راه های کنترل خواب در کنکور با چند روش کاربردی

فهرست مطالب:

دانش آموزان باید بدانند خواب تنها برای رفع خستگی نیست. در هنگام خواب اطلاعاتی که در طول روز به مغز فرستاده شده اند سازمان دهی و تثبیت می شوند. بنابراین با خواب کافی آن ها همیشه تمرکز دارند و سطح یادگیری بالایی خواهند داشت. دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شوند باید با داشتن خواب کافی و باکیفیت به سطح یادگیری خود کمک کنند و تمرکز کافی داشته باشند.

علاوه بر این ها هنگامی که به اندازه استراحت کنید کمتر خسته می شوید و با خستگی کمتر، بیشتر فرصت مطالعه دارید. یکی از راهکارهای موفقیت در این آزمون سرنوشت ساز استفاده از روش های تنظیم خواب در کنکور است. برای کنترل کردن این موضوع با یونیکتاب همراه شوید.

اگر در دوران کنکور هستید و نیاز به خرید اینترنتی کتاب دارید یونیکتاب بهترین مجموعه برای سفارش است. شما می توانید به راحتی هر کتاب درسی، کتاب کمک درسی، کتاب کنکور را در اینجا پیدا کرده و خریداری کنید. تمامی کتاب ها دارای تخفیف های استثنایی است و اگر در تهران باشید می توانید درب منزل هزینه را پرداخت کنید.

اهمیت استفاده از روش های تنظیم خواب در کنکور

قبل از اینکه بخواهید راهکارهای تنظیم خواب خود برای کنکور را بررسی کنید بهتر است بدانید به چه دلیلی تا این اندازه به داشتن خواب کافی تاکید می شود. برای اینکه تمرکز کافی بر برنامه ریزی های خود داشته باشید خواب کافی یک راه مناسب است.

اهمیت استفاده از روش های تنظیم خواب در کنکور

بیشتر دانش آموزان از خستگی روزهای قبل کنکور گله دارند؛ با داشتن خواب کافی از خستگی قبل از کنکور جلوگیری خواهد شد. دانش آموزی در کنکور موفق خواهد شد که با شیوه صحیح تنظیم میزان خواب بتواند با حداقل زمان خواب مفید به بازده حداکثر برسد. هنگامی که در شب بخوابید در طول روز کمتر به استراحت نیاز پیدا کرده و وقت بیشتری برای مطالعه دارید.

عادت های شما اولین نکته تعیین کننده برای میزان خواب در سال کنکور است و می تواند در اثربخشی روش های تنظیم خواب در کنکور تاثیرگذار باشد. برخی از داوطبان شب درس می خوانند و روزها می خوابند. خواب دیر وقت، خستگی در طول روز، کاهش ساعت مطالعه و… از عوامل شکست در کنکور هستند. بنابراین قدم اول در کنترل خواب در کنکور، اصلاح عادت های اشتباه است. هنگامی که خواب کافی داشته باشید در طول روز انرژی برای مطالعه دارید و تمرکزتان نیز بالا است. هم چنین دروسی را که قبلا مطالعه کردید بهتر به یاد می آورید و مباحث را بهتر متوجه می شوید.

بیشتر بخوانید: روش های نادرست مطالعه و درس خواندن

در سال کنکور باید چند ساعت خوابید

توصیه می شود عادت های اشتباه خواب خود را درست کنید و با استفاده از روش های تنظیم خواب در کنکور، این سال را برای خودتان آسان کنید. هر انسان با توجه به وضعیت بدنی و عادت های خود به ساعت خواب متفاوت نیاز دارد. با این حال 5 یا 6 ساعت خواب مفید در شب های آماده سازی برای کنکور کافی به نظر می رسد.

در سال کنکور باید چند ساعت خوابید

همچنین بهتر است ساعت 10 تا 5 صبح را برای خواب در نظر داشته باشید که به همه کارهای خود برسید. همه می دانند که ترک عادت ها سخت است؛ اما اگر یک هفته تمرینی زود بخوابید و زودتر بیدار شوید، کم کم عادت می کنید. به علاوه می بینید که صبح ها بازدهی مطالعه دروس بهتر است و از تصمیم خود لذت می برید. خواب کافی و مناسب، کلید رساندن شما به مطالعه پر بازده است. با خواب مناسب، به ۱۴ ساعت مطالعه روزانه هم می رسید.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعات مطالعه در شبانه روز چه زمانی است؟

کاربردی ترین راه های تنظیم خواب برای کنکور

روش های کنترل خواب در کنکور به شما کمک می کنند خواب کافی و باکیفیت داشته باشید تا صبح بدون خستگی و با تمرکز بالا برای چند ساعت مطالعه مفید آماده باشید. این روش ها عبارتند از:

کاربردی ترین راه های تنظیم خواب برای کنکور

1- انتخاب مکان مناسب برای خواب

اولین قدم برای تنظیم خواب انتخاب یک مکان مناسب است که بتوانید به راحتی در آن استراحت کنید. این مکان باید در طول شب تاریک باشد و با طلوع خورشید روشن شود. هم چنین خیلی سرد یا خیلی گرم نباشد که مانع به خواب رفتن شما شود. در این مکان شب ها به راحتی به خواب رفته و صبح ها با نور خورشید بیدار می شوید و احساساتی مثبت برای آغاز روز دريافت می کنید. بهترین زمان بیدار شدن برای یک کنکوری موفق همان زمان طلوع خورشید است؛ از این وقت طلایی غافل نشوید.

2- مدت زمان مناسب برای خواب

مورد بعدی این است که شما باید زمان خوابتان را هم تنظیم کنید. توصیه می شود انسان به طور معمول در شبانه روز 7 یا 8 ساعت خواب مفید داشته باشد. شما نیز باید برنامه خود را به طریقی بنویسید که اختلالی در خوابتان به وجود نیاید. زیرا خواب بد تمرکز را از شما گرفته و باعث خستگی می شود. با وجود خستگی و نبود تمرکز هم میزان مطالعه و یادگیری کاهش می یابد. اگر به هر دلیلی در شب 5 یا 6 ساعت می خوابید، در طول روز ترجیحاً بعد از ناهار به مدت حداکثر 30 الی 45 دقیقه بخوابید.

بیشتر بخوانید: آموزش تکنیک های درس خواندن و افزایش تمرکز

3- به موقع بیدار شدن

اولین قدم برای عمل به برنامه ها و نتیجه گرفتن از روش های تنظیم خواب در کنکور، به موقع بیدار شدن است. برای عده ای در ساعت مقرر بیدار شدن بسیار مشکل است. بنابراین باید ابتدا عادت های اشتباه خود را کنار بگذارید و سعی کنید صبح زود در ساعت مقرر بیدار شوید. هم چنین برای بیدار شدن باید ساعت بگذارید و سعی کنید سریع از رختخواب خارج شويد تا دوباره احساس خستگی نکنید. علاوه بر این ها مدام در یک ساعت بیدار نشوید و کمی ساعت بیدار شدن خود را تغییر دهید تا به یک ساعت خاص عادت نکنید.

4- انجام برنامه ریزی قبل از خواب

برنامه ریزی به شما کمک می کند انگیزه خود برای زود بیدار شدن را پیدا کرده و برای عمل به آن تلاش کنید. بهتر است برای روز بعد خود از شب قبل یک برنامه منعطف تنظیم کنید. حتی می توانید خود را تشویق یا تنبیه کنید تا در روزهای آینده بهتر به برنامه تان توجه داشته باشید.

5- دوری از عوامل استرس زا

اگر نتوانید استرس خود را کنترل کنید، استفاده از روش های تنظیم خواب در کنکور هیچ فایده ای ندارد و خوابتان بر هم می ریزد. این نکته مهم است که عوامل ایجاد کننده استرس و تنش را حذف کنید تا بتوانید شب ها بهتر بخوابید و دچار کم خوابی یا بدخوابی نشوید.  بدون خواب باکیفیت تمرکزتان به هم ریخته و سطح انگیزه و یادگیریتان کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: راهکار های غلبه بر استرس کنکور با چند روش کلیدی

6- ورزش کردن

ورزش کردن، آن هم در صبح های زود احساس شادابی و انرژی را به بدن منتقل می کند. ورزش در صبحگاه باعث ترشح هورمون های حس خوب مانند اندورفین در طول روز می شود که می توانند کیفیت خواب را افزایش دهند. افرادی که ورزشکار هستند سریع تر به خواب می روند و صبح بدون دردسر از خواب بیدار می شوند.

7- تنظیم ساعت به خواب رفتن

یکی از روش های تنظیم خواب در کنکور خوابیدن راس یک ساعت خاص و عادت کردن به آن خواهد بود. بدن شما یک ساعت بیولوژیکی دارد که بهتر است آن را رعایت کنید. خواب بهتر است قبل از ساعت 11 شروع شود. اگر عادت های اشتباه دارید آن ها را کنار بگذارید و اجازه ندهید این ساعت از 11 و نیم عبور کند.

8- آماده کردن وسایل شب قبل

قبل از خواب وسایلی که برای روز بعدتان نیاز دارید را همان شب آماده کنید. زیرا این کار از استرس شما کاسته و باعث ایجاد حسی خوب در شما می شود. این حس خوب باعث می شود شما به راحتی به خواب فرو رفته و فردا سرحال بیدار شوید.

کارهای اشتباه در اجرای روش های کنترل خواب کنکور

علاوه بر روش های کنترل یا تنظیم خواب در کنکور که عمل به آن ها شما را به موفقیت نزدیک می کند، باید از انجام برخی کارها پرهیز کنید.

کارهای اشتباه در اجرای روش های کنترل خواب کنکور

1- پرهیز از مطالعه در رختخواب

نکته ای که توجه به آن بسیار اهمیت دارد، پرهیز از مطالعه در رختخواب است. هنگام خواب مغز شما باید ریلکس کند و کم کم به استراحت برود تا بتواند اطلاعاتی را که در طول روز دریافت کرده ساماندهی و تثبیت کند.

2- قاطی نکردن کارها با هم

هرگز چند کار را با هم مخلوط نکنید و آن ها را جدا انجام دهید. اگر این موضوع را رعایت نکنید، هیچکدام کامل و به درستی انجام نشده و به هر دو کار لطمه می خورد.

3- پرهیز از خوردن غذاهای سنگین

شب ها قبل از خواب هرگز غذای سنگین نخورید. یکی از راه های کنترل خواب در کنکور  این است که بین شام و رفتن به رختخواب حداقل 1 ساعت فاصله بیاندازید تا دچار بدخوابی نشوید و از خواب خوبی برخوردار شوید.

4- ترک خواب طولانی در روز

یکی از عادت های اشتباه خواب طولانی در طول روز است. زیرا باعث به هم خوردن نظم خواب و اختلال در به خواب رفتن برای شب خواهد شد. بنابراین سعی کنید حتما خوابیدن طولانی در طول روز را ترک کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

جمع بندی

خوابیدن به اندازه کافی آرامش را به بدنتان هدیه می دهد و باعث می شود خستگی از شما دور شود. هر چه سر حال تر باشید بهتر درس را یاد می گیرید. بنابراین اگر می خواهید عملکرد قابل قبولی در کنکور داشته باشید روش های کنترل یا تنظیم خواب در کنکور را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.