چگونه در امتحانات نهایی 20 بگیریم؟

فهرست مطالب:

نمراتی که دانش آموزان در امتحانات نهایی سال نهم کسب می کنند، رشته تحصیلی آن ها را مشخص می کند. به علاوه کسب نمره مطلوب در آزمون نهایی سال دوازدهم بر روی رتبه کنکور تاثیر می گذارد. بنابراین 20 گرفتن در امتحانات نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است. همه دانش آموزان با تلاش و کمک گرفتن از شیوه های مختلف آموزشی مدام به دنبال این هستند که بالاترین نمره را کسب کنند.

باید بدانید 20 گرفتن و موفقیت در امتحانات نهایی یک شبه به دست نمی آید و نیازمند تلاش و پشتکار است. در این مقاله، یونیکتاب سعی کرده تا برای دانش آموزانی که به کسب نمرات بالا فکر می کنند، روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی را بیان کند.

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک ها و راه های تقویت حافظه

روش های کاربردی برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی

از آن جایی که موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و پشتکار است، موفقیت در امتحاناتی که بر روی سرنوشت دانش آموز تاثیر دارند نیز یک شبه به دست نمی آید. بنابراین در ادامه روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی پیش روی شما قرار گرفته اند. این روش ها عبارت اند از:

روش های کاربردی برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی

1- کتاب درسی را بخوانید

طراحان، سوالات امتحانات نهایی آزمون را هم سطح با بار علمی تمامی داوطلبان سراسر کشور طراحی می کنند. این سوالات درجه سختی خاص خود را دارند و هرگز خارج از سطح کتاب طراحی نمی شوند. بنابراین شما نباید وقت و هدف خود را صرف خواندن مطالبی خارج از کتاب درسی کنید و روی مطالبی وقت بگذارید که از نظر طراحان سوالات امتحانات نهایی هیچ ارزش و اعتباری برای طرح شدن ندارند. شما باید با تمرکز زیاد کلمه به کلمه کتاب درسی را بخوانید و روی آن تسلط پیدا کنید. هنگامی که مطالب را به خوبی یاد بگیرید، با دیدن یک کلمه از درس تمام مطالبی که خوانده اید در ذهن شما تکرار می شوند.

2- نمونه سوالات را حل کنید

در درجه اول باید تمام تمرین ها، نمونه سوالات، هر نوع مثال حل شده و یا حل نشده و هر چیزی که جنبه سوالی در کتاب درسی دارد را بخوانید و مسائل را حل کنید. بعد از آن سعی کنید تا حداقل نمونه سوالات 5 سال اخیر امتحان نهایی را حل کنید. مطالعه و حل کردن این سوالات باعث می شود شما با دیدگاه طراحان سوالات امتحانات نهایی آشنا شوید.

نمونه سوالات را حل کنید

توجه کنید که اگر نیاز به کتاب کنکور و یا کتاب کمک درسی دارید، یونیکتاب بهترین گزینه است. در این فروشگاه هر کتابی را در هر زمینه ای که نیاز داشته باشید به صورت آنلاین می توانید خریداری کنید. سفارش شما در طول 24 ساعت به دست شما می رسد و درب منزل پرداخت می کنید.

3- برنامه ریزی داشته باشید

یک برنامه دقیق و حسابی یکی از روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی است. شما از اول مهرماه تا پایان سال تحصیلی سوم دبیرستان فرصت درس خواندن برای امتحانات نهایی را دارید. سعی کنید این مدت را به طور دقیق و با منطق برنامه ریزی کنید. به جای اینکه از برنامه های الکی استفاده کنید و خودتان را در این راه فریب دهید، باید برنامه ای بریزید که به آن تعهد داشته باشید و مو به مو آن را اجرا کنید. از ساعات کم مطالعه در برنامه ریزی خود شروع کنید و با گذر زمان و در طول هفته های بعدی حتما به ساعات مطالعه خودتان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در زمان کم درس بخوانیم؟

4- درس یک روز را در همان روز مرور کنید

اگر درسی را که در روز در مدرسه فرا می گیرید همان روز در خانه مرور کنید، متوجه تاثیر آن بر روی نمرات خود خواهید شد. این راهکار که از روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی است، آن چنان تاثیری روی تسلط و به خاطر ماندن مطالب درسی دارد که اگر برای یک مدت آن را انجام دهید تازه متوجه درس خواندن به شیوه درست می شوید.

