این کار به مرورزمان هم تعداد تست هایی که می زنید افزایش پیدا کرده و هم در انواع روش های تست زنی مهارت کافی پیدا می کنید.

فراوانی در تست زنی

11- از کنکورهای گذشته غافل نشوید

یکی دیگر از تکنیک ها، مراجعه به کنکورهای سال های گذشته است. تمامی کتاب های تست، چند نمونه از سوالات سال های گذشته را نیز در خود جای داده اند. پس شما می توانید از طریق حل کردن آن ها با سبک طراحی تست های کنکور بیشتر آشنا شوید. یک راه حل جالب می تواند این باشد که یک شبیه ساز کنکور برای خود طراحی کرده و در زمانی مشابه آزمون اصلی، اقدام به پاسخ دادن به سؤالات کنکورهای پیشین بکنید.

تا اینجا به معرفی انواع روش های تست زنی پرداختیم که شما را برای قبل از شرکت در آزمون آماده می کردند. شما پیش از آزمون زمان کافی دارید تا بتوانید تمام تکنیک های ذکر شده را انجام داده و مهارت خود را نیز افزایش دهید. این تکنیک ها، به این موارد خلاصه نمی شوند، بلکه بسیاری از تکنیک ها در این زمینه وجود دارند که مختص آزمون هستند و شما سر جلسه امتحان باید از آن ها استفاده کنید. در ادامه به بررسی این ها می پردازیم.

12- تکنیک ضربدر و منها

شما باید سؤالات کنکور را از نظر میزان سختی دسته بندی کنید تا هنگام پاسخ دهی به آن ها دچار سردرگمی نشوید. سؤال هایی را که پاسخشان را می دانید که تکلیف مشخصی دارند، این تکنیک برای سایر آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که جواب برخی از سؤال ها را نمی دانید و راه حلی برای آن ها به ذهنتان نمی رسد، در کنارشان علامت منها (-) قرار دهید تا مجددا به سراغشان نرفته و وقتتان را تلف نکنید. درصورتی که پاسخ دهی به برخی از سؤالات برایتان وقت گیر است یا بین دو گزینه شک دارید، با علامت ضربدر یا مثبت آن ها را نشانه گذاری کنید. در این حالت هدفمندتر از قبل می توانید به سراغ پاسخ دهی هر سؤال می روید و می توانید زمان خود را مدیریت کنید.

13- تکنیک عبور

اگر فکر می کنید که باید به تمام سؤالات کنکور پاسخ دهید، سخت در اشتباهید. درصورتی که در طول آزمون به سؤالی برخوردید که برای پاسخ دادن به آن شک دارید یا فکر می کنید که باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید، به راحتی از سوال عبور کنید. کلنجار رفتن با چنین سؤالی، برابر با اتلاف وقت بوده و می تواند نتیجه آزمون شما را خراب کند.

14- نگاه نکردن به سؤالات بعدی

یکی از مهم ترین نکات این است که در جلسه آزمون شما باید به هر روشی که می دانید، آرامش خود را حفظ کنید. یکی از اقداماتی که در این راستا می توانید انجام دهید، پاسخ دهی به سؤالات به ترتیب دفترچه است. به هیچ عنوان به سؤالات بعدی نگاه نکنید، چراکه این کار می تواند باعث استرس و اضطراب در شما شود.

15- کنترل زمان

همان طور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، زمان یکی از تأثیرگذارترین پارامترها در طول آزمون است که شما باید توجه ویژه ای نسبت به آن داشته باشید. از هر تکنیکی که می دانید می تواند تأثیرگذار باشد، برای مدیریت و کنترل زمانتان استفاده کنید.

کنترل زمان

16- هدف گذاری هر درس

با توجه به سابقه و ترازتان، برای هر درس هدف گذاری کنید که می خواهید به چند سؤال پاسخ دهید. در این حالت دیگر سفید ماندن پاسخنامه و جواب ندادن به برخی از سؤالات، باعث نگرانی و استرس شما نخواهد شد. با این روش شما کنترل استرس و همچنین زمان را تا حدی در دست خواهید گرفت.

