چگونه در شب بیدار بمونیم و درس بخوانیم؟

فهرست مطالب:

شب امتحان یکی از پراسترس ترین شب ها برای دانش آموزان و دانشجویان به حساب می آید. اگر در طول سال تحصیلی به خوبی دروس را مطالعه نکرده باشند، این استرس بیشتر هم خواهد شد. بیدار ماندن در شب امتحان و درس خواندن، کار چندان ساده ای نیست، چرا که با هر نگاه به کتاب ها و جزوه های درسی، پلک های شما سنگین شده و خواب بیشتر به سراغتان می آید. شب بیداری برای درس خواندن تکنیک های مختلفی دارد که کمک می کنند تا کمتر دچار خواب آلودگی شوید و همچنین راحت تر مطالب خوانده شده را به خاطر بسپارید. بانک کتاب یونیکتاب در این مقاله به شما یاد می دهد که چگونه در شب بیدار بمونید و درس بخوانید.

راهکارهای شب بیداری برای درس خواندن

به طورکلی شب بیداری برای بدن ضرر دارد و جبران این ضرر به سختی امکان پذیر است، چرا که خواب روز به هیچ عنوان جای خواب شب را نمی گیرد. در شرایط بحرانی که تمام طول روز را در مدرسه یا دانشگاه بوده اید و فرصت کافی برای مطالعه نداشته اید، یا شرایط دیگری از همین دست، شما مجبور هستید که شب قبل از امتحان را به جای خواب، به درس خواندن اختصاص دهید. در این قسمت قصد داریم تا چند تکنیک در این زمینه به شما معرفی کنیم تا بتوانید خواب آلودگی خود در شب امتحان را از بین ببرید و مطالعه بهتر و مفیدتر داشته باشید.

راهکارهای شب بیداری برای درس خواندن

1. تغذیه سالم و سبک

به صورت کلی بعد از غذا خوردن به دلیل خون رسانی بیشتر در اطراف معده، خواب آلود شده و احساس خستگی می کنیم. زمانی که غذای سنگین و چرب بخورید، این احساس بیشتر از قبل در شما حس خواهد شد. پس برای اینکه دچار خستگی و بی حالی نشوید، بهتر است غذاهای سالم و سبک مصرف کنید. در این شب ها ترجیحا بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که انرژی بیشتری در اختیار شما می گذارند. مواردی مانند سالاد، سوپ، پروتئین و… انتخاب بسیار خوبی برای چنین شب هایی هستند.

در این مواقع بهتر است از شکر و قند مصنوعی جلوگیری کنید، چرا که این اقلام به صورت آنی قند خون و سطح انرژی شما را افزایش داده و مجددا به صورت ناگهانی باعث افت آن می شوند. شکلات تلخ برای بیدار ماندن در شب امتحان انتخاب خوبی بوده و انرژی شما را به روش درستی افزایش می دهد.

2. نوشیدن آب کافی

هنگامی که غرق مطالعه در شب امتحان هستید، به هیچ عنوان از میزان آب بدنتان غافل نشوید. شما باید در زمان شب بیداری برای درس خواندن، آب کافی بنوشید تا بتوانید انرژی کافی برای مطالعه به دست آورید. با مصرف آب کافی، جریان خون رسانی در بدنتان سریع تر شده و شما نیز به طبع هوشیارتر می شوید. برای این کار می توانید یک بطری آب کنار خود گذاشته و هر موقع که احساس خستگی کردید، چند جرعه از آن بنوشید. برای این که این تکنیک تأثیر بیشتری داشته باشد، بهتر است تا از آب خنک استفاده کنید.

[irp posts=”92900″]

3. جویدن آدامس

آدامس جویدن نیز از دیگر تکنیک های بسیار پرکاربرد و نتیجه بخش شب بیداری برای درس خواندن است. طبق تحقیقات، جویدن آدامس نیازمند به کارگیری بخش از مغز است، به همین دلیل این کار اجازه نمی دهد که مغز شما به طور کامل به خواب رود و باعث هوشیاری تان خواهد شد. همچنین جویدن آدامس می تواند تمرکز افراد را نیز بالا ببرد، پس این کار به هنگام درس خواندن، بسیار توصیه می شود. ترجیحا بهتر است آدامسی که استفاده می کنید، بدون شکر باشد. پیشنهاد می کنیم که در شب های امتحان آدامس نعنا یا اکالیپتوس را امتحان کنید.

4. تأمین نور کافی

بدیهی است که هرچه نور مکان مطالعه شما کمتر باشد، سریع تر به سمت خواب قدم بر می دارید. پس برای اینکه بتوانید از خوابیدن فرار کنید، در محلی به مطالعه بپردازید که نور کافی داشته باشد. چشمان انسان هنگام مطالعه در نور کم، فشار زیادی را تحمل کرده و سریع تر دچار خستگی می شوند. برای اینکه از خستگی چشم هایتان و بازدهی کمتر مطالعه جلوگیری کنید، باید در یک مکان مناسب با نور کافی به مطالعه بپردازید.

