نحوه برنامه ریزی کنکور هفتگی و ماهانه

فهرست مطالب:

برنامه ریزی یکی از ملزومات و ارکان اصلی زندگی همه افراد موفق است. انسان ها برای اینکه بتوانند تمام کارها و اعمال مورد نظر خود را سر وقت و به موقع انجام دهند، چه در امور کاری، چه در امور تحصیلی و … نیاز به یک نقشه تحت عنوان برنامه ریزی دارند. یک برنامه ریزی هدفمند، می تواند به خوبی انسان را به سمت هدفی که در نظر دارد، سوق دهد. برای موفقیت در آزمون کنکور سراسری نیز شما به یک برنامه ریزی دقیق و اصولی نیاز دارید. در ادامه بیشتر با نحوه برنامه ریزی برای کنکور و آنچه شما باید برای این کار در نظر داشته باشید، آشنا می شویم.

اصول برنامه ریزی برای کنکور

نحوه برنامه ریزی برای کنکور به طور صحیح و اصولی، به عوامل مختلفی وابسته است و شما باید موارد گوناگون و پارامترهای متفاوتی را برای این کار در نظر بگیرید. اصلی ترین این موارد را در ادامه توضیح می دهیم.

اصول برنامه ریزی برای کنکور

1- پوشش دهی همه مطالب

شما به یک برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه نیاز دارید تا بتوانید تمام مباحث و دروس را به خوبی در برنامه جامع و کامل خود جای دهید. پس اولین اصلی که برای برنامه ریزی باید در نظر داشته باشید، پوشش دهی تمام دروس و مطالب است.

2- عملی بودن برنامه ریزی

نکته دوم در تنظیم یک برنامه مناسب، توجه به عملی بودن آن است. در برخی از مواقع بعضی از دانش آموزان تحت جو درسی قرار گرفته و یک برنامه ایده آل برای خود تنظیم می کنند که عمل به آن در شرایط عادی غیرممکن است. پس برنامه ای برای خود تنظیم کنید که بتوانید از پس آن برآیید، در غیر این صورت دچار یاس و ناامیدی شده و تأثیر سوء از برنامه خود خواهید گرفت.

برای تنظیم بک برنامه عملی، باید شرایط زندگی، شرایط تحصیلی، میزان مهارت و توانایی خود، زندگی شخصی، میزان زمان و بسیاری از پارامترهای دیگر در این زمینه را در نظر بگیرید.

3- مشخص کردن هدف

از دیگر اصولی که یک برنامه خوب باید داشته باشد، مشخص کردن هدف است. بدون شک یک برنامه بی هدف، هیچ دردی را دوا نخواهد کرد؛ پس حتما برای خودتان هدف گذاری کنید. هدف های کوتاه مدت و طولانی مدت، می توانند تأثیر بسیار زیادی در عمل شما به برنامه و همچنین موفقیت شما بگذارند.

مهم ترین گام ها برای برنامه ریزی اصولی کنکور

تجربیات افراد موفق و عمل به آن ها، می تواند تا حدی شما را به موفقیت نزدیک کند. افرادی که کنکور سراسری را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و توانسته اند رتبه های خوبی دریافت کنند، برنامه ریزی خاصی داشته اند. اگر نحوه برنامه ریزی برای کنکور را مطابق با تجربه این افراد پیش بروید، بدون شک نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. برای این کار بهتر است مطابق با گام های زیر برای برنامه ریزی پیش بروید.

مهم ترین گام ها برای برنامه ریزی اصولی کنکور

1- شناخت و سنجش عادت های مطالعاتی

شما باید عادات مطالعاتی خود را به خوبی بشناسید. باید بدانید که در چه زمانی از روز، بیشترین بازدهی را از درس خواندن خواهید داشت و چه زمانی بیشتر خسته می شوید. با شناخت اینکه چه عواملی بر روی یادگیری و درس خواندن شما تأثیر می گذارند، می توانید یک برنامه دقیق تر برای خود تنظیم کنید.

2- اولویت بندی دروس

همه دانش آموزان مانند یکدیگر نبوده و عملکرد مشابهی ندارند. شما نیز ممکن است در برخی از دروس قوی تر از سایر درس ها باشید. بهتر است از این نظر قابلیت ها و توانایی های خود را قبل از برنامه ریزی مشخص کنید. علاوه بر این، دروس تخصصی اهمیت و ضریب بیشتری دارند؛ پس شما باید زمان بیشتری را برای مطالعه و تست زنی آن ها اختصاص دهید. معمولا دروس عمومی وقت کمتری برای مطالعه نیاز دارند، چراکه به مراتب ساده تر هستند.