17- تکنیک زمان نقصانی

همان طور که می دانید برای پاسخ دهی به سؤالات هر درس زمانی معین و مشخص دارید، اما این تکنیک می گوید که از همه این زمان استفاده نکنید. بهتر است که به سؤال های هر درس، در زمان کمتری نسبت به زمان پیشنهاد شده پاسخ دهید. با این کار در پایان آزمون، زمان اضافه ای خواهید داشت و می توانید به سراغ حل سؤالاتی بروید که با علامت ضربدر مشخص کرده اید.

18- تکنیک بازگشت

از تکنیک بازگشت زمانی می توانید استفاده کنید که در پایان آزمون، زمان ذخیره شده داشته باشید. شما باید بدانید که این زمان را صرف چه سؤالاتی می توانید بکنید. باید اولویت های خود را مشخص کرده باشید و این زمان را به آن ها اختصاص دهید تا شانس موفقیت بیشتری داشته باشید.

19- تکنیک حذف گزینه

یکی از انواع روش های تست زنی که شاید کمی قدیمی باشد، حذف گزینه است. از این روش برای همه تست ها نمی توان استفاده کرد، اما در برخی از آن ها به خصوص در مورد دروس عمومی و حفظی می توان آن را مورد استفاده قرار داد. در این روش باید گزینه های سؤالات را به دقت بخوانید، برخی از آن ها ممکن است دارای نکاتی باشند که معلوم می شود پاسخ صحیح نیستند.

20- خواندن با دقت تمام گزینه ها

یکی از اشتباهاتی که برخی از دانش آموزان می کنند، این است که صورت سؤالات طولانی یا برخی از گزینه ها را به صورت کامل نمی خوانند. شما باید هر سؤال را تا کلمه آخر با دقت بخوانید تا بفهمید که سؤال دقیقا از شما چه چیزی می خواهد. سؤالات را باحوصله و درست بخوانید تا نتیجه به ضررتان تمام نشود.

خواندن با دقت تمام گزینه ها

21- مشخص کردن کلمات کلیدی

اخیرا استفاده از افعال منفی برای گیج کردن دانش آموزان شگرد طراحان کنکور شده است. برای اینکه در این دام نیفتید می توانید کلمات کلیدی صورت سؤال را برای خودتان مشخص کنید. با این روش دیگر نیازی ندارید که زمان زیادی را صرف کنید و چند بار هر سؤال را بخوانید تا متوجه منظور آن شوید و درصد خطای خود را کاهش دهید، بلکه تنها با یک بار خواندن، متوجه همه چیز خواهید شد.

22- پاسخ به سؤالات ضریب دار

همان طور که می دانید برخی از سؤالات کنکور ضریب دار هستند و می توانند تأثیر بیشتری بر روی نتیجه آزمون شما بگذارند. درصورتی که با کمبود وقت روبه رو شدید، پاسخ به این سؤالات در اولویت بگذارید. همچنین در تکنیک بازگشت نیز بهتر است ابتدا به این سؤالات پاسخ داده و سپس به سراغ مابقی بروید.

23- دقت به اعداد

در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی که با اعداد سر و کار دارید، باید دقت کنید که پاسخ به دست آمده را با شماره سؤال اشتباه نگیرید. هنگام وارد کردن پاسخ در این دروس، باید نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا از اشتباهات احتمالی و بی دقتی، جلوگیری کنید.

24- از سؤالات و گزینه های طولانی نترسید

درصورتی که تجربه تست زنی زیادی داشته باشید و انواع تکنیک های تست زنی را امتحان کرده باشید، قطعا می دانید که برخی از سؤالات دارای صورت سؤال یا گزینه های بسیار طولانی هستند. به هیچ عنوان از چنین سؤالاتی نترسید، چرا که در بسیاری از مواقع این قبیل سؤالات دارای پاسخ ساده تری هستند. پس در صورت مواجه شدن با چنین سوالاتی، کافی است که هم صورت و هم گزینه ها را با دقت بخوانید.

