چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟

فهرست مطالب:

شاید صرف کسب نمره ۲۰، به خودی‌خود در جوامع پیشرفته امروزی فضیلت خاصی نباشد اما یقینا برای کسانی که به‌‌طور جدی درس می‌خوانند و می‌خواهند نتیجه تلاش‌هایشان را ببینند، اهمیت زیادی دارد. به‌ویژه در بسیاری از مدارس جو رقابتی شدیدی حاکم است و کسی که بتواند از پروسه سخت امتحانات با نمره ۲۰ بیرون بیاید، پیروز این میدان است. برای بسیاری از افراد گرفتن نمره بیست، کار سختی به نظر می‌آید و دلیل این امر هم معمولا آشنا نبودن به تکنیک‌ها و ترفندهای درس خواندن است. درس خواندن هم مانند هر کار دیگری مهارت‌های خاص خودش را می‌طلبد و کسی که بتواند این مهارت‌ها را بیاموزد، از ماراتن امتحانات، سربلند بیرون می‌آید. اگر می‌پرسید که چگونه امتحان را 20 بگیریم؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم و تکنیک‌های درس خواندن اصولی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

یونیکتاب فروشگاه اینترنتی برای خرید کتاب درسی، کتاب کمک درسی، کتاب کنکور و کتاب دانشگاهی می باشد که میتوانید بهترین گزینه برای سفارش باشد. کتاب هایی که در این مجموعه قرار دارد دارای تخفیف ویژه هستند و به صورت رایگان برای شما ارسال می شود.

 

چگونه امتحان را 20 بگیریم؟

1 در طول ترم درس بخوانید تا شب امتحان درس‌هایتان تلنبار نشود

در پاسخ به سوال چگونه امتحان را 20 بگیریم، اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، درس خواندن در طول ترم است. به‌هیچ وجه نباید درس‌هایتان را در طول ترم رها کنید و فکر این باشید که شب امتحان می‌توانید تمام آن‌ها را جمع کنید! یقینا درسی که معلم در طول ۹ ماه به شما داده است، در یک شب جمع نمی‌شود و اگر هم بشود، دانش شما عمیق نیست و تنها برای پاس کردن یک برگه امتحان آماده هستید. این در حالی است که بسیاری از درس‌های مدرسه کاربردی هستند و قطعا در مقاطع تحصیلی بالاتر یا در مشاغل مختلف به کار می‌آیند و اگر یادگیری عمیقی نداشته‌باشید، نمی‌‌توانید از علم‌تان در لحظات مهم استفاده کنید. به یاد داشته‌باشید که مهم‌ترین وظیفه شما به‌عنوان یک دانش‌آموز، درس خواندن در طول ترم است. اگر معلم شما هر جلسه، پرسش کلاسی دارد یا کوئیزهای کوچکی از شما می‌گیرد، حتما تلاش کنید برای هر یک از آن‌ها آماده باشید و کامل مباحث مورد نظر معلم را بخوانید. این کار به شما کمک می‌کند در شب امتحان تنها به یک مرور ساده و یا تورق کتاب‌ها نیاز داشته‌باشید و مجبور نباشید تا خود صبح برای به پایان رساندن مطالب بیدار بمانید.

2 برنامه‌ریزی اصولی داشته‌باشید

مطمئن باشید بدون برنامه‌ریزی اصولی نمی‌توانید روند موفقیت در امتحانات را به خوبی طی کنید و موفقیت‌هایی هم که به دست می‌آورید، مقطعی خواهد بود. برنامه‌ریزی، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای موفقیت در هر کاری است و شما را تبدیل به یک انسان منظم می‌کند. سعی کنید برنامه‌ریزی‌تان را روی کاغذ بیاورید. شیوه‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی درسی وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زمان و مقدار مباحثی که باید مطالعه شود را در برنامه‌شان بیاورند اما عده‌ای دیگر اگر بخواهند با این شیوه پیش بروند، دچار استرس و اضطراب می‌شوند. چرا که اگر به عنوان مثال نتوانند در ساعت تعیین‌شده مقدار مشخص‌شده را بخوانند، تصور می‌کنند از تمام برنامه عقب افتاده‌اند و دیگر نمی‌توانند باقی مباحث را مطالعه کنند. چنین افرادی بهتر است صرفا مفاد برنامه‌شان را بر اساس ساعت مطالعه حدودی تعیین کنند و به خودشان اجازه منعطف بودن در زمان مطالعه را بدهند. به هر حال این مهم است که شما به هر شیوه‌ای که فکر می‌کنید بهتر است، برنامه‌ریزی کنید و بر اجرای برنامه‌تان پایبند باشید.

3 جزوه بنویسید

یکی از دیگر راهکارهای مهم برای ۲۰ گرفتن در امتحانات، جزوه نوشتن است. شما با جزوه‌نویسی از صحبت‌های معلم یا استاد، در حقیقت به مطالب کتاب، نکات جدیدی اضافه می‌کنید. بسیاری از دانش‌آموزان عادت دارند در پایان هر ترم جزوه همکلاسی‌هایشان را بگیرند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است تا دیر نشده خودتان جزوه بنویسید زیرا جزوه باید مملو از نکات مهم باشد و مهم بودن مسئله‌ای برای هر کسی متفاوت است. یعنی ممکن است چیزی که برای شما در میان صحبت‌های معلم‌تان مهم بوده، برای دوست‌تان مهم نباشد و آن را در جزوه‌اش نیاورد. بنابراین بهتر است جزوه شخصی خود را داشته‌باشید و در شب‌های امتحان در کنار منابع اصلی، از آن استفاده کنید.

4 رفع اشکال کنید

اگر می‌پرسید که چگونه امتحان را 20 بگیریم، رفع اشکال را نادیده نگیرید. بخش مهمی از فرایند تثبیت مطالب و دروس در ذهنتان با رفع اشکال‌ها صورت می‌گیرد. بهترین ترفند برای تفهیم بهتر دروس، رفع اشکال در همان روزی است که معلم درس جدید را به شما داده است. اما چگونه؟ کافی است چند ساعت پس از تعطیلی، زمانی که تمام تکالیف‌تان را حل کرده‌اید، سراغ درس جدیدی بروید که در همان روز یاد گرفته‌اید. کمی کتاب و جزوه‌تان را ورق بزنید تا مطالب برایتان مرور شود. سپس به سراغ حل تمرین‌ها بروید. اگر توانستید تمرین را بدون کمک گرفتن از کتاب حل کنید، یعنی درس را به خوبی فراگرفته‌اید. اما اگر در حل آن به مشکل برخوردید، باید رفع اشکال کنید. بهتر است ابتدا تمام تلاش‌تان را برای حل مسئله با هر راهکاری که به ذهن‌تان می‌رسد، بکنید. اگر تلاش‌تان موثر واقع نشد، دوباره سراغ کتاب و جزوه بروید و با مسیری که پیش رویتان است، دوباره تمرین را حل کنید و اشکالات‌تان را گوشه‌ای بنویسید. یکی دو روز بعد مجددا سراغ تمرین‌های همان درس بروید و سعی کنید اشکالات قبلی را در مسیر حل کردن مسئله نداشته‌باشید. زمانی که توانستید سوالات را بدون اشکال یا وقفه‌ای حل کنید، می‌توانید مطمئن باشید که درس را به خوبی فراگرفته‌اید و رفع اشکال موثر واقع شده است. این فرایند را برای تمام درس‌هایتان تکرار کنید. نتیجه معجزه‌آسای این روش را در شب امتحان خواهید دید.

5 در کلاس‌ها حضور فعال داشته‌باشید

سعی کنید در کلاس فعال باشید و سرتان فقط به کار خودتان نباشد. تجربه ثابت کرده کسانی که در فعالیت‌های کلاسی حضور موثر دارند، مطالب را به شکل بهتری فرا می‌گیرند. اگر کلاس به شکل گفتگو پیش می‌رود، حتما بخشی از این گفتگو باشید. اگر معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد برای ارائه کنفرانس داوطلب شوند، حتما یکی از این داوطلب‌ها باشید. اگر معلم در اثنای تدریس سوالی می‌پرسد، سعی کنید با اطلاعات خود، پاسخ سوالات را بدهید. حضور فعال در کلاس به شما کمک می‌کند مطالب را در ناخوداگاه‌تان به شکل عمیقی ذخیره کنید و سر جلسه امتحان با جرقه کوچکی تمام آن‌ها را به خاطر بیاورید.

