نحوه جمع بندی دروس کنکور برای تمامی رشته ها

فهرست مطالب:

تمامی داوطلبان کنکور سراسری، باید در یک زمان مقرر و معین، خود را آماده شرکت در این آزمون کرده و با یکدیگر به رقابت بپردازند. دانش آموزان ماه ها وقت خود را صرف مطالعه تمامی مطالب و مباحث مختلف کرده و از طریق روش های مختلف، مهارت تست زنی خود را افزایش می دهند. برخی از دانش آموزان با وجود صرف وقت بسیار زیاد برای مطالعه و انجام تمام اقدامات لازم در این راستا، موفق به کسب نتیجه خوب در این آزمون نمی شوند. دلیل این امر، جمع بندی و مرور نکردن مطالب خوانده شده است. نحوه جمع بندی دروس کنکور، یکی از مطالبی است که هر داوطلبی باید بداند و به آن عمل کند. در ادامه با یونیکتاب فروشگاه خرید آنلاین کتاب همراه باشید تا توضیحات لازم را دراین باره به شما ارائه دهیم.

جمع بندی کنکور چیست؟

جمع بندی را می توان آخرین قدم و مرحله برای موفقیت در کنکور دانست که به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و به ترتیب روی آن ها سرمایه گذاری کرده و یا به تقویت آن ها بپردازید. جمع بندی کنکور با هدف یادگیری برخی از نکات جاافتاده، تقویت آمادگی، بهبود وضعیت روحی روانی و همچنین بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت انجام می شود. یادگیری درست و اصولی نحوه جمع بندی دروس کنکور اهمیت بسیار زیادی داشته و می تواند احتمال موفقیت شما را در آزمون سراسری افزایش دهد.

علت اهمیت جمع بندی دروس کنکور

بازه زمانی مطالعه برای کنکور بسیار طولانی بوده و حجم مباحث نیز خیلی زیاد است. پس از همین دو نکته می توان نتیجه گرفت که احتمال فراموشی مطالبی که در ماه های گذشته، مطالعه کرده اید، بسیار زیاد است. در همین راستا شما باید زمانی را به مرور و جمع بندی مطالب اختصاص دهید تا مطالب برایتان تازه سازی شده و بتوانید از پس پاسخ دادن به سؤالات مربوط به آن ها به راحتی برآیید. شما نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و اصولی دارید که در آن بتوانید در کنار مطالعه مطالب جدید، به مرور مطالب قبلی نیز بپردازید.

علت اهمیت جمع بندی دروس کنکور

بهترین زمان برای جمع بندی کنکور

می دانید که برای موفقیت در کنکور، نیاز دارید که مطابق با یک برنامه ریزی خوب پیش بروید. در این برنامه ریزی باید زمان کافی برای جمع بندی و مرور مطالب خوانده شده وجود داشته باشد. بسیاری از مشاوران این حوزه، بهترین زمان برای جمع بندی را بازه بین اتمام امتحانات نهایی تا کنکور می دانند.

به صورت معمول یک بازه یک ماهه برای جمع بندی و مرور مطالب کافی است. لازم به ذکر است که شما نباید در این برهه اقدام به مطالعه مطالب جدید بکنید و فقط باید به مرور و جمع بندی مطالب قبلی بپردازید. 24 تا 48 ساعت پایانی و مانده به کنکور، به صورت کلی مطالعه و مرور را کنار گذاشته و سعی کنید به آرامش برسید. اینکه شما بتوانید به 70 درصد مطالب تسلط 100 درصدی داشته باشید بهتر از این است که به همه مطالب تنها 70 درصد تسلط داشته باشید.

نحوه جمع بندی دروس کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم

درصد بالایی از داوطلبان کنکور در هر سال، دانش آموزان پایه دوازدهم هستند. این دانش آموزان قبل از رسیدن به کنکور سراسری، باید از سد امتحانات نهایی نیز عبور کنند. پس برای اینکه بتوانند در هر دوی این آزمون ها موفق شوند، نیاز دارند تا یک برنامه ریزی اساسی داشته باشند. این دانش آموزان در بازه مهر تا دی ماه باید مطالب نیم سال اول را به خوبی یاد گرفته و سپس در دی ماه، فرصتی را برای یک جمع بندی کلی این مطالب در نظر بگیرند. با این کار تسلط آن ها نسبت به مطالب بیشتر شده و می توانند عملکرد بهتری در آزمون نهایی و همچنین کنکور سراسری داشته باشند.