25- دقت به شماره سؤال

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که شرکت کنندگان آزمون سراسری، به آن دچار می شوند، وارد کردن اشتباه پاسخ ها در برگه پاسخ نامه است. به شما پیشنهاد می کنیم که برای این کار از تکنیک ده تایی استفاده کنید تا کمتر به خطا و اشتباه بیافتید. بعد از پاسخ دادن به هر ده سؤال، جواب ها را به پاسخنامه انتقال دهید تا هم درصد خطا کمتر شود و هم برگه پاسخ نامه تان تا و چروک نشود.

دقت به شماره سؤال

26- توجه به نمره منفی

آزمون کنکور سراسری دارای نمره منفی است؛ یعنی هر سه پاسخ غلط، یک پاسخ درست شما را از بین خواهد برد. پس سعی نکنید که به همه سوالات پاسخ دهید. صرفا به سراغ سؤالاتی بروید که از جوابتان مطمئن هستید و با شک و تردید، هیچ گزینه ای را انتخاب نکنید.

27- کنترل پاسخ نهایی

مرور یکی از مواردی است که حتما باید حین آزمون، زمانی را به آن اختصاص دهید. فرقی نمی کند بعد از حل هر سؤال باشد یا در انتهای زمان آزمون، اما شما باید زمانی را برای کنترل پاسخ نهایی اختصاص دهید تا از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید.

28- توجه به سؤالات چند قسمتی

امروزه طراحان به سؤالات چند قسمتی روی آورده اند و در آزمون از این دست سؤالات موردی، بسیار استفاده می کنند. در صورت مواجه شدن با این قبیل تست ها، اعتمادبه نفس خود را از دست ندهید و تنها با دقت زیاد، به آن ها پاسخ صحیح بدهید. چنین سؤالاتی بیشتر در درس های شیمی و زیست شناسی دیده شده اند.

29- کنترل استرس

یکی از مخرب ترین عوامل هنگام شرکت در کنکور سراسری، حتی اگر با همه انواع روش های تست زنی آشنا باشید، استرس است. شما باید بتوانید به استرس و اضطراب خود مسلط بشوید و اجازه ندهید که این احساسات، مهارت و دانش شما را زیر سؤال ببرند، چرا که در شرایط استرس زا احتمال دارد نتوانید از آنچه می دانید و خوانده اید به خوبی بهره ببرید.

30- نیفتادن در تله طراحان

در جلسه آزمون سعی کنید که در تله طراحان کنکور نیفتید. در برخی موارد طراحان چند سؤال سخت را پشت سر هم قرار داده و با این کار اعتماد به نفس و آرامش شما را تحت تأثیر قرار می دهند. در صورت پیش آمدن چنین حالتی اصلا نترسید و در نظر داشته باشید که همه داوطلبان در شرایط مشابه شما قرار دارند، پس بدون توجه به سؤالات دشوار، به ادامه سؤالات بپردازید و زمان خود را برای سؤالاتی که از پس حل کردنشان برنمی آیید، هدر ندهید.

نیفتادن در تله طراحان

جمع بندی

موفقیت در کنکور سراسری، آرزوی تمام داوطلبان است که باید تمام تلاش خود را برای محقق شدن آن به کار بگیرند. یکی از مهارت هایی که در این زمینه به کمک شما می آید، مهارت تست زنی سریع است. این مهارت تنها با تمرین و تکرار به دست می آید، پس بهتر است قبل از آزمون، وقت کافی را به آن اختصاص دهید. برای اینکه بتوانید هرچه بهتر از پس تست زنی برآیید، باید یک آموزش تست زنی حرفه ای را چندین بار مطالعه کنید و تکنیک های موجود در این زمینه را به خوبی بشناسید. با یادگیری این روش ها به صورت کامل، می توانید بیشتر از سطح دانشتان به سؤالات آزمون پاسخ داده و از رقیبانتان در این زمینه پیشی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.