۷ روش برای مطالعه شیمی کنکور + تفکیک بودجه بندی هر پایه

فهرست مطالب:

درس شیمی ازدروس بسیار مهم هم برای رشته های تجربی و ریاضی است، به خصوص که طراحان کنکور در چند سال اخیر توجه ویژه ای به این درس داشته اند، درس شیمی از جمله دروسی است که هم در آن هم مباحث حفظی یافت می‌شود و هم مباحث مفهومی و البته مسائل محاسباتی نیز در این درس وجود دارد که چالشی را برای دانش آموزان به خصوص در رشته تجربی به وجود آورده است، درس شیمی در رشته تجربی در رتبه دوم پس از زیست شناسی حضور دارد.

‎⁨نحوه مطالعه درس شیمی⁩

‎⁨نحوه مطالعه درس شیمی⁩

در این درس شما نیاز دارید تا مطالعه ای به صورت حرفه ای انجام دهید تا به خوبی از آن نتیجه بگیرید و با مشکلی در ادامه مواجه نشوید، یعنی شما باید مطالب حفظی را به خاطر بسپرید، مباحث مفهومی را به خوبی درک کنید و مسائل محاسباتی را تمرین کنید تا در کنکور با مشکلی مواجه نشوید، علاوه بر این مسائل شما می‌بایست تست زنی را تمرین کنید تا در زمان مناسب بتوانید تست های کنکور را حل کنید، در این مقاله مباحث مختلف درس شیمی را مورد بررسی قرار داده ایم و شما با توجه به این موارد می‌توانید مطالعات خود را در درس شیمی آغاز کنید تا نتیجه خوبی را درکنکور بگیرید، همان طور که می‌دانید این درس نیاز به تمرین و تکرار دارد تا به خوبی در آن تسلط پیدا کنید پس تنها به خواندن این مقاله بسنده نکنید و روش ها و تکنیک ها را به کار بگیرید تا در این درس پیشرفت کنید.

فصل های شیمی به طور کلی مطالب حفظی، مفهومی و مساله ای دارند و بنابر این برای مطالعه هر فصل، باید به سه مدل سوال مسلط شد. در کنار این موضوع، باید در روش مطالعه شیمی کنکور اول سعی کنید مباحث پایه ای که پیش نیاز سایر بخش ها هستند را فرا بگیرید. این مباحث شامل اتم، ساختار اتم، آرایش الکترونی، جدول تناوب و آشنایی با انواع یون ها و ترکیب یونی است. موازنه و استوکیومتری نیز در اولویت دوم هستند.

‎⁨مطالعه شیمی ⁩

‎⁨مطالعه شیمی ⁩

مراحل مهم روش مطالعه شیمی

به طور کلی برای مطالعه بهتر شیمی و پیاده سازی روش مطالعه رتبه برتر های کنکور، باید مراحل زیر را اجام دهید.

۱- در قدم اول و برای شروع، باید کتاب درسی را به صورت سطحی و سریع برای آشنایی اولیه مطالعه کنید.

۲- کاری که در قدم دوم باید انجام دهید این است که سوالات کنکور ۵ سال اخیر یا سوالات تالیفی خوب و استاندارد را بررسی کنید. تعجب نکنید با این کار شما آمادگی لازم برای مطالعه پیدا می کنید. چون هم اهداف طراح سوال کنکور را متوجه می شوید و برای مطالعه مشتاق تر می شوید.

۳- حالا باید به سراغ مطالعه درسنامه کتاب آموزشی در کنار کتاب درسی بروید و به صورت پاراگراف به پاراگراف، جلو بروید. در این مرحله، بعد از انجام مطالعه و حل مثال های درسنامه و یا جزوه دبیر باید به سراغ حل تست های آموزشی بروید.

۴- در قدم بعدی باید به استخراج نکات از تک تک سوالات آموزشی بپردازید و سپس نکاتی برای شما تازگی دارد را اول بفهمید و بعد آن ها را یادداشت کنید.