3- مدیریت و کنترل زمان

معمولا سال کنکور سال شلوغی برای شما است؛ چراکه رفتن به مدرسه، کلاس های کنکور، آزمون ها و برنامه های شخصی، زمان زیادی را از شما می گیرند. شما باید بتوانید به هر نحوی که شده زمان خود را در این برهه کنترل کنید. بسیاری از افراد توانسته اند در همین سال، رتبه های بسیار خوبی کسب کنند. پس شما هم با کنترل زمان و یک برنامه ریزی اصولی، می توانید موفق شوید.

در صورتی که سال اول کنکور نیستید، زمان بیشتری برای مطالعه خواهد داشت و می توانید بسیار بهتر از قبل، برای خودتان برنامه ریزی کنید. تنها کافی است زمان خود را به خوبی مدیریت کنید.

4- در اختیار داشتن منابع درست

انتخاب کتاب های تست و منابع مطالعه، نیاز به دقت زیادی دارد. اشتباه در انتخاب این کتاب ها باعث ایجاد اشتباهات جبران نشدنی در نحوه برنامه ریزی کنکور می شود. پس در این زمینه کمی وسواس به خرج داده و بهترین نمونه های موجود در بازار را تهیه کنید. اگر شما یک کتاب خوب را چند بار بخوانید، بدون شک نتیجه بهتری خواهید گرفت تا اینکه چند کتاب متوسط را یک بار بخوانید.

5- کیفیت مطالعه را افزایش دهید

افزایش ساعت مطالعه به تنهایی فایده ای برای شما نخواهد داشت. باید بتوانید در همان ساعات، یک مطالعه باکیفیت و تأثیرگذار داشته باشید. ساعت ها مطالعه بی وقفه بدون بازدهی، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. از ساعت استراحت در برنامه خود غافل نشوید و حتماً زمان هایی را به مطالعه اختصاص دهید که هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی، آمادگی کافی دارید.

[irp posts=”85848″]

6- تست زنی

تأثیری که تست زنی در تثبیت مطالب خوانده شده و موفقیت در کنکور دارد، کاملا کتمان نشدنی است. پس به هیچ عنوان از این کار غافل نشوید. در کنار یادگیری نحوه برنامه ریزی برای کنکور، باید مهارت تست زنی خود را نیز ارتقا دهید. با تست زدن شما می توانید دانش خود را محک زده و پی به نکات تازه تری نیز در برخی از مباحث ببرید.

[irp posts=”91449″]

7- عدم غفلت از کتاب های درسی

برخی از دانش آموزان خود را غرق کتب تست و کمک درسی می کنند و به طور کامل از کتاب های درسی خودشان غافل می شوند. شما به هیچ عنوان این اشتباه را نکنید! به خاطر داشته باشید که مرجع اصلی سؤالات کنکور، کتاب های درسی هستند نه کتاب های تست! شما باید به متن و تمام جزئیات کتاب درسی خود تسلط کافی داشته باشید. می توانید در برنامه ریزی خود برای کنکور، زمانی را اختصاص به مطالعه کتاب درسی و سپس تست زنی بدهید.

در صورتی که برای خرید کتاب درسی و همچنین خرید کتاب کمک درسی به دنبال یک فروشگاه معتبر هستید، یونیکتاب بهترین گزینه است. این مجموعه، یکی از مراکز معتبر برای خرید آنلاین کتاب است که می توانید هر کتابی را که مد نظر دارید با تخفیف ویژه و پرداخت درب منزل تهیه کنید.

8- خلاصه نویسی

یک ماه آخر، شما به هیچ عنوان فرصت مطالعات جدید نخواهید داشت و فقط باید به مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده بپردازید. برای اینکه در آن برهه بتوانید به خوبی مباحث را مرور کنید، نیاز است تا خلاصه نویسی آن ها را در اختیار داشته باشید. پس در برنامه ریزی هفتگی یا ماهانه و یا حتی روزانه خود، باید زمانی را برای خلاصه نویسی مطالب کنار بگذارید.

ویژگی های یک برنامه درسی خوب برای موفقیت در کنکور

همان طور که اشاره کردیم، مهم ترین اصلی که در نحوه برنامه ریزی برای کنکور باید در نظر داشته باشیم، عملی بودن است. در کنار این اصل، یک برنامه اصولی و دقیق باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد.

ویژگی های یک برنامه درسی خوب برای موفقیت در کنکور

1- قابل ارزیابی بودن

شما باید با کمک یک برنامه ریزی خوب، بتوانید به ارزیابی خود بپردازید و میزان پیشرفت و یا پسرفت خود را تشخیص دهید. این قابلیت به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را برطرف کرده و نقاط قوتتان را نیز تقویت کنید. در برنامه های هفتگی یا ماهانه دوره ای، می توانید زمانی را برای ارزیابی عملکرد خود اختصاص دهید. هر برنامه در جهت پیشرفت تنظیم می شود، پس اگر برنامه ای نتواند شما را به این سمت سوق دهد، بدون شک دارای ایراد است.