6 تغذیه مناسب داشته‌باشید

شاید فکر کنید تمام پاسخ‌هایی که می‌توان به پرسش چگونه امتحان را 20 بگیریم داد، مربوط به کلاس و مطالعه می‌شود، اما این‌ گونه نیست. بخش بسیار مهمی از فرایند موفقیت در خانه و هنگام غذا خوردن رقم می‌خورد. شما برای این که بتوانید در طول روز درس بخوانید و خودتان را برای امتحانات آماده کنید، نیاز به تغذیه سالم و اصولی دارید. در برنامه غذایی روزانه و هفتگی شما باید مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها وجود داشته‌باشد تا مغزتان بتواند مباحث را پردازش و در بخش خودآگاه ذخیره کند. اگر به تغذیه مناسب توجهی نداشته‌باشید، بعد از دقایقی خسته می‌شوید و دیگر کشش مطالعه بیشتر را نخواهید داشت. بنابراین حواستان در طول سال تحصیلی، خصوصا در روزهای امتحانات، به تغذیه‌تان باشد و سعی کنید ریزمغذی‌های مهم را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

 7 در طول روز از کارهای اضافی بپرهیزید

شما در طول روز ۲۴ ساعت برای زندگی کردن وقت دارید. عموما ۸ ساعت آن صرف خوابیدن می‌شود، ۲ تا ۳ ساعت هم صرف کارهای شخصی مانند غذا خوردن، استحمام و … . ۸ ساعت دیگر از روز هم اصولا در مدرسه می‌گذرد. این یعنی شما ۵ یا ۶ ساعت مفید زمان برای درس خواندن دارید. اگر بخواهید بخش زیادی از این زمان را صرف فیلم دیدن، ورزش کردن، معاشرت با دوستان و … کنید، یقینا در پایان روز چیزی جز خستگی برایتان باقی نمی‌ماند و نمی‌توانید مطالعه مفید و اصولی داشته‌باشید. بنابراین بهتر است حداقل در شب‌های منتهی به امتحانات از کارهای اضافی بپرهیزید و زمان‌تان را صرف درس خواندن کنید. پشیمانی بعد از امتحانات سودی برایتان ندارد و همیشه وقت برای تفریح کردن وجود دارد. سعی کنید با برنامه‌ریزی، شب‌های امتحان‌تان را به درس خواندن بگذرانید و در طول روز ساعات کمتری را به تفریح کردن اختصاص دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

 

کلام پایانی

گرفتن نمره ۲۰ برای هر دانش‌آموزی در طول دوران تحصیلی خوشایند است و برای بسیاری از آن‌ها تبدیل به هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شود. درست و غلط این عقیده بماند برای دفعات بعد؛ چیزی که در این میان اهمیت دارد، روش رسیدن به موفقیت در امتحانات و گرفتن نمره ۲۰ است. در این مطلب سعی کردیم تا جای ممکن نکاتی را که می‌تواند نمره ۲۰ در امتحانات را برای دانش‌آموزان به ارمغان بیاورد، بیان کنیم. توصیه می‌کنیم با استفاده از این نکات در طول سال تحصیلی خود را برای کسب بهترین نمره در امتحانات آماده کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • باران گفت:

    سلام من باران دهنوی هستم کلاس نهم لطفا کمکم کنید میخوام معدلم از ۱۸ به ۲۰ برسه پارسال ۱۹و نیم بود امسال گند زدم

    • خانم سلیمی گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای اینکه نمره خودتون رو 20 برسونید
      از سری کتابای کمک درسی مثل ماجرا – فرمول بیست و شب امتحان میتونید تهیه کنید و نمونه سوال های امتحان های چند سال اخیر رو داشته باشید و کار کنید

  • امبر گفت:

    سلام من معدل نوبت اولم شد ۱۹/۷۱ و ۴۵ روزه سوم شدم ۱۸/۵ میخم بعدی رو بیست بگیرم باید چیکار کنم

    • omid گفت:

      سلام عزیزم
      اگر برنامه مطالعاتی میخوای باید با مشاورت صحبت کنی
      ولی اگر کتاب مناسب این ایام میخوای کتاب های فرمول 20 گاج فوق العادست

  • مهدیس گفت:

    سلام من مهدیسم کلاس ششم پارسال که پنجم بودم نمره ی ۲۰ و ۱۹ داشتم و امسال گند زدم توش نمراتم ۱۸ و ۱۷

  • باران گفت:

    سلام من کلاس هشتم هستم معدل نوبت اولم شد۱۹/۵۷چه کار کنم که بتونم نوبت دوم رو ۲۰ بشم؟

    • omid گفت:

      سلام
      از کتاب های کمک درسی مثل ماجراهای من و درسام و شب امتحان میتونی کمک بگیری
      ماجراهای من و درسام تمرین های زیاد نمونه سوال همراه با پاسخ های تشریحی داره
      شب امتحان آزمون های سال های اخیر همراه با پاسخ نامه تشریحی