درس یک روز را در همان روز مرور کنید

بنابراین درس هر روز را همان روز که از مدرسه آمدید مطالعه کنید. در خواندن کتاب های درسی که مطالب آن ها مرتبط به هم نیستند باید اولویت بندی را انجام دهید. به این معنا که فصل هایی را که ارزش نمره بالاتری دارند، در اولویت قرار دهید و اين فصل ها را بيش تر بخوانيد؛ بعد از خواندن و تسلط بر آن ها به سراغ فصل های ديگر برويد.

بیشتر بخوانید: نحوه مرور کردن دروس در دوران کنکور

نکات مهم برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی

نکات مهم برای 20 گرفتن در امتحانات نهایی

کسانی که روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی را به کار می گیرند بهتر است یک سری نکات را نیز رعایت کنند. این نکات عبارت اند از:

– سوالات امتحانات نهایی سال های قبل را تهیه کنید و با نمونه سوالات آشنا شوید. بهترین تمرین برای جواب دادن به سوالات تشریحی و تسلط بر روی آن ها، تمرین کردن با سوالات امتحانات نهایی سال گذشته است. به این ترتیب شما با ذهن و شیوه طراحی تنظیم کنندگان این امتحانات آشنایی پیدا می کنید.

– به مباحثی که در روزهای آخر مانده به امتحانات تدریس شده اند، اهمیت بیشتری دهید؛ زیرا که این دروس نسبت به دروس دیگر کمتر مرور شده و ممکن است که تسلط شما بر آن ها کامل و کافي نباشد. بنابراین دیگر در شب و روز امتحان، استرس تسلط ناکافی بر روی این دروس بر شما غلبه نخواهد کرد و مانع موفقیت شما نمی شود. این دروس بهتر است در اولویت مطالعه قرار گیرند. با این حال باید به بارم بندی امتحانات نیز توجه خاصی داشته باشید.

– طبق برنامه ریزی که در طول ماه های سال برای امتحانات نهایی دارید، بهتر است ساعات مطالعه خودتان را در روزهای اردیبهشت ماه افزایش دهید. به این ترتيب علاوه بر انجام کارهاي دبيران و مطالعه درس هاي جديد، به رفع ضعف ها و مرور مطالب نيز می رسید. البته در روزهای پایانی هفته برای خود استراحتی در نظر بگیرید که انرژی خود را برای روزهای خرداد ماه و امتحانات نهایی ذخیره کنید.

– هرگز احساساتی تصمیم نگیرید و اگر پیش بینی های شما در کسب نمرات عالی در امتحانات درست نبود، خودتان را تحت فشار رواني قرار ندهيد. آرامشتان را حفظ و سعي کنيد که منطقي باشيد. اگر حساسیت به خرج دهید آرامش و انرژی خود را از دست می دهید و برای ادامه امتحانات با مشکل مواجه می شوید.

– اگر از قبل تمام تصورات خود از حوزه های امتحانی را در ذهنتان شکل دهید، بعد از مشاهده کمی تغییرات تمرکز واقعي شما از بين رفته و پیش داوری شما حوزه فعاليتتان را محدود خواهد کرد.

– باید قدر روزهایی را که بين برگزاری امتحانات نهایی قرار گرفته اند، بدانید. بعد از تمام شدن یک امتحان، استراحتی کوتاه در حد يکی دو ساعته کافي است تا از فضاي آزمون قبلي خارج شويد و کار آماده سازي براي آزمون بعدی را آغاز کنيد. اگر به بهانه تعطيلی ها یا هر اتفاق دیگری حس می کنید زمان زیادی برای آماده سازی خود دارید، بهتر است از وقت های اضافی برای آماده کردن خود جهت شرکت در کنکور استفاده کنید. می توانید تست های همان درس را مرور و مطالعه کرده و خود را محک بزنید تا برای امتحان نیز بيشتر آماده شويد.

– مطمئن باشید کسانی که برگه های امتحانی را تصحیح می کنند حوصله کافی برای بررسی دقیق و توجه به کلمات را ندارند. بنابراین باید سعی کنید برگه ای امتحان را با دستخط خوش و مرتب پر کنید تا نمره عالی را در امتحانات به دست آورید.

جمع بندی

دانش آموزان مدام به دنبال روش های 20 گرفتن در امتحانات نهایی هستند. این نمرات بر روی رتبه کنکور آن ها نیز تاثیر می گذارند و برایشان اهمیت زیادی دارند. راهکارهایی ساده وجود دارند که در صورت رعایت آن ها به همراه تلاش و پشتکار موفق به کسب نمره عالی در امتحانات نهایی خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.