چگونه با فرزند درس نخوان رفتار کنیم؟

فهرست مطالب:

هر پدر مادری از اینکه ببیند فرزندشان درس خوان است و سر موعد مقرر تکالیف و تمرین هایش را انجام می دهد، لذت می برند. مشاهده درس خواندن فرزندان و منظم بودن آن ها، برای والدین بسیار خوشایند است، اما در برخی از موارد، والدین به این آرزوی خود نمی رسