تاپ ترین رشته های تجربی برای مهاجرت تحصیلی

فهرست مطالب:

بسیاری از افراد، رویا و آرزوی مهاجرت را در سر دارند و به همین خاطر تمام تصمیمات، انتخاب ها و برنامه های زندگی خود را نیز در این راستا پیش می برند. یکی از روش هایی که از طریق آن می توان اقدام به مهاجرت نمود، مهاجرت تحصیلی و از طریق تخصص است. پس اگر قصد مهاجرت دارید، در انتخاب رشته تحصیلی دبیرستان و همچنین دانشگاه خود دقت بسیار زیادی داشته باشید. در ادامه یونیکتاب به معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت می پردازد.

علاوه بر این، در صورتی که برای مهاجرت تان نیاز به خرید کتاب کمک درسی و هچنین خرید کتاب کنکور دارید، می توانید به یونیکتاب مراجعه کنید. در اینجا، بهترین کتاب های کمک آموزشی از معتبرترین مراجع را در اختیارتان گذاشته که به کمک آن ها می توانید شرایط تان را برای مهاجرت تحصیلی ساده تر کنید.

چرا افراد اقدام به مهاجرت می کنند؟

به دلایل مختلف، یک فرد ممکن است خواستار مهاجرت به یک کشور جدید باشد. وجود برخی از فاکتورها در کشور، مانند فاکتور فراری دهنده عمل کرده و باعث می شوند تا اشخاص تمایل به رفتن به سایر کشورها داشته باشند. شرایط اقلیمی نامساعد، شرایط آموزشی، جنگ، اقتصاد ضعیف، ستم های سیاسی، عدم وجود آزادی و امنیت و … از این قبیل فاکتورها هستند که باعث می شوند فرد برای مهاجرت اقدام کرده و رویای آن را در سر داشته باشد.

چرا افراد اقدام به مهاجرت می کنند؟

اغلب افرادی که اقدام به مهاجرت می کنند، در فکر مزایای آن هستند. مهاجرت درست به یک مقصد مناسب مزایای زیادی به دنبال دارد که به شرح زیر هستند.

  • امکان زندگی در کشور موردعلاقه که خود شخص انتخاب می کند
  • رویارویی با فرصت های شغلی بیشتر و بهتر
  • آزادی های بیشتر در جامعه
  • امکان سفر به کشورهای دیگر توسط پاسپورت معتبر
  • زندگی در محیطی پایدارتر از منظر سیاسی، اقتصادی و …

بدون شک مهاجرت نیز مانند هر چیز دیگری، علاوه بر برخی از مزایا، معایبی نیز دارد که باعث می شود افراد زیادی خواستار آن نباشند.

  • سختی یادگرفتن یک زبان جدید و ارتباط برقرار کردن با آن زبان
  • غربت
  • دور شدن از خانواده و وابستگی ها
  • از دست دادن دستاوردها و موقعیت ها در کشور خود
  • شروع از صفر و پیدا کردن شغل و کسب تجربه های جدید

اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته تجربی و شاخه های آن را دارید، یا اینکه هم اکنون نیز در این رشته درس می خوانید و هدفتان مهاجرت به خارج از کشور است، باید با بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت آشنا شده و مطابق با آن ها برنامه ریزی کنید.

بدون شک انتخاب رشته درسی آینده یکی از سخت ترین تصمیماتی است که افراد در زندگی خود می گیرند؛ چراکه این تصمیم می تواند چند بعد از زندگی شخص را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در آینده برنامه مهاجرت نیز وجود داشته باشد، این تصمیم سخت تر نیز خواهد شد. در قسمت های بعدی به معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت می پردازیم تا شما بتوانید با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تصمیم بهتری نیز بگیرید.

معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت

رشته های تجربی عموما در دو دسته پزشکی و پیراپزشکی قرار می گیرند. چه در ایران و چه در سایر کشورها، همواره کادر درمان از موقعیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار هستند. پس می توان نتیجه گرفت که اغلب این رشته ها، در کشورهای مختلف نیز خواستار دارند، اما بهتر است به اولویت بندی آن ها بپردازیم.

معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت

1- رشته پزشکی

بسیاری از متقاضیان رشته تجربی، به خاطر پزشکی وارد این رشته می شوند. پزشکی را می توان یکی از پردرآمدترین و پر تقاضاترین رشته ها در ایران و سرتاسر دنیا دانست. پزشکی یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت محسوب می شود.

موقعیت های شغلی متفاوتی و بسیار خوبی برای این رشته در ایران و خارج از ایران وجود دارد؛ اما به طور معمول مهاجرت پزشکان یا دانشجویان پزشکی، با سختی های بسیار زیادی همراه است. دلیل این امر نیز معادل سازی مدرک تحصیلی است. پزشکان در کشور مقصد باید در یک آزمون شرکت کرده و قبول شوند تا معادل سازی مدرک آن ها انجام شود.

پزشکان برای مهاجرت، به مسلط بودن به زبان کشور مقصد هم نیاز دارند. یکی از بهترین کشورهایی که پذیرای پزشک از سایر کشورهاست، دانمارک است. در این کشور شما 3 سال فرصت دارید تا خودتان را برای شرکت در آزمون معادل سازی آماده کنید. در صورتی که متأهل باشید، می توانید در طول این سه سال همراه با همسر و فرزند زیر 18 سالتان در این کشور زندگی کنید.

2- پرستاری

یکی دیگر از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت، پرستاری است. این رشته برای مهاجرت کاری نیز بسیار مناسب است؛ زیرا در هر کشوری نیاز به پرستار در جهت مراقبت از بیماران، بسیار احساس می شود. پرستاری نیز مانند پزشکی در بسیاری از کشورها نیاز به معادل سازی مدرک تحصیلی دارد.

در صورتی که به پرستاری علاقه دارید یا در این رشته تحصیل کرده اید، دانمارک می تواند گزینه خوبی برای مهاجرتتان باشد. چراکه نیازی به شرکت در آزمون معادل سازی نداشته و صرفا یادگیری زبان این کشور برای مهاجرت پرستاران کفایت می کند. کشورهای سوئد، آلمان و اتریش نیز به شرط یادگیری زبان آلمانی، شرایط خوبی برای مهاجرت پرستاران دارند و استقبال خوبی نیز از آن ها به عمل می آورند.

3- داروسازی

شرایط تحصیل در رشته داروسازی تا حدی ساده تر از پزشکی و دندان پزشکی است و می توان از آن به عنوان یکی دیگر از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت یاد کرد. برای مهاجرت با مدرک داروسازی، شما نیاز دارید که به زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد تسلط داشته باشد و در آزمون معادل سازی در آن کشور شرکت کنید.

[irp posts=”84388″]

4- دندانپزشکی

یکی دیگر از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت، دندان پزشکی است. این رشته در کشور خودمان نیز علاقه مندان بسیار زیادی دارد و عده کثیری تنها برای قبولی در این رشته، به تجربی می آیند. دندان پزشکان نیز برای مهاجرت به یادگیری و تسلط بر زبان کشور مقصد و همچنین معادل سازی مدرک تحصیلی دارند. کشور بلژیک می تواند یک انتخاب خوب برای دندان پزشکان باشد؛ چراکه سطح رفاه خوب و حقوق و مزایا و امکانات فوق العاده ای را برای دندان پزشکان در نظر گرفته است. علاوه بر این، آلمان و اتریش نیز در صورت یاد گرفتن زبان آلمانی، موقعیت های خوبی را برای دندان پزشکان فراهم می کنند.

[irp posts=”84384″]

5- فیزیوتراپی

امروزه به علت تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی، نیاز به فیزیوتراپیست ها در هر جامعه ای بسیار بیشتر از قبل شده است. پس می توان گفت در اغلب کشورها، نیاز به فیزیوتراپیست احساس می شود. در همین راستا می توان ادعا کرد که فیزیوتراپی نیز یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت محسوب می شود. کشورهای کانادا، آمریکا، انگلستان و استرالیا جزء بهترین گزینه ها برای مهاجرت فیزیوتراپیست ها محسوب می شوند. در این رشته شما علاوه بر یادگیری زبان و معادل سازی مدرک تحصیلی خود، باید برای گرفتن مجوز کار در کشور مقصد نیز اقدام کرده و در آزمون های علمی عملی موردنیاز شرکت کنید.

6- دامپزشکی

در بسیاری از کشورهای خارجی، نگهداری از حیوان خانگی بسیار رایج است. همین امر باعث شده تا نیاز به دام پزشک نیز در این کشورها بسیار احساس شود. از همین رو می توان دام پزشکی را به عنوان یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت و همچنین یک رشته شیرین و دوست داشتنی معرفی کرد.

کشورهایی که از نظر دامداری فعالیت گسترده ای دارند و پیشرفته هستند نیز می توانند انتخاب خوبی برای مهاجرت دامپزشکان باشند. تسلط به زبان کشور مقصد و همچنین معادل سازی مدرک تحصیلی، از شرایط لازم جهت مهاجرت دامپزشکان هستند. در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط دارید، کشورهای استرالیا، نیوزیلند، انگلستان، آمریکا و کانادا می توانند مقصدهای مناسبی برای شما باشند.

7- مامایی

یک زن باردار در طول دوران بارداری اش و همچنین هنگام زایمان و حتی در زمان مراقبت های اولیه نوزاد، نیاز به مراقبت یک ماما دارد. این امکان برای شما فراهم است که با تحصیل در رشته مامایی در دانشگاه های ایران و یا تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، در بیمارستان ها مشغول به کار شوید. از طرف دیگر شما می توانید بعد از مهاجرت، در دوره کلاس های مامایی شرکت کرده و مدرک آن را کسب کنید؛ اما در این حالت نمی توانید در همه بیمارستان ها استخدام شوید.

8- رادیولوژی

رادیولوژی یکی از رشته های نسبتا جدید و پرطرفدار رشته تجربی است. رادیولوژی نیز امروزه به یکی از بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت تبدیل شده است. رادیولوژیست ها نیز برای مهاجرت باید به زبان کشور مقصد خود کاملا مسلط باشند.

در صورتی که قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان را دارید، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و همچنین انگلستان گزینه های خوبی برای رادیولوژیست ها محسوب می شوند. در صورت تسلط به زبان انگلیسی، می توانید با این رشته در کشورهای قطر و عمان نیز اقامت کاری گرفته و به درآمد خوبی نیز برسید. کشورهایی مانند سوئد و دانمارک و به طور کلی کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز در صورت در تسلط به زبان آن ها،ویزای کار به متقاضیان می دهند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت در رشته های تجربی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت در رشته های تجربی

بعد از کسب اطاعات کافی درباره کشور مقصد و همچنین بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت، نوبت به جمع آوری مدارک موردنیاز برای مهاجرت می رسد. این پروسه آماده سازی مدارک زمان بر بوده و باید زمان کافی را به آن اختصاص دهید. بسته به کشور مقصدی که شما انتخاب می کنید، ممکن است مدارک موردنیازتان متفاوت باشد. اما به صورت کلی یک سری از مدارک پایه و ضروری هستند. مدارک اصلی برای مهاجرت به شرح زیر هستند.

  • مدرک زبان
  • انگیزه نامه
  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • ریزنمرات
  • گواهی سلامتی ذهنی و جسمی
  • عکس استاندارد
  • پذیرش از دانشگاه و یا Job offer
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • شرایط مالی مناسب و مساعد
  • ارائه اظهارنامه بانکی

نتیجه گیری

تصمیم به مهاجرت و اقدام برای آن، یکی از سخت ترین تصمیماتی است که هر فرد می تواند بگیرد. در همین راستا باید اطلاعات کافی دراین باره داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. برای اینکه بتوانید در خارج از کشور یک زندگی خوب و در رفاه داشته باشید، در وهله اول نیاز به یک شغل تضمین شده دارید. پس بهتر است در رشته هایی تحصیل کنید که برای مهاجرت مناسب تر هستند. در قسمت های قبلی به معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت پرداختیم. اغلب کشورها، به رشته های معرفی شده در قسمت های قبلی نیاز دارند و شما می توانید با تحصیل در این رشته ها، در صورت مهاجرت به یک شغل خوب دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.