مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه

فهرست مطالب:

فرزندان شما از زمان تولد قدرت درک و فهم را دارند. بنابراین می توانید از همان زمان تا بزرگسالی مراحل تربیتی و آموزشی را برای تربیت فرزندان خود شروع کنید. برخی از والدین تصور می کنند که خیلی سریع باید آموزش مهارت های لازم به فرزند خود را آغاز کنند تا در همان سنین پایین هنگام ورود به اجتماع و در ارتباط با هم سالان خود موفق تر شده و از ارتباطاتش لذت بیشتری ببرد. با این حال محققان معتقدند که آموزش به کودکان بهتر است تا قبل از ۳ سالگی شروع نشود. بعد از آن و به ویژه قبل از ورود به مدرسه فرزندان شما باید مهارت هایی را یاد بگیرند که به آن ها برای زندگی بهتر کمک می کنند. بنابراین در این مقاله بانک کتاب یونیکتاب سعی کرده است تا مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه را به والدین معرفی کند.

چه مهارت هایی را باید قبل از ورود به مدرسه به فرزندان خود بیاموزید؟

کودکان هنگام رفتن به مدرسه در محیطی متفاوت و به دور از اعضای خانواده خود قرار می گیرند. بنابراین باید برخی از مهارت های لازم را بیاموزند تا با مشکل مواجه نشوند. اگر مشکلات آن ها در بیرون از خانه و به خصوص مدرسه زیاد شود، کودکان شما از همان سنین پایین از مدرسه رفتن متنفر می شوند. مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه عبارتند از:

چه مهارت هایی را باید قبل از ورود به مدرسه به فرزندان خود بیاموزید

1- مهارت تحصیلی

یادگیری مهارت های تحصیلی قبل از ورود به مدرسه باعث می شود که فرزند شما در طول دوران تحصیل خود عملکرد بهتری داشته باشد. البته منظور از این موضوع این نیست که همه آنچه کودکان در مدرسه می آموزند را قبل از ورود به این فضا به آن ها یاد دهید. بلکه بهتر است برخی مهارت های ابتدایی را بیاموزند تا درس های مدرسه برای آن ها چندان عجیب و غیرعادی نباشد.

یادگیری مهارت های تحصیلی

·         شمردن

بهتر است که کودکان از سنین پایین تر شمردن اعداد را به خوبی یاد بگیرند. به این ترتیب می فهمند که در زندگی به یادگیری ریاضی احتیاج دارند. بر همین اساس یکی از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه شمردن اعداد است که شما باید به کودک خود بیاموزید. برای این کار می توانید در خانه با بازی های ساده بدون نیاز به وسایل خاص و با همان وسایلی که در دسترس دارید مهارت های ساده و پایه ای ریاضی را به کودکتان یاد دهید. در ادامه برخی از این بازی ها بیان خواهند شد.

·         نقطه بازی

در این بازی باید به کمک نقاط اعداد را به ترتیب به یکدیگر وصل کنند. عدد 1 به 2 و بعد از آن 2 به 3 وصل می شود. برای انجام این بازی ساده می توانید از کتاب فروشی ها کتاب های رنگ آمیزی که با وصل کردن نقطه همراه است را خریداری کنید. هم چنین می توانید خودتان در دفتر نقاشی چند عدد و نقطه را بکشید که در نهایت شکل مورد علاقه کودک از وصل کردن نقطه ها به دست بیاید. بعد از کشیدن نقاشی از کودک خود بخواهید نقاط را با شمردن اعداد به یکدیگر وصل کند تا ببیند چه شکلی پشت آن ها پنهان شده است.

·         تلفن بازی

هر وقت قصد زنگ زدن به کسی را داشتید از کودک خود بخواهید که اعداد را برای شما وارد کند. می توانید اعداد را برای او بخوانید تا کودکتان هم نام هر عدد را کم کم یاد بگیرد و هم با اعداد آشنا شود. به علاوه می توانید اعداد را به صورت خوانا روی برگه نوشته و جلوی فرزند خود بگذارید تا با نگاه به آن، عدد مورد نظر را پیدا کند و روی تلفن فشار دهد.

·         شمارش به کمک وسایل خانگی

هنگامی که دارید قاشق و چنگال ها را درون سینی یا جایی دیگر قرار می گیرد از کودک خود کمک بگیرید. از او بخواهید قاشق ها و چنگال ها را در دسته های هم شکل بچیند و بشمارد که در هر دسته چند تا قاشق و چنگال وجود دارد.

