نکات طلایی برای یادداشت برداری

فهرست مطالب:

دانستن نکات مهم در یادداشت برداری به ما در به خاطر سپردن مطالب مهم و مرور راحت آن کمک می کند. گاهی با دقت به سخنان معلم خود گوش می دهید و یا کتاب درسی را مطالعه می کنید؛ با این حال، چند ساعت بعد به نظر نمی رسد اطلاعاتی را که فکر می کردید جذب کرده اید به خاطر بیاورید! ظرفیت انسان برای یادآوری چندان زیاد نیست. این خبر بدی برای دانش آموزانی است که باید مفاهیم، ​​قضایا، قوانین و موضوعات پیچیده را به خاطر بسپارند.

خبر خوب این است که یادداشت برداری نه تنها می تواند به یادآوری کمک کند، بلکه می تواند نتایج یادگیری را از راه های دیگر بهبود ببخشد. به همین دلیل است که عادت به یادداشت برداری می تواند شما را به جمع دانش آموزان موفق ملحق کند. در اینجا، ابتدا به بررسی دلایل یادداشت برداری می پردازیم و سپس به چند نکته برای اینکه چگونه یک یادداشت برداری کارآمد و موفق داشته باشید، اشاره می کنیم. این موارد می توانند به طور یکسان برای یادداشت برداری از ارائه شفاهی شخص دیگری یا از یک متن نوشتاری اعمال شوند.

یونیکتاب فروشگاه اینترنتی برای خرید کتاب درسی، کتاب کمک درسی، کتاب کنکور و کتاب دانشگاهی می باشد که میتوانید بهترین گزینه برای سفارش باشد. کتاب هایی که در این مجموعه قرار دارد دارای تخفیف ویژه هستند و به صورت رایگان برای شما ارسال می شود.

5 دلیل اهمیت یادداشت برداری برای دانش آموزان

1. شما فعالانه یاد می گیرید

وقتی یادداشت برداری می کنید، در حال پردازش اطلاعات هستید. شما حقایق را برجسته می کنید، نقاط را به هم وصل می کنید و یک موضوع بزرگ را به تکه های کوچک تقسیم می کنید. درگیر شدن فعالانه با اطلاعات، شانس یادآوری برخی از چیزهایی را که آموخته اید افزایش می دهد.

2. توجه بیشتری دارید

در طول یک سخنرانی خسته کننده به راحتی می توان از آن دور شده و تمرکز خود را از دست داد. یادداشت برداری نیاز به تلاش فیزیکی و تلاش ذهنی دارد. در نتیجه احتمال کمتری برای از دست دادن اطلاعات مهمی وجود دارد که می توانند درک شما از یک موضوع را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: نحوه مرور کردن دروس در دوران کنکور

3. می دانید چه چیزی را در اولویت قرار دهید

نکات مهم کتاب های درسی و به خصوص یادداشت خود را با هایلایتر برجسته کنید. شما این فرصت را دارید که به سرعت تیترها و یا نکات کلیدی یادداشت های خود را پیدا کنید و قبل از آزمون آن ها را مرور کنید.

4. می توانید در مورد یک موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید

دانش آموزان موفق وقت خود را برای گسترش درک خود از یک موضوع صرف می کنند. آن ها عناوین کتاب ها، مقالات یا مطالعات تحقیقاتی یا موضوعات مرتبط را برای کاوش بیشتر یادداشت می کنند. این به آن ها در طول امتحانات برتری می دهد که در آن باید در مورد یک موضوع بحث کنند یا با جزئیات توضیح دهند.

5. مهارت های سازمان دهی خود را ارتقا می دهید.

یادداشت برداری صرفاً نوشتن مطالب گفته شده نیست. این موضوع در مورد تعیین نکات کلیدی برای به خاطر سپردن یا تحقیق است. درک موضوعات پیچیده یا گسترده با یادداشت برداری آسان تر می شود. شما در سازمان دهی حجم زیادی از اطلاعات کارآمدتر می شوید و درنهایت، یادگیری کمتر طاقت فرسا به نظر می رسد!

عادت به این عمل و رعایت نکات مهم در یادداشت برداری در سال های تحصیلی می تواند برای شغل و آینده شما نیز مفید باشد. برای مثال بهتر می توانید در یک جلسه موارد مهم را در نظر بگیرید، برای ارائه ها آماده شوید و مکالمات بازخوردی داشته باشید.

مهمترین نکات برای یادداشت برداری

حال که به اهمیت یادداشت برداری پی بردیم، وقت آن رسیده که به نکات مهم در یادداشت برداری بپردازیم.

