راه های شاگرد اول شدن در کلاس

فهرست مطالب:

دانش آموزان در طول دوران تحصیل خود سعی می کنند تا بهترین در کلاس خود باشند و نمرات عالی کسب کنند. بسیاری از افراد که در این کار موفق نمی شوند، به احتمال زیاد فقط چند راهکار ساده را رعایت نکرده اند. روش های شاگرد اول شدن بسیار ساده هستند و دانش آموزان راه پیچیده ای را پیش رو ندارند. تنها باید بدانند که موفقیت در هر کاری به تلاش و حفظ پشتکار احتیاج دارد تا زمانی که به هدف نهایی خود برسند. در این مقاله با تعدادی از روش های شاگرد اول شدن آشنا می شوید تا بتوانید به شاگرد زرنگ کلاس تبدیل شوید.

ویژگی های یک شاگرد اول در مدرسه

شاگردهای ممتاز در مدرسه یک سری نکات را رعایت می کنند که آن ها را از بقیه شاگردها متمایز می کنند. در ادامه تعدادی از این ویژگی ها بیان خواهند شد تا شما نیز برای رعایت آن ها تلاش کنید.

ویژگی های یک شاگرد اول در مدرسه

1- به موقع در کلاس حاضر شدن

هر دانش آموز وظیفه دارد که به موقع در مدرسه حاضر شود و به سرکلاس برود. یکی از شاخص های تنبلی و تشخیص بی نظمی در دانش آموزان دیر رسیدن آن ها سرکلاس است. این کار تمرکز دیگر دانش آموزان و معلم را نیز بر هم می زند. بنابراین شاگردهای ممتاز همیشه به موقع به سر کلاس می رسند.

2- غیبت کمتر

یکی از روش های شاگرد اول شدن حضور در همه کلاس ها است. هنگامی که غیبت نداشته باشید و همه کلاس ها را بروید، می توانید تمام نکات درسی را از زبان خود معلم به خوبی یاد بگیرید و یادداشت کنید. در غیر این صورت از کلاس و دیگر شاگردان عقب افتاده و خیلی از مطالبی را که در کلاس مطرح می شوند، از دست می دهید.

حضور در همه کلاس ها

3- نشستن در ردیف های اول

معمولا در ردیف های آخر شاگردانی که شیطنت می کنند و تنبل هستند می نشینند. آن ها ردیف آخر را انتخاب می کنند تا میزان تسلط معلم کمتر باشد. اگر می خواهید جزء شاگردهای ممتاز باشید بهتر است در ردیف اول بنشینید و هم به معلم و هم به تخته کلاس تسلط داشته باشید.

4- داشتن برنامه درسی

یک برنامه دقیق درسی به کار شما نظم می دهد و یکی از روش های شاگرد اول شدن است. هنگامی که برنامه ریزی برای هر درس داشته باشید، همیشه از دیگر دانش آموزان آگاه تر و مسلط تر به درس هستید. این کار باعث می شود شما در سر کلاس اعتماد به نفس داشته باشید و بهتر عمل کنید.

بیشتر بخوانید: روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

5- جلوتر از معلم بودن

یکی از نشانه های شاگرد اول بودن این است که تیتر و مطالبی که معلم قرار است در جلسه بعدی آموزش دهد را مطالعه کنید. در این صورت هنگام درس دادن  با او همکاری کرده و به تمام سوالات او در حین تدریس پاسخ می دهید. معمولا این روش معلم را شیفته شاگرد زرنگ خود می کند.

چگونه در مدرسه شاگرد اول باشید؟

اگر هر دانش آموز به روش های شاگرد اول شدن توجه کند و تلاش خود را برای رسیدن به آن ها انجام دهد می تواند موفقیت را به دست آورد. شاگردهای اول تنها یک سری نکات را درهنگام درس خواندن رعایت می کنند. این نکات عبارتند از:

1- آمادگی همیشگی در کلاس

باید همیشه در کلاس آماده باشید تا کار برای معلم نیز آسان شود و بتواند سریع تر از مطالب کم اهمیت عبور کند. بنابراین هم شما با اعتماد به نفس جواب سوالات را سر کلاس می دهید و هم معلم نکات مهم و بیشتری را بیان می کند.

2- رفع سریع مشکلات درسی

سعی کنید مشکلات درسی را سریع و در موقع خود از بین ببرید. زیرا در شب امتحان فرصت کافی برای رفع اشکالات درسی وجود ندارد و ایام امتحانات زمان مرور درس ها است. بنابراین بهتر است اگر مشکلی دارید در همان جلسه آن را به کمک معلم رفع کنید.

رفع سریع مشکلات درسی

اگر نیاز به کتاب درسی در هر مقطع، پایه و رشته ای دارید یونیکتاب بهترین گزینه است. در این سایت تمامی کتاب هاب درسی با تخفیف ویژه برای خرید قرار داده شده است.

3- نکته برداری

وقتی معلم درسی را آموزش می دهد همیشه باید یک قلم در دست داشته باشید و نکات مهم را روی برگه کاغذ یادداشت کنید. سعی کنید مبحثی را از قلم نیندازید و همه نکات را بنویسید.

4- تمرین زیاد داشتن

برای تسلط یافتن بر روی دروس خود باید در خانه تمرینات زیادی را حل کنید. در این زمینه می توانید از کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید و یا در کلاس های خصوصی شرکت داشته باشید. به کمک کلاس های خصوصی می توانید مهم ترین مباحث درسی را تمرین کرده و بر درش تسلط پیدا کنید.

اگر نیاز به کتاب کمک درسی یا کتاب کنکور دارید به یونیکتاب سر بزنید و از انتشارات مد نظرتان کتاب را خریداری کنید. انتشارات خیلی سبز، قلم چی و گاج از پرطرفدارترین ها هستند.

5- انجام به موقع کارها

یکی از روش های شاگرد اول شدن منظم بودن است. بنابراین هرگز برای انجام تکالیف خود درنگ نکنید. سعی کنید برای انجام تکالیف امروز و فردا نکنید و انجام تکالیف خود را به ساعت و روز دیگری نیندازید. انجام به موقع تکالیف باعث می شود استرستان رفع شده و هم چنين بتوانید به کارهای دیگر خود برسید.

انجام به موقع کارها

6- شرکت در کلاس ها با تمرکز کامل

هنگامی که معلم شروع به درس دادن می کند باید همه ی تمرکز خود را بر روی حرف های معلم و نکات درسی جمع کنید. معمولا شاگردهایی زرنگ هستند که مطالب را درون کلاس یاد می گیرند. بنابراین سعی کنید همه درس را در کلاس یاد بگیرید و آن ها را به خانه يا زمان دیگر موکول نکنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش تمرکز برای درس خواندن

7- شرکت در فعالیت های گروهی

اگر در کلاس لازم است فعالیتی را گروهی انجام دهید سعی کنید فردی فعال در گروه باشید. وقتی فعالیتی به صورت گروهی انجام می شود دانش آموزان سعی دارند از یکدیگر بهتر باشند و همین رقابت باعث موفقیت شما می شود. بنابراین یکی از روش های شاگرد اول شدن می تواند هم گروهی و تاثیر گرفتن از شاگردهای ممتاز کلاس باشد.

8- استفاده از روش های مختلف برای یادگیری

اگر در حل مسئله ای مشکل دارید، برای یادگیری و تسلط بر آن به یک راه حل اکتفا نکنید. گاهی بهتر است علاوه بر روش های همیشگی از راهکارهای جدید نیز برای یادگیری استفاده کنید. برای افزایش قوه تفکر و استدلال خود راهکارهای متفاوت را امتحان کنید. با امتحان روش های جدید این فرصت را به ذهن خود بدهید که برای حل مسائل از راه های مختلف استفاده کند.

استفاده از روش های مختلف برای یادگیری

9- انتخاب اهدافی بزرگتر از نمره

باید توجه کنید که نمره همیشه هدف نهایی و مطلوب شما نیست . به جای اینکه با معلم خود بحث و جدل داشته باشید که نمره بالاتری بگیرید بهتر است اهداف بزرگتری را مد نظر بگیرید. حتی در این اهداف از شاگردان دیگر جلوتر باشید و اهدافی تحصیلی بالاتر از نمره قبولی را برای خود انتخاب کنید. سپس با تلاش و پشتکار برای رسیدن به اهدافتان قدم بردارید.

بیشتر بخوانید: راه های ایجاد انگیزه یادگیری در دانش آموزان

10- تفکیک مشکلات خانه و مدرسه

یکی از روش های شاگرد اول شدن تمرکز بر روی درس در همان کلاس است. برای تمرکز داشتن بهتر است مسائل خانه در به کلاس نیاورید و هم چنین حرف های مدرسه را به خانه نبرید. اگر بخواهید این اصل را زیر پا بگذارید تمرکز و يادگيری تان هنگام درس خواندن در کلاس و خانه بر هم می خورد و دچار آفت تحصیلی می شوید. زمانی که بتوانید ذهن خود را کنترل کنید  یک قدم به موفقیت نزدیک شده اید.

سخن پایانی

شاگرد اول شدن در مدرسه تنها به خود دانش آموز و تلاش و پشتکار او بستگی دارد. اگر دانش آموز به موقع و با آگاهی روش های شاگرد اول شدن را به کار بگیرد به موفقیت مطلوب خود می رسد. البته باید به اهداف بزرگتری از نمره فکر کند تا به موفقیت های بزرگتری در آینده برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.