عزت به نفس چیست + راه های افزایش عزت به نفس

فهرست مطالب:

انسان ها برای اینکه در زندگی شخصی و اجتماعی شان عملکرد بهتر و مفیدتری داشته باشند، به پرورش مهارت و ویژگی هایی درون خود نیاز دارند. یک ویژگی مهم که باید از کودکی تا بزرگسالی در وجود انسان پرورش داده شود، عزت به نفس است. برای اینکه به عنوان یک انسان بتوانید عزت به نفس خود را بالا ببرید، بهتر است معنای این ویژگی را بفهمید و راه های افزایش آن را به کار بگیرید. در این مقاله تعریف دقیقی از عزت به نفس آورده شده و با پیشنهاد راه های افزایش عزت به نفس به شما در این راه کمک خواهد کرد.

یونیکتاب بهترین مرکز خرید آنلاین کتاب دارای تنوع زیادی از انواع کتاب ها با قیمت استثنایی می باشد. شما می توانید برای سفارش کتاب درسی، سفارش کتاب کمک درسی و سفارش کتاب دانشگاهی وارد این سایت شد و به صورت اینترنتی کتاب مورد نظرتان را خریداری کنید.

عزت به نفس چیست؟

بسیاری از افراد هستند که معنای عزت نفس را نمی دانند و یا درک اشتباهی از آن در ذهن خود دارند. احساس ارزشمندی و رضایت درونی یک فرد از خودش با نام  self esteem یا عزت به نفس شناخته می شود. هر انسان در طول زندگی خود نیاز دارد یک فرد ارزشمند و توانا شناخته شوند و این حس خود ارزشمندی با عنوان عزت نفس معرفی می شود. به زبان ساده تر حسی که شما نسبت به توانایی خود می گیرید و اینکه چقدر خودتان را ارزشمند می دانید یا نسبت به خود حس بدی دارید عزت به نفس شما را نشان می دهد.

عزت به نفس چیست

عزت به نفس و اعتماد به نفس چه تفاوتی دارند؟

بسیاری بر این باورند که عزت به نفس و اعتماد به نفس تفاوتی با یکدیگر نداشته و حتی به یک معنا هستند؛ اما در معنا و عمل این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند. اعتماد به نفس حسی است که به شما کمک می کند به توانایی هایتان در رسیدن به هدف خود اعتماد داشته باشید.

حتی اگر استعداد کافی برای انجام آن کار را نداشته باشید، اعتماد به نفس کمک می کند با قدرت قدم در راه یادگیری آن مهارت بگذارید و موفق هم بشوید. موفقیت باعث می شود هر چقدر جلوتر می روید اعتماد به نفستان نیز بیشتر شود و پیشرفت کنید. اعتماد به نفس حسی است که ممکن است در یک کار به سراغتان بیاید و حتی بسیار بالا رود اما در کاری در بخش های دیگر یک سر سوزن هم اعتماد به نفس نداشته باشید.

عزت به نفس اما مفهومی بنیادی تر دارد و مربوط به ارزشی است که شما برای خود قائل می شوید. عزت به نفس نشان می دهد شما چقدر به خودتان و زندگی تان احساس مثبتی دارید یا اینکه ارزشتان پیش خودتان چه اندازه و است و چقدر با خود مهربان و بخشنده رفتار می کنید. این حس بسته به تجارب کودکی شکل می گیرد و در ادامه زندگی روی احساسات، ارتباطات و تصمیم گیری های او تأثیر عمیقی می گذارد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین راه های تقویت حافظه

چه کارهایی باعث افزایش عزت به نفس می شوند؟

داشتن عزت به نفس و استفاده از راه های افزایش آن بسیار مهم است. زیرا این حس به عنوان ستون فقرات سلامت روان یاد می شود و در زندگی شما نقش ویژه ای دارد. راه های افزایش عزت به نفس برای کمک به شما در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

چه کارهایی باعث افزایش عزت به نفس می شوند؟

1- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خودتان با دیگران فشار زیادی را بر شما وارد می کند . برای مثال اگر مشکلی دارید مانند لکنت زبان، هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. شما این تصمیم را نگرفته اید که با لکنت زبان آفریده شوید. بنابراین به جای مقایسه بر روی مهارت های فردی خود کار کنید تا در زمینه ای که به آن علاقه دارید بیش از دیگران موفق شوید و به آرزوهایتان برسید.

