روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

فهرست مطالب:

عده ای از دانش آموزان و دانشجویان هرچه تلاش می کنند در درس ها و امتحانات خود موفق نمی شوند. عوامل زیادی وجود دارند که در موفقیت این افراد تاثیر می گذارند. با این حال در صورتی که مشکلی ندارید و به مقدار لازم درس می خوانید، اما باز هم با موفقیت فاصله دارید؛ روش های نادرست مطالعه خود را تغییر دهید.

یکی از عواملی که بر شیوه درس خواندن اثر دارد، افکار غلط درباره علاقه نداشتن به درس خواندن است. این افکار باعث می شوند دست از تلاش برای فهمیدن شیوه های مخصوص خود برای درس خواندن دست بردارید. بنابراین هرچه  تلاش کنید بیهوده خواهد بود. یونیکتاب در این مقاله تمامی شیوه های نادرست مطالعه را برای شما توضیح می دهد تا شما با کنار گذاشتن شان بتوانید از مطالعه خود لذت ببرید.   

اصلی ترین عادت های نادرست در مطالعه

هر فردی می تواند روش های نادرست مطالعه خود را تشخيص دهد و با کسب اطلاعات کافی آن ها را اصلاح کند. گاهی اوقات افراد شیوه های صحیح مطالعه را نمی دانند و بنابراین نمی توانند عادت هایشان را تغییر دهند. در ادامه این روش های اشتباه بیان خواهند شد تا از انجام آن ها خودداری کنید.

اصلی ترین عادت های نادرست در مطالعه

1- انتخاب مکان نادرست

از قدیم گفته اند که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این ضرب المثل کاملا مناسب دانش آموزی است که عادت دارد در مکانی اشتباه درس بخواند. بعضی از افراد عادت دارند در جمع، جلوی تلویزیون و یا کنار دوستان درس بخوانند.

این عادت، از روش های نادرست مطالعه است. مکانی که یک دانش آموز یا دانشجو در آن مطالعه می کند باید دارای نور، اکسیژن و دمای مناسب باشد. هم چنین تا حد امکان ثابت قرار بگیرد. به علاوه مکانی که در آن درس می خواند، نباید زیادی خلوت باشد؛ زیرا که حوصله سربر می شود و تمرکز را بسیار پایین می آورد. در این زمان دانش آموز تمرکز کافی روی درس و اطراف خود ندارند. بنابراین سریعا انرژی خود را از دست داده و خسته خواهد شد.

2- درس خواندن با گوشی

فضای مجازی از مطالب جالب و وسوسه کننده پر شده که توجه مردم جهان را به خود جلب کرده است. اعتیاد نوجوانان و جوانان به این فضا از سایر افراد بیشتر است. بنابراین اولین کار برای شروع مطالعه، کنار گذاشتن گوشی است. سعی کنید گوشی را دور از خود و اتاقی که در آن قرار دارید بگذارید تا حواس شما را پرت نکند. برای استراحت و عوض کردن حالتان می توانید مدت کوتاهی از گوشی موبایل استفاده کنید؛ اما بهتر است ذهن خود را تا حد امکان درگیر نکنید.

3- مطالعه بدون برنامه ریزی

می توان گفت زیربنای هر موفقیتی برنامه ریزی است. برای داشتن یک مطالعه مفید بهتر است برای خود برنامه ریزی کنید. برخی از دانش آموزان و دانشجویان برنامه ریزی دارند؛ اما شيوه ی برنامه ریزی درست را نمی دانند. برخی از دانش آموزان برای ساعت، روز و یا حتی هفته خود مشخص می کنند که چه چیزی را مطالعه کنند؛ اما برای دراز مدت دچار سردرگمی می شوند. بنابراین علاوه بر اینکه زمان خود را از دست می دهند، در امتحانات شکست می خورند.

مطالعه بدون برنامه ریزی

[irp posts=”92136″]

4- شيوه نادرست نشستن

بسیاری از افراد هنگام مطالعه عادت دارند راه بروند. بعضی دیگر دراز می کشند و عده ای لم می دهند. همه این کارها روش های نادرست مطالعه به حساب می آیند. این شیوه ها با گذشت زمان باعث خستگی شده و شما را کسل و یا حتی خواب آلود می کنند. به توصیه کارشناسان نشستن پشت یک میز و به صورت صاف، خون رسانی به مغز را بیشتر می کند. بنابراین هنگام درس خواندن سعی کنید پشت یک میز بر روی صندلی بنشینید.

5- تحمل استرس زیاد

همیشه استرس زیاد، اثرات مخربی بر روی ذهن و جسم افراد می گذارد. بنابراین همه ی دانش آموزان و دانشجویان باید بدانند چگونه استرس خود را کنترل کنند. البته استرس تا حدی که مخرب نباشد مسئله ای عادی است و گاها می تواند باعث پیشرفت شود.

6- تغذیه و خواب نامناسب

باور غلطی که بسیاری از دانش آموزان دارند این است که فکر می کنند باید در شبانه روز بدون خوابیدن و تغذیه مناسب فقط درس بخوانند تا موفق شوند. این باور یکی از عادات نادرست مطالعه به حساب می آید. فرسایش جسمی، روحی و ذهنی که بعد از بی خوابی و تغذیه نامناسب به وجود می آید راندمان مطالعه ما را بسیار پایین خواهد آورد. هم چنین سلامت فرد بسیار به خطر می افتد.

7- درس خواندن در شب امتحان

همه دانش آموزان می دانند که با شب امتحانی بودن تنها کار خود را سخت می کنند. با این حال به دلیل سستی در اراده و اهمال کاری، درس ها را به روزهای پایانی منتقل کرده و در شب امتحان به خود سختی می دهند. اگر دانش آموز هستید سعی کنید سریعا شروع کرده و خود را به برنامه برسانید. با برنامه ریزی درست و جدیت، خود را ملزم به خواندن دروس کنید تا شب امتحان استرس نداشته باشید.

[irp posts=”95789″]

8- نداشتن خلاصه نویسی

هر دانش آموزی که از تاثیر فوق العاده خلاصه نویسی آگاه باشد، بدون شک آن را به یکی از عادت های همیشگی در مطالعه تبدیل می کند. روزهای پایانی کنکور و امتحانات موقع دوره کردن بر روی نکات مهم درس است و خواندن مطب جدید تنها شما را گیج می کند. بنابراین نکات مهم و کلیدی را یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید تا در شب امتحان بتوانید درس های تخصصی و همه دروس را دوباره با جزئیات بخوانید. این کار به حد زیادی استرس شما را کاهش  می دهد و درصد موفقیتتان را بیشتر می کند.

9- سرسری خواندن

خواندنی که با دقت نباشد و تنها برای رفع تکلیف صورت بگیرد، مطمئنا در ذهن نیز باقی نخواهد ماند. یکی از رایج ترین روش های نادرست مطالعه سرسری خواندن است. مطالعه برای یادگیری باید فعالانه باشد و شما تمام تمرکز خود را روی این کار بگذارید. علاوه بر خواندن متن، به دنبال تجزیه و تحلیل مطالب و علت و معلول ها باشید. با این کار خواندن سطحی را کنار گذاشته و سطح یادگیری خود را بالا می برید.

سرسری درس خواندن

10- با صدای بلند درس خواندن

گاهی اوقات دانش آموز برای افزایش تمرکز و یادگیری خود، شروع می کند با صدای بلند درس می خواند. این شیوه که جزء عادت های نادرست مطالعه است، دو اشکال مهم ایجاد می کند. بلند درس خواندن انرژی زیادی را صرف کرده و شما را با خستگی و کسلی روبرو می کند. اگر مجبور باشید در جایی که باید با صدای آهسته درس بخوانید حضور پیدا کنید با مشکل مواجه می شوید. بهتر است یاد بگیرید با حرکت چشم مطالعه کنید و با حرکت مداد جایی را که می خوانید تعقیب کنید تا تمرکزتان حفظ شود.

سخن پایانی

اگر روش های نادرست مطالعه خود را بشناسید و نسبت به آن ها آگاهی پیدا کنید می توانید در جهت رفع مشکلات مطالعه خود تلاش کنید. مطالعه به همراه یادگیری به رعایت یک سری نکات احتیاج دارد که در صورت رعایت آن ها موفق خواهید شد. گاهی اوقات افراد همه راهکارهای غلط و برخی تعدادی از آن ها را انجام می دهند در حالی که نمی دانند این شیوه ها به مطالعه و درک مطلب آن ها آسیب می زند. برای کسب موفقیت و ترک عادت های نادرست مطالعه بهتر است با یک مشاور نیز مشورت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.