·         خواندن شعر و سرود

برای یاد دادن مهارت شمارش به کودک خود از شعر و سرودهایی کمک بگیرید که درآن ها شمارش نقش اساسی دارد. سپس از او بخواهید این شعرها را تکرار و تمرین کند. در یاد دادن این شعر ها باید کمی صبور باشید تا فرزندتان کامل آن را یاد بگیرد و احساس فشار و اذیت نکند.

·         تشخیص نام خود

اگر کودک شما بتواند نام خود را به صورت نوشته از بین دیگر نام ها تشخیص دهد، در مدرسه به او کمک زیادی می کند. با کمک گرفتن از خود او برای نوشتن نامش بر روی وسایل مدرسه می توانید یکی از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه را به خوبی به او یاد دهید. اگر در این امر موفق نبودید نگران نباشید. مربی های مهد و معلم ها با عکس یا تصویری از اسم کودکان آن را به او نشان می دهند و سعی می کنند این کار را برای کودک راحت تر کنند.

·         خواندن و نوشتن

علاوه بر یادگیری اعداد و نام آن ها به کودک خود قبل از ورود به مدرسه کمی خواندن و نوشتن بیاموزید. به این ترتیب در روزهای اول مدرسه با دروس غریبه نیست و راحت تر با شرایط تازه زندگی خود کنار می آید.

[irp posts=”91988″]

2- مهارت اجتماعی

علاوه بر مهارت های تحصیلی فرزند شما لازم است شیوه صحیح برخورد با معلم و هم شاگردی های خود را یاد بگیرد. بهتر است بیاموزد در برابر هر رفتار اطرافیان چه واکنشی را باید از خود نشان دهد. از جمله مهارت های اجتماعی برای قبل از ورود به مدرسه عبارتند از:

یادگیری مهارت های اجتماعی

·         شریک شدن با دیگران

کودک باید بداند در مدرسه همه چیز برای او نیست و باید آن ها را با دیگر بچه ها تقسیم کند. شما می توانید قبل از ورود به مدرسه با ثبت نام فرزندتان در مهد کودک یا پيش دبستانی او را آماده کنید.

·         گوش دادن به حرف معلم

کودک باید بداند در مدرسه وظیفه دارد به حرف معلم خود گوش دهد و ساکت بر روی صندلی خود بنشیند. شما می توانید هنگام بازی درست کردن پازل، رنگ آمیزی یا خواندن کتاب این مهارت را با فرزندتان تمرین کنید.

·         عادت کردن به دوری از خانه

کودک هنگام ورود به مدرسه باید از شنبه تا چهارشنبه و از صبح تا ظهر را بیرون از خانه بگذراند. اگر بتوانید کودک خود را قبل از ورود به مدرسه با این شرایط آشنا کنید و او را چند ساعت از خانه دور نگه دارید، بهتر به مدرسه و قوانین آن عادت می کند.

[irp posts=”91879″]

3- مهارت عملی

یک سری از کارها در خانه هستند که شما به دلیل علاقه به کودکتان آن ها را برای او انجام می دهید. اما هنگام مدرسه رفتن این کارها یکی از مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه به حساب می آیند.

یادگیری مهارت های عملی

·         پوشیدن لباس و درآوردن آن

در خانه از کودک خود بخواهید لباس های مدرسه را در آورد و لباس های ورزشی بپوشد. با تکرار و تمرین این کار متوجه می شوید کودک در کدام قسمت نیاز به تمرین بیشتری دارد.

·         توالت رفتن و شستن دست ها

در ابتدای کار این اعتماد به نفس را در کودک خود ایجاد کنید تا بتواند سر کلاس برای رفتن به دستشویی اجازه بگیرد. بعد از آن مطمئن شوید می تواند به خوبی لباس های خود را در آورد و بپوشد. بعد از آن حتما اهمیت دست شستن را به او یادآوری کنید.

جمع بندی

کودکان باید مهارت های لازم قبل از ورود به مدرسه را به خوبی یاد بگیرند. با یادگیری این مهارت ها کودکان بهتر با شرایط تازه زندگی خود کنار می آیند. اگر فرزندان شما نسبت به همه چیز آشنایی داشته باشند در مدرسه رفتار مناسبی از خود نشان می دهند. بنابراین اعتماد به نفس گرفته و از گذراندن اوقات خود در مدرسه لذت می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.