هنگامی که خود را با دیگران مقایسه نکنید یعنی به راحتی خودتان را پذیرفته اید. در واقع پذیرش خود، یکی از ستون های قوی عزت نفس است. دیگر عامل ایجاد کننده عزت به نفس مسئولیت پذیری نسبت به خود است. به این معنا که شما خود فرمان زندگی تان را به دست دارید و سرنوشتتان را خود رقم می زنید.

2- کمی تحرک برای عزت به نفس مفید است

يکی از راه های افزایش عزت به نفس داشتن تحرک و ورزش است. حین ورزش کردن بدن هورمون اندورفین را ترشح می کند که باعث شادی و افزایش انرژی می شود. این احساسات باعث افزایش عزت به نفس نیز می شوند. علاوه بر این ها هرگز فراموش نکنید که هیچکس در دنیا کامل نیست و اگر مدام به دنبال نسخه بی نقص خود باشید قطعا سرخورده می شوید. بنابراین به جای اینکه تمرکز خود را بر روی چیزهایی بگذارید که قدرت تغییر آن را ندارید، بر روی چیزهایی وقت بگذارید که توان تغییر و کنترل آن ها را داشته باشید.

داشتن تحرک و ورزش

بیشتر بخوانید: چگونه در زمان کم درس بخوانیم؟

3- سرزنش کردن خود راهی اشتباه است

باید بدانید هر انسانی در راه رسیدن به هدف خود دچار اشتباه می شود. مهم این است که از این اشتباهات و شکست ها درس عبرت بگیرند و برایشان تجربه مفیدی شود. سرزنش کردن خود تنها عزت به نفستان را کاهش می دهد. بنابراین باید به جای اینکه خود را تحت فشار قرار دهید، راه را برای جبران شکست ها باز بگذارید. شما می توانید جای فکر کردن به موقعیت هایی که از دست داده اید به مسائلی فکر کنید که با به دست آوردن آن ها موفقیت را کسب می کنید. پس هرگز حسرت نخورید تا عزت نفستان خدشه دار نشود.

سرزنش کردن خود راهی اشتباه است

4- خوشحال کردن خود را اولویت قرار دهید

همه انسان ها باید فارغ از هر چیزی ساعتی از شبانه روز را به خود اهمیت دهند و سعی کنند خودشان را خوشحال ببینند. در این ساعات تنها کارهایی را انجام دهید که به شادی و سرزندگی خودتان کمک می کنند. برای مثال در آرامش خود را به یک فنجان چای یا قهوه مهمان کنید، به رستوران رفته و غذا بخورید، به طبیعت بروید و یا هر کاری که رادوست دارید را انجام دهید.

برای لطف کردن به خود آدم هایی را که باعث ناراحتی شما می شوند و احساساتتان را نادیده می گیرند حذف کنید. به جای آن ها افرادی را که به شما آرامش می بخشند را برای خود حفظ کنید. همین که یاد بگیرید چگونه خود را شاد کنید، عزت به نفس می گیرید و در مسیر رسیدن به هدف تان پیشرفت می کنید.

بیشتر بخوانید: روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

5- به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران حس مفید بودن و ارزشمندی را به شما هدیه می دهد. باید بدانید که تنها توجه به خود عزت به نفس را افزایش نخواهد داد و توجه به دیگران نیز یکی از راه های افزایش عزت به نفس است.

به دیگران کمک کنید

6- افکار منفی و مزاحم را دور بریزید

افکار منفی شما را به یک فرد ضعیف و شکننده تبدیل می کنند که توانایی انجام کاری را ندارد. بنابراین یکی از راه های افزایش عزت به نفس دور کردن افکار منفی از خود است. هنگامی که افکار مزاحم را از خود دور می کنید حس ارزشمندی به سراغتان خواهد آمد. شاید در ابتدا دور کردن این احساسات برایتان سخت باشد اما به مرور زمان حس مثبت جای آن ها را می گیرد.

جمع بندی

عزت به نفس برای عملکرد بهتر انسان در زندگی خصوصی و شخصی او بسیار اهمیت خواهد داشت. عزت به نفس حس ارزشمندی را به شما القا می کند که باعث می شود راه موفقیت را طی کرده و در بین راه با شکست  ها جا نزنید. به جای جا زدن از آن ها درس بگیرید و سعی کنید از ان ها در جهت پیشرفت بهره ببرید. این حس ریشه در کودکی دارد و باید از همان ابتدا تا لحظه مرگ در جهت افزایش آن تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.