تأمین نور کافی

5. انجام حرکات کششی

هنگام شب بیداری برای درس خواندن، به هیچ عنوان دچار سکون نشوید. هر یک ساعت یک بار از جای خود برخیزید و حرکات کششی متنوعی را انجام دهید. چند دقیقه از زمانتان را به این کار اختصاص دهید و تمرکز بیشتر را بر روی پا هایتان بگذارید. با این کار گردش خون بدنتان را بیشتر کرده و کرختی را از آن دور می کنید. با تکرار این کار، خواب از سرتان پریده و می توانید سرحال تر از قبل، به مطالعه بپردازید. در صورتی که خواب شدیدی به سراغتان آمد، از جای خود بلند شده و چند دقیقه پیاده روی کنید. اگر بتوانید به هوای آزاد رفته و قدم بزنید، تأثیر بهتری در پریدن خواب از سرتان خواهید گذاشت.

6. استراحت های کوتاه بین مطالعه

هنگام شب بیداری برای درس خواندن، به هیچ عنوان از استراحت غافل نشوید. با این تفکر که زمان کافی ندارید و هرچه سریع تر باید مطالب درسی را بخوانید، بی وقفه مشغول مطالعه نشوید. مطالعه کردن در شب مانند هر زمان دیگری، باید طبق برنامه انجام شود. توصیه می کنیم پس از هر 60 یا 90 دقیقه مطالعه، چند دقیقه ای را به استراحت بپردازید. برای اینکه استراحت مفیدتری داشته باشید، می توانید به حیاط یا تراس رفته و هوای تازه را وارد ریه های خود بکنید. در این دقایق، در یا پنجره اتاقتان را نیز باز بگذارید تا هوای تازه درون آن جریان پیدا کند. پس از استراحت شما می توانید با یک انرژی تازه و خستگی کمتر، به مطالعه بپردازید و میزان بازدهی خود را افزایش دهید.

7. مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، نوشابه و…

مصرف این نوشیدنی ها از دو جهت کمک کننده است. اول اینکه این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند که باعث می شوند خواب از چشمانتان فراری شده و با هوشیاری بیشتری به مطالعه بپردازید. همچنین از آنجایی که مصرف مایعات در چنین شب هایی توصیه می شود، این موارد می توانند نیاز شما را در این زمینه تأمین کنند. با مصرف بیشتر مایعات، استفاده شما از دستشویی بیشتر می شود و این عامل می تواند باعث پریدن خواب آلودگی شما شود. لازم به ذکر است که قهوه تا حدی می تواند آب بدن شما را بکشد، پس زمانی که از قهوه استفاده می کنید، باید آب بیشتری بنوشید. همچنین توصیه می شود به جای قهوه یا نسکافه، از چای پررنگ استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف کافئین در طول روز تا حدی مجاز است و شما نباید از این حد تجاوز کنید.

[irp posts=”92825″]

8. موسیقی شاد

موسیقی یک عامل کمک کننده در شب بیداری برای درس خواندن محسوب می شود که می تواند تا حد زیادی برای پریدن خواب ازسرتان کمک کننده باشد. در این راستا بهتر است از موسیقی های شاد و انرژی بخش استفاده کنید تا اینکه به سراغ موسیقی های ملایم و آرام بروید. با اندکی جست وجو می توانید آهنگ های خوب و مفیدی در این زمینه پیدا کنید که تأثیر زیادی داشته باشند. حرف زدن با خودتان و خنده های کمی بلند هم می تواند برای پراندن خواب از سرتان تأثیرگذار باشد.

9. درس خواندن به صورت گروهی

از دیگر راهکارهایی که هنگام شب بیداری برای درس خواندن بسیار توصیه می شود، درس خواندن به صورت گروهی است. شما می توانید با چند نفر از همکلاسی ها یا دوستانتان به صورت گروهی درس بخوانید. این کار باعث هوشیاری هرچه بیشتر شما خواهد شد. شما می توانید هنگام درس خواندن گروهی، از اطلاعات سایرین نیز استفاده کرده و به تقویت سطح دانش خود بپردازید.

10. دوش آب سرد

از اقدامات دیگری که باعث هوشیاری هر چه بیشتر شما در شب امتحان می شود، دوش آب سرد است. دوش آب خنک باعث می شود شما هوشیارتر شده و خواب از سرتان بپرد. شما می توانید یک دوش چند دقیقه ای و سریع در زمان های استراحت خود بگیرید و سپس مجددا به مطالعه بپردازید. در صورتی که شرایط دوش گرفتن را ندارید، می توانید صورت خود را با آب خنک شسته و مقداری آب به موهایتان بزنید. این کار را می توانید هر یک ساعت یک بار تکرار کنید تا دچار خواب آلودگی نشوید.

جمع بندی

بهترین کاری که شما می توانید در طول تحصیل خود انجام دهید، مطالعه دروس به موقع است تا مجبور نشوید که شب امتحان سختی را پشت سر بگذارید. در صورتی که مجبور شدید مطالعه برخی از مباحث را به شب امتحان موکول کنید، باید از تکنیک های شب بیداری برای درس خواندن آگاه باشید تا بتوانید بدون خواب آلودگی و با هوشیاری نسبی، چنین شب هایی را پشت سر بگذارید. در قسمت های قبل چند مورد از مؤثرترین راهکارها و تکنیک ها را در این راستا به شما معرفی کردیم تا با استفاده از آن ها بتوانید بیشترین بازدهی را از مطالعه در شب امتحان داشته باشید و نتیجه خوبی از این شب بیداری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • عسل گفت:

    برای مطالعه اصلا و ابدا قهوه و انرژی زا نخورید. خوابتون نمی گیره بیدار می مونید اما نمی‌تونید درس بخونید گاهی هم حالت تهوع می گیرید