2- مختص هر فرد بودن

برنامه ریزی مانند نسخه است و نمی توان یک برنامه را برای همه تجویز کرد. هرکسی دارای سطح هوش و توانایی های متفاوتی است، پس باید نحوه برنامه ریزی برای کنکور متفاوتی داشته و برنامه متفاوت و منحصربه فردی برای خودش نیز داشته باشد. اینکه برخی از مشاوران یک برنامه از پیش آماده شده را به همه مراجعین خود می دهند و به آن ها می گویند که مطابق با آن عمل کنند، یک اشتباه بسیار بزرگ است.

3- انعطاف پذیر باشد

بدیهی است که در طول روز ممکن اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد که باعث شوند شما نتوانید مطابق برنامه تان به درس خواندن بپردازید. یک برنامه خوب باید انعطاف پذیر باشد و در چنین شرایطی، فرصت جبران به شما بدهد. چنانچه یک برنامه در بطن خود مهلت جبران به دانش آموز ندهد، باعث فشار روانی و استرس شده و او را از مطالعه عقب می اندازد؛ در نتیجه می توان ادعا کرد که تأثیر سوء به دنبال دارد.

4- توجه به استراحت، تفریح و تغذیه

هیچ دانش آموزی نمی تواند در طول شبانه روز 20 ساعت را به مطالعه اختصاص دهد، بدون اینکه هیچ فرصتی برای تفریح و استراحت داشته باشد. شما باید هنگام برنامه ریزی، زمانی را برای تفریح، استراحت و همچنین تغذیه اختصاص دهید. در طی مطالعه تغذیه و روحیه شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

نباید اجازه دهید که به دنبال فشارهای روانی و جسمی واردشده، سلامتی شما به خطر بیفتد. پس باید با تغذیه سالم و کافی خود را سلامت نگهدارید. همچنین برای تجدید روحیه، زمانی را برای تفریح با دوستانتان و خانواده تان اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که افراط در هر چیزی، ممکن است نتیجه عکس دهد پس در این زمینه بهتر است میانه رو باشید.

نحوه برنامه ریزی برای کنکور به صورت هفتگی

یکی از روش های برنامه ریزی برای کنکور، به صورت هفتگی است. نحوه برنامه ریزی کنکور به صورت هفتگی دارای اصولی است که از قرار زیر هستند.

نحوه برنامه ریزی برای کنکور به صورت هفتگی

1- مشخص کردن مطالب و ساعت های مطالعه در ابتدای هفته

شما در ابتدای هر هفته باید مطالبی را که قصد دارید در آن هفته مطالعه کنید به صورت کامل مشخص کنید. سپس باید بدانید که هر روز دقیقا چند ساعت می توانید برای مطالعه زمان بگذارید و سپس با جمع بندی این ساعات، یک ساعت مشخص برای مطالعه هفتگی خود خواهید داشت. توجه داشته باشید که زمان مطالعه هفتگی باید به صورت کاملا واقع بینانه انتخاب شود تا شما بتوانید به خوبی به آن عمل کنید.

2- مشخص کردن زمان اختصاصی برای مطالعه هر درس

بعد از اینکه زمان کلی مطالعه هفته را مشخص کردید، نوبت به مدت زمان اختصاصی هر درس می رسد. برای اینکه زمان اختصاصی هر درس را انتخاب کنید، باید به ضریب اهمیت درس مورد نظر و همچنین سطح توانایی خود در آن، توجه داشته باشید. برای مثال داوطلبان رشته تجربی، باید در طول هفته بیشترین زمان را به درس زیست شناسی اختصاص دهند و بعد از آن سایر دروس را به ترتیب اولویت و نیاز بچینند.

3- تعیین درس هایی که باید هر روز خوانده شوند

مرحله بعدی برای تنظیم یک برنامه هفتگی، مشخص کردن دروسی است که باید هر روز خوانده شوند. اینکه شما تمام طول یک روز را به یک درس اختصاص دهید اشتباه بوده و باعث می شود از درس مربوطه زده شوید و یازدهی خوبی برایتان به همراه نداشته باشد. بهتر است در طول روز به مطالعه 3 الی 4 درس بپردازید و زمان خود را بین آن ها تقسیم کنید. توصیه ما به شما این است که در هر روز هم به مطالعه دروس اختصاصی بپردازید و هم دروس عمومی. این کار باعث می شود مطالعه فشار زیادی به شما وارد نکرده و با مطالعه مداوم دروس اختصاصی، خسته نشوید.