مهمترین نکات برای یادداشت برداری

1. هر کلمه را یادداشت نکنید.

تمام هدف یادداشت برداری این است که بتوانیم اطلاعات را به شکلی متفاوت و کوتاه تر خلاصه کنیم تا بعداً از آن ها استفاده کنیم. بنابراین، اگر سعی کنید هر کلمه از یک سخنرانی یا کتاب را یادداشت کنید، به زودی از آن چیزی که به شما ارائه می شود، عقب می مانید و مطالب مهم را از دست خواهید داد.

هر کلمه را یادداشت نکنید

2. تصمیم بگیرید که چه چیزی مهم است.

به عبارات کلیدی مانند «مهم ترین عامل این است…» دقت کنید. مراقب باشید که این عبارات مانند یک تابلوی راهنما بزرگ هستند که شما را به این حقیقت راهنمایی می کنند که یک قطعه اطلاعات حیاتی در حال آمدن است و به شما دستور می دهد که قلم خود را آماده کرده تا آن را یادداشت کنید. نویسنده یا استادی که با او کار می کنید سبک و عبارات خاص خود را دارد که باید به آن ها توجه کنید، بنابراین با عبارات کلیدی آن ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعات مطالعه در شبانه روز

3. از علامت ها و اختصارات استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در یادداشت برداری  این است که هنگامی که یادداشت برداری می کنید، فرصتی برای نوشتن جملات کامل نخواهید داشت و گاهی اوقات اطلاعات به قدری زیاد و سریع می آیند که حتی نمی توانید کلمات کامل را بنویسید. مجموعه ای از نمادها و اختصارات خود را توسعه دهید. برخی از موارد عبارت اند از «+» برای نشان دادن دو مطلب وابسته به هم و یا «=» برای برابر دانستن دو چیز. همچنین می توانید به جای نوشتن اسم کامل یک عنصر و یا یک فرایند علمی، از اسم انگلیسی آن به صورت مختصر استفاده کنید.

از علامت ها و اختصارات استفاده کنید

4. از رنگ ها استفاده کنید.

دیگر نکات مهم در یادداشت برداری این است که برای شفاف سازی بیشتر و بهبود تکنیک های گوش دادن و خواندن فعال، مطمئن شوید که هنگام یادداشت برداری از خودکارهای رنگی متفاوت استفاده می کنید. برای مثال، می توانید با تغییر رنگ های مختلف، مضامین و رویکردهای مختلف را نشان دهید. این به ویژه در صورتی مفید است که بعداً برای نوشتن گزارش یا تجدیدنظر برای امتحانات به یادداشت های خود نیاز داشته باشید.

5. یادداشت های خود را در اسرع وقت پاک نویس کنید

به سادگی یادداشت های خود را برندارید و سپس آن ها را بایگانی و فراموش نکنید. بهترین استفاده از یادداشت هایتان این است که مدت کوتاهی بعد از آن ها را بخوانید و شاید دوباره آن ها را در قالبی منظم تر یا به ترتیبی متفاوت بازنویسی کنید. بسته به اینکه چگونه یا چرا می خواهید از آن ها استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از اطلاعات به طور فعال استفاده کنید که باعث می شود، مدت بیشتری در حافظه شما باقی بماند.

یادداشت های خود را در اسرع وقت پاک نویس کنید

6. ثابت قدم باشید

اگر در حال گوش دادن به یک مطلب یک ساعته هستید، وسوسه نشوید که در 10 دقیقه اول تعداد زیادی یادداشت برداری کنید و در بقیه جلسه اصلاً چیزی ننویسید. مطمئن شوید که در طول مدت کلاس، به سرعت و به طور مداوم اطلاعات جمع آوری می کنید. یک مدرس خوب اطلاعات باکیفیتی را در طول کلاس خود ارائه می دهد، بنابراین تمرکز خود را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

7. دستخط خود را بهبود ببخشید

آن قدر در یادداشت برداری غرق نشوید که فراموش کنید که دست خط شما ناخوانا شده است! به یاد داشته باشید که در تمام مدت به صورت واضح و خوانا بنویسید.

8. املا و دستور زبان را فراموش کنید (تا زمانی که معنی شما مشخص باشد)!

یکی دیگر از نکات مهم در یادداشت برداری این است که نیازی به رعایت کامل دستور زبان ندارید و نمی خواهد که بر روی صحیح نویسی کلمات تمرکز کنید. البته این به شرطی است که پس از إتمام کار، بتوانید نوشته های خود را متوجه شوید. به عبارت بهتر یادداشت برداری از سخنان شفاهی، تنها زمانی در زندگی آکادمیک یا حرفه ای است که هیچ کس قرار نیست شما را به خاطر چند اشتباه املایی و دستور زبانی سرزنش کند. رسیدن به کمال در این زمینه ها مهم نیست؛ بلکه روی جمع آوری و ثبت اطلاعات تمرکز کنید. و اگر این بدان معنی است که املا و دستور زبان شما ممکن است اشتباه شود، به آن اهمیت ندهید!

9. چگونه از سرقت ادبی اجتناب کنیم و به جای آن از ترجمه استفاده کنیم.

این یک مسئله مهم است، به خصوص هنگام یادداشت برداری از متون مکتوب! هرگز مطالب را از منبع دیگری کپی نکنید؛ مگر اینکه آن را در گیومه قرار دهید و منبع را ذکر کنید. اگر این کار را انجام ندهید، فراموش خواهید کرد که این کلمات متعلق به شما نیستند. در نتیجه آن ها را به عنوان مال خود در یک گزارش یا مقاله درج می کنید و مرتکب سرقت ادبی خواهید شد. اگر نمی خواهید در حین یادداشت برداری از کلمات دیگران استفاده کنید، حتما آن را ترجمه کنید (یعنی قسمتی را در کلمات خودتان و با لحن مخصوص به خود قرار دهید). اگر این کار را در مرحله یادداشت برداری انجام دهید، بعداً هیچ سردرگمی وجود نخواهد داشت.

10. از نقشه ها و نمودارهای مفهومی استفاده کنید.

اطلاعات را می توان با استفاده از نقشه مفهومی یا نمودار نیز ثبت کرد. سعی کنید نمودارها یا تصاویری را برای مفاهیمی که یادداشت سریع آن ها دشوار است بکشید. به عنوان مثال، به جای نوشتن جزئیات، یک نمودار دایره ای ترسیم کنید تا به طور تقریبی نسبت عناصر درون یک ترکیب شیمیایی را نشان دهد. نقشه های مفهومی به راحتی می توانند به هم ریخته شوند؛ پس از فضای زیادی برای تنظیم نقشه مفهومی خود استفاده کنید و فضای زیادی برای اضافه کردن ایده ها و نمادها در نظر بگیرید.

از نقشه ها و نمودارهای مفهومی استفاده کنید

از وسط صفحه شروع کنید و ایده هایی را روی شاخه هایی که از ایده مرکزی یا از شاخه های قبلی نشات گرفته اند، اضافه کنید. فلش ها و کلمات را می توان برای نشان دادن پیوندهای بین بخش هایی از نقشه مفهومی استفاده کرد. رنگ ها و نمادها بخش های مهمی از نقشه های مفهومی هستند که به نشان دادن ایده ها و تحریک افکار شما کمک می کنند.

سوالات متداول

  1. آیا متن یادداشت باید حتماً کتابی باشد؟

خیر، بهتر است یادداشت هایتان را به زبان خودتان و با اصطلاحات مخصوص به خودتان بنویسید. این گونه هم درک آن ها راحت تر خواهد بود و هم هنگام نوشتن یادداشت حواستان به درست نوشتن جمله پرت نمی شود.

  • یادداشت هایمان را روی چه دفتری بنویسیم؟

گاهی افراد یادداشت ها را در برگه های جداگانه می نویسند که به خودی خود بد نیست، اما اگر می خواهید آن ها را به کتابتان اضافه کنید، بهتر است یادداشت هایتان را در یک برگه چسبان بنویسید و اگرنه می توانید از دفترچه یادداشت معمولی استفاده کنید.

  • آیا خلاصه نویسی به یادگیری دروس کمک می کند؟

بله، یادداشت برداری منظم و متفکرانه می تواند به بهبود درک و یادآوری آنچه در کلاس آموخته اید کمک کند. به نکات مهم در یادداشت برداری توجه و از آن ها استفاده کنید.

جمع بندی

 همان طور که متوجه شدید، روش ها و نکات مهم در یادداشت برداری بسیار زیاد و متنوع هستند؛ با این حال، هر روش در شرایط خاص خود خوب است. بسته به آنچه در حال یادگیری هستید، استفاده از هر نکته دارای مزایایی است. همچنین شایان ذکر است که هر فردی به شیوه ای متفاوت یاد می گیرد و مطالعه می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، نحوه مطالعه خود را در نظر بگیرید و روشی را که بهترین نتیجه را موجب می شود، بیابید و از آن بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.