بعد از پشت سر گذاشتن امتحانات دی ماه، این دانش آموزان به پیشواز چالش آزمون نهایی می روند. می دانید که امتحانات نهایی به صورت تشریحی هستند، در حالی که سؤالات کنکور سراسری، به صورت تستی طرح شده اند. پس نحوه مطالعه برای این دو آزمون متفاوت بوده و این دانش آموزان باید برای هردوی آن ها یک عملکرد خوب داشته باشند. دانش آموزان دوازدهم باید در انتهای اردیبهشت ماه و ابتدای خرداد، به مرور و جمع بندی مطالب نیم سال دوم و همچنین مرور جزئی مفاهیم نیم سال اول بپردازند تا بتوانند در این دو آزمون موفق شوند.

[irp posts=”85848″]

نحوه جمع بندی دروس کنکور به صورت صحیح

تا اینجا از اهمیت جمع بندی و تأثیر آن در موفقیت اطلاع پیدا کردیم، حال نوبت به یادگیری نحوه جمع – بندی دروس کنکور به صورت اصولی می رسد. برای این کار باید اقدامات زیر را انجام دهید:

نحوه جمع بندی دروس کنکور به صورت صحیح

1- نت برداری در زمان مطالعه

در زمانی که شما مشغول مطالعه مباحث مختلف برای کنکور سراسری هستید، باید به خلاصه و نوت برداری از این مطالب نیز بپردازید تا در زمان جمع بندی، کار شما سریع تر و راحت تر شود.

2- انجام چند مرحله ای و مبحثی جمع بندی

جمع بندی مطالب خوانده شده را باید در چند مرحله انجام دهید تا مطالب را به صورت عمیق یاد گرفته و بر آن ها مسلط شوید. بهتر است در ابتدا به جمع بندی مبحثی بپردازید، این کار را می توانید از فروردین ماه تا خرداد انجام داده و تمام مباحث خوانده شده را جمع بندی کنید. بعد از جمع بندی مبحثی، نوبت به جمع بندی و مرور کلی نهایی می رسد که به صورت استاندارد باید یک بازه یک ماهه را به این کار اختصاص دهید.

اقدامات لازم در دوران جمع بندی دروس کنکور

بعد از اتمام دوره های جمع بندی خود، باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را از جمع بندی انجام شده دریافت کنید. در این قسمت اقدامات لازم در این راستا را به شما معرفی می کنیم.

اقدامات لازم در دوران جمع بندی دروس کنکور

1- شبیه سازی کنکور

در دوران جمع بندی، شما باید مهارت و دانش خود را محک بزنید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. در این راستا به شما توصیه می کنیم تا سؤالات آزمون های سراسری سال های گذشته را تهیه کرده و هر دو یا سه روز یک بار، به یکی از آن ها پاسخ دهید.

بهتر است این کار را در زمان اصلی برگزاری کنکور انجام دهید تا مانند یک شبیه ساز کنکور برای شما اثر کند. در حین پاسخ دهی به سؤالات، باید شرایطی مشابه با کنکور را برای خود فراهم کنید و به هیچ وجه وقفه ای بین پاسخ دهی نیندازید.

2- تحلیل پاسخ آزمون ها

بعد از به اتمام رسیدن هر آزمون شبیه ساز کنکور، باید به صورت کامل آن را تصحیح کنید. سؤالاتی را که اشتباه پاسخ داده اید یا کلا نتوانسته اید پاسخ دهید را به خوبی تحلیل کرده و اشتباهات خود را مشخص کنید.

سپس به مباحثی که این سؤالات از آن ها طرح شده اند مراجعه کرده و سعی کنید تا تسلط خود را بر آن ها بیشتر کنید. با تحلیل این آزمون ها شما می توانید مباحث با اهمیت کنکور را که سؤالات بیشتری از آن ها طرح می شود تشخیص داده و زمان بیشتری را برای جمع بندی آن ها اختصاص دهید.

3- تکرار شبیه سازی

این کار را برای چند آزمون سال های اخیر انجام دهید. با یک برنامه ریزی دقیق، فرصت باقی مانده خود را به بازه های دو یا سه روزه تقسیم بندی کرده و در هر بازه، یک آزمون انجام داده و سپس فرصت باقی مانده را به تحلیل آن و تقویت مباحث موردنیاز، بپردازید.

[irp posts=”92136″]

تفاوت نحوه جمع بندی دروس کنکور و مرور

در برخی از مواقع ممکن است مرور و جمع بندی را به جای یکدیگر و به عنوان یک مفهوم به کار ببریم؛ اما این کار در اصل اشتباه است. همان طور که گفتیم چند ماه مانده به کنکور را دوران جمع بندی می نامند که در این دروان داوطلبان مطالب جدید نخوانده و صرفا به جمع بندی مطالب خوانده شده قبلی می پردازند.

مرور صرفا یک تکنیک و روش مرتبط با جمع بندی است. به صورت کلی برای جمع بندی تکنیک های مختلفی مانند خلاصه نویسی، تست زنی، شبیه سازی کنکور و … وجود دارد که مرور کردن نیز یکی از آن هاست. شما با یادگیری تکنیک مرور، می توانید در دوران جمع بندی، با یک مرور سطحی، به عمق مطالب از قبل خوانده شده پی ببرید و هیچ نیازی به یادگیری مجدد و مطالعه دوباره این مطالب نخواهید داشت.

مزیت ها و فواید جمع بندی کنکور

جمع بندی مطالب خوانده شده، مزیت های زیادی را برای داوطلبان کنکور به دنبال خواهد داشت که در این قسمت به معرفی چند نمونه از آن ها می پردازیم.

1- مرور و بازگردانی اطلاعات خوانده شده

به طور معمول در هر آزمون کنکور، از تمامی مباحث، حداقل یک سؤال وجود دارد. به همین خاطر شما باید تسلط کافی نسبت به همه مباحث خوانده شده داشته باشید. از طریق تکنیک های جمع بندی مانند شبیه سازی کنکور، خواندن خلاصه نویسی ها و … این مباحث برای شما مرور شده و تازه می شوند.

2- رفع اشکال عمده

با جمع بندی مطالب شما می توانید مباحثی را که در آن ها اشکال دارید تشخیص دید. در صورتی که فرصت کافی داشته باشید می توانید به بهبود و رفع این اشکالات بپردازید و در صورت نداشتن زمان، می فهمید که در جلسه آزمون نیز نباید زمانی را صرف پاسخ دادن به این سؤالات بکنید.

3- کسب مهارت های موردنیاز برای آزمون دادن

بدون شک فقط داشتن دانش و اطلاعات، برای موفقیت در آزمون سراسری کافی نیست و شما نیاز به مهارت های دیگری نیز دارید. در صورتی که نحوه جمع بندی دروس کنکور را به درستی انجام دهید، می توانید این مهارت ها را به دست آورید. تنها راه به دست آوردن این مهارت ها و تسلط بر آن ها، تمرین و تکرار است که شما با آزمون های مختلف در دوره جمع بندی، می توانید این کار را انجام دهید.

[irp posts=”91449″]

اصول کلی و اساسی جمع بندی کنکور

برای کسب بهترین نتیجه از جمع بندی، باید به نکات و اصول خاصی در نحوه جمع بندی دروس کنکور توجه داشت. این نکات و اصول اساسی به شرح زیر هستند.

اصول کلی و اساسی جمع بندی کنکور
  • عدم مطالعه مباحث جدید
  • تمرکز بر روی مباحث خوانده شده قبلی
  • جدا کردن مباحثی که نیاز به مرور و تکرار بیشتری دارند
  • تمرکز بر روی اشکالات و نقاط ضعف
  • اولویت بندی مطالب بسته به اهمیت و تکرار آن ها در کنکورهای گذشته
  • ارتقای مهارت تست زنی و یادگیری تکنیک های تست سرعتی
  • میانه روی در ساعات مطالعه و عدم افراط وتفریط
  • تنظیم ساعات خواب
  • دوری از استرس و اضطراب
  • دوری از منابع درسی و روش های یادگیری جدید
  • برنامه ریزی دقیق و جامع برای پوشش دهی تمام مباحث

با رعایت نکات ذکرشده، شما می توانید بهترین نتیجه را از دوره جمع بندی خود بگیرید و تمامی مطالب و مباحث را در ذهن خود به خوبی تثبیت کنید. شما می توانید از کتاب های جمع بندی نیز کمک بگیرید تا روند کار را سریع تر کنید. برای خرید کتاب درسی و خرید کتاب کنکور می توانید از محصولات یونیکتاب دیدن کنید و هر کدام را که خواستید سفارش دهید.

سخن پایانی

بازه زمانی مطالعه برای کنکور سراسری بسیار گسترده است و معمولا مباحثی که در ابتدای شروع مطالعه، خوانده شده اند، فراموش خواهند شد. برای جلوگیری از فراموش شدن مباحث، نیاز به یک دوره جمع بندی است. در دوره جمع بندی فرد به سراغ مطالعه مباحث جدید نرفته و صرفا سعی می کند تا به بازیابی مباحث خوانده شده قبلی بپردازد.

هدف این دوره رفع اشکال، مرور مطالب و همچنین شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت است. در این دوره برای اینکه بتوان به جمع بندی تمام مباحث و دروس رسید، باید یک برنامه جامع و دقیق داشته باشید و دقیقا مطابق با آن عمل کنید. اینکه شما تا شب قبل از کنکور مشغول خواندن مباحث جدید باشید، یک اشتباه بسیار بزرگ است. داوطلبان موفق، یک ماه مانده به کنکور را فقط به جمع بندی مطالب اختصاص داده و مباحث خوانده نشده را به حال خود رها می کنند. نحوه جمع بندی دروس کنکور را به صورت کامل در قسمت های قبلی توضیح دادیم تا با کمک این اطلاعات در این آزمون موفق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.