4- تعیین روز برای جبران درس های عقب افتاده

در پایان هر هفته روزی را برای جبران درس های عقب افتاده که به هر دلیلی نتوانسته اید مطالعه کنید اختصاص دهید. بعد از اتمام ساعات مطالعه هفتگی خود، می توانید به مرور آنچه در هفت روز گذشته خوانده اید پرداخته و عملکرد خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهید. در صورتی که شما کل هفته را مطابق با برنامه پیش بروید، می توانید هم به مطالعه خود برسید و هم مواقعی را به تفریح و استراحت بپردازید.

نحوه برنامه ریزی برای کنکور به صورت ماهانه

نحوه برنامه ریزی برای کنکور در هر ماه نیز دقیقا به صورت هفتگی بوده و شما در قدم اول، باید ساعات مطالعه روزانه خود را مشخص کرده و سپس با جمع زدن آن ها، مدت زمان مطالعه هر ماه را برای خودتان مشخص کنید. سپس باید مباحثی را که قصد دارید در طول هر ماه مورد مطالعه قرار دهید، مشخص کرده و برای هر کدام زمان اختصاصی تعیین کنید. مدت زمان مطالعه ماهانه را کاملا واقع بینانه مشخص کرده و سپس در ماه های آتی، به تدریج آن را افزایش دهید.

نحوه برنامه ریزی برای کنکور به صورت ماهانه

در برنامه ریزی ماهانه نیز به هیچ عنوان نباید از مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده غافل شوید. پس حتما زمانی را برای این کار اختصاص دهید. در پایان دوره ماهانه نیز زمانی را برای ارزیابی و آزمون مشخص کرده و عملکرد خود را در یک ماه گذشته به دقت ارزیابی کنید. به خاطر داشته باشید که یک ماه قبل از کنکور، به هیچ عنوان زمان خواندن مطالب جدید نیست. پس اگر قصد برنامه ریزی برای ماه آخر را دارید، صرفا به مرور و جمع بندی مطالبی بپردازید که در ماه های گذشته خوانده اید.

علت اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

در قسمت های قبلی به صورت کامل و مفصل، هر آن چه که برای برنامه ریزی مورد نیاز بود و همچنین نحوه برنامه ریزی برای کنکور به صورت هفتگی و ماهانه را برای شما بیان کردیم. در این قسمت می خواهیم به شرح علت اهمیت برنامه ریزی برای کنکور به بپردازیم.

علت اهمیت برنامه ریزی برای کنکور

1- کم کردن استرس

آزمون سراسری کنکور، کوهی از استرس را برای شرکت کنندگان به دنبال دارد. شما باید به هر نحوی که می دانید، در راستای کم کردن استرس و مدیریت آن تلاش کنید. برنامه ریزی در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

اینکه شما ببینید تمام کارهایتان در زمان خاص انجام می شود و برای هر درس زمان های مشخصی را دارید، خواه ناخواه، استرستان کم می شود. وقتی شاهد به تعادل رسیدن تمامی دروس و پیشرفت آن ها باشید، به یک آرامش خاطر نسبی می رسید.

[irp posts=”69297″]

2- اطمینان از خوانده شدن همه مطالب

در صورتی که بخواهید بدون برنامه ریزی و صرفا با تکیه بر علایق و حس و حالتان، اقدام به خواندن درس های مختلف بکنید، شک نکنید که بسیاری از مباحث را نخوانده رها خواهید کرد. پس شما برای اینکه بتوانید تمام منابع و مباحث را به خوبی پوشش داده و مطالعه کنید، نیاز به یک برنامه ریزی جامع و کامل دارید.

در چنین شرایطی بدون برنامه ریزی، تنها قسمت های آسان تر که باب میل هستند را می خوانید و قسمت های دشوار را به حال خودشان رها می کنید. پس به هیچ عنوان نباید انتظار موفق شدن در آزمون را داشته باشید.

3- ایجاد بازتاب شرطی

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده برنامه ریزی برای داوطلبان کنکور اهمیت پیدا کند، ایجاد بازتاب شرطی است. وقتی شما یک زمان معین و مشخص را برای مطالعه یک درس در نظر می گیرید، در آن زمان ذهن شما درک بهتری نسبت به آن درس از خود نشان می دهد و می تواند بازدهی بهتری داشته باشد. شما با برنامه ریزی یاد می گیرید که وقت را غنیمت شمرده و از هدر دادن و اتلاف آن جلوگیری کنید. بعد از برنامه ریزی حاضر نخواهید بود که زمان خود را به کارهای کم ارزش و بی ارزش اختصاص دهید.

سخن پایانی

برای موفقیت در هر امری چه تحصیلی، چه کاری و چه در زندگی روزمره، شما باید برنامه ریزی داشته باشید. داشتن یک برنامه ریزی جامع و کامل که تمام منابع کنکور را پوشش دهد، می تواند کمک کند تا شما در این آزمون موفق شده و به هدفی که در ذهن دارید و برای آن تلاش می کنید، برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.