۵- قدم بعدی در دفعات بعدی مطالعه انجام و تکمیل می شود. در مرتبه بعدی مطالعه، باید اول مطالبی که در جلسه قبل مطالعه کرده اید را بازیابی کنید و سپس به تکمیل مطالعه فصل بپردارید. دقت کنید برای هر بخش جدیدی که مطالعه می کنید باید مراحلی که در شماره های ۳ و ۴ گفتیم را انجام دهید تا فصل به پایان برسد و سپس به مطالعه و مرور کلی فصل بپردازید و برای کل فصل تست آموزشی حل کنید. در کل هم دقت کنید که تست های آموزشی را در هر تایم مطالعاتی، به صورت مضربی حل کنید تا در پایان زمان مطالعه از کل آن مبحث، تست حل کرده باشید.

۶- این مرحله باید بعد از هر سری تست آموزشی انجام شود. شما باید به کتاب درسی بازگردید و دوباره متن آن را مطالعه کنید.

۷- مرحله آخر مرور های به موقع است. شما باید در بازه های زمانی مناسب و طبق منحنی فراموشی، مرور های دوم و سوم را انجام دهید و تست های بیشتری را حل و بررسی کنید. بعد از حل تست ها، بازگشت به کتاب درسی و بررسی مجدد آن را فراموش نشود.

‎⁨ درس شیمی⁩

‎⁨ درس شیمی⁩

علت تاثیر بالای درس شیمی در کنکور ۱۴۰۱

بر اساس آماری که از کنکور سال ۹۷ و ۹۸ به دست آمده، تعداد زیادی از داوطلبان از درس شیمی درصد منفی کسب کرده‌اند! یعنی حتی اگر به هیچ کدام از سوالات شیمی جواب ندهید، از حدود ۲۰ هزار نفر جلوتر هستید! جدول زیر می‌تواند به خوبی اهمیت درصدهایی که از سوالات درس شیمی کسب می‌کنید به شما نشان دهد؛

تعداد داوطلب رشته تجربیدرصد کسب شده منفیبیشتر از ۵۰%درصد کسب شده افرادی که صفر زده اندسال کنکور
554860۲۳ درصد

 

۱ درصد۳۳ درصد داوطلبان۱۴۰۰کنکور سراسری سال
۵۹۴۳۵۵18 درصد داوطلبان

 

کمتر از یک درصد داوطلبان۳۶ درصد داوطلبانکنکور سراسری سال ۹۹
۶۳۷۹۴14 درصد داوطلبانپنج درصد داوطلبان.26 درصد داوطلبانکنکور سراسری سال ۹۸
۶۴۲۲۸44 درصد داوطلباندو درصد داوطبان۳۰ درصد داوطلبانکنکور سراسری ۹۷

 

مباحث و بودجه بندی درس شیمی در کنکور ۱۴۰۱ (رشته تجربی و ریاضی)

حتماً می‌توانید حدس بزنید که درس شیمی، به عنوان یک درس تخصصی برای داوطلبان رشته تجربی اهمیت زیادی دارد. ۳۵ سوال از مباحث مختلف درس شیمی در کنکور تجربی طراحی می‌شود که برای جواب دادن به آن‌ها ۳۵ دقیقه وقت دارید. یعنی به طور میانگین می‌توانید برای هر سوال ۱ دقیقه وقت داشته باشید.

۳۵ سوالی که باید به آن‌ها پاسخ دهید، از کتاب‌های شیمی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح می‌شود. به طور حدودی از هر پایه این تعداد سوال در کنکور خواهید دید:

پایهرشته تجربیرشته ریاضی
شیمی پایه دهم۸ سوال ۱۱ سوال
شیمی پایه یازدهم۱۴ سوال۱۳ سوال
شیمی پایه دوازدهم۱۳ سوال ۱۱ سوال

 

قبل از شروع به خواندن درس شیمی کنکور تجربی یا ریاضی باید سراغ بودجه‌بندی آن بروید؛ در ادامه بودجه‌بندی کنکور را بر اساس کتاب درسی هر پایه با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم:

شیمی پایه دهم

در کتاب درسی شیمی پایه دهم به سه سرفصل مهم فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی، در فصل دوم به یادگیری ردپای گازها در زندگی و در فصل سوم به مطالعه آب، آهنگ زندگی می پردازیم.

بودجه‌بندی شیمی پایه دهم

فصلتعداد سوال رشته تجربیتعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: کیهان زادگاه الفبای هستی۳۲
فصل دوم: رد پای گازها در زندگی۳۳
فصل سوم: آب، آهنگ زندگی۲۶

شیمی پایه یازدهم

براساس اولویت بندی های صورت گرفته  درس شیمی برای  رشته تجربی در اولویت اول و دوم است و برای دانش آموزانی که هدف خود را قبولی در رشته مورد نظر و دانشگاه های برتر قرار داده اند باید توجه ویژه ای را به این درس بخصوص کتاب درسی شیمی پایه یازدهم داشته باشند

بودجه‌بندی شیمی پایه یازدهم

فصلتعداد سوال رشته تجربیتعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم۴۴
فصل دوم: در پی غذای سالم۴۵
فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر۶۴

 

این جدول اهمیت شیمی پایه یازدهم را به خوبی نشان می‌دهد. از آن‌جایی که بیشتری تعداد سوالات کنکور از کتاب پایه یازدهم طراحی می‌شود، بهتر است داوطلبان تجربی برای مطالعه این کتاب زمان بیشتری در نظر داشته باشند. اگر بتوانید به سوالات شیمی مربوط به این پایه درست پاسخ دهید، ۴۰ درصد مفید از تست‌های شیمی را به کارنامه خود اضافه کرده‌اید.

شیمی پایه دوازدهم

یکی از کتاب ها و منابع بسیار مهم برای رشته های ریاضی و تجربی کتاب درسی شیمی پایه دوازدهم است که در آن مطالب مهم درسی موجود می باشد

بودجه‌بندی شیمی پایه دوازدهم

فصلتعداد سوال رشته تجربیتعداد سوال رشته ریاضی
فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی۳۳
فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی۴۳
فصل سوم: شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری۴۲
فصل چهارم: شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر۲۳

ضریب درس شیمی در کنکور تجربی و ریاضی

ضریب این درس در زیرگروه‌های مختلف رشته تجربی و ریاضی با هم متفاوت است. با توجه به هدفی که دنبال رسیدن به آن هستید و رشته تحصیلی مورد علاقه خود، می‌توانید ضریب درس شیمی در کنکور را از جدول زیر پیدا کنید:

زیرگروه‌های رشته تجربیضریب درس شیمی
زیر گروه ۱ تجربی۳
زیر گروه ۲ تجربی۴
زیر گروه ۳ تجربی۲
زیر گروه ۴ تجربی۲
زیر گروه ۵ تجربی۲

 

زیرگروه‌های رشته ریاضیضریب درس شیمی
زیر گروه ۱ ریاضی۲
زیر گروه ۲ ریاضی۳
زیر گروه ۳ ریاضی۳

 

سخن پایانی

خلاصه‌نویسی کنکور، حاشیه‌نویسی و مرور منظم باعث یادگیری ساده‌تر این مباحث برای شما خواهد شد. این خلاصه‌نویسی‌ها در زمان مرور و جمع‌بندی سرعت کار شما را خیلی بیشتر از قبل می‌کنند. یادتان باشد نکات جدیدی که با تست زدن و آزمون و خطا یاد می‌گیرید، به خلاصه‌ها و نکات قبلی خود اضافه کنید تا در زمان مرور آن‌ها را هم مطالعه کنید. شک نکنید که استفاده از این روش مطالعه شیمی کنکور کیفیت مطالعه شما را بیشتر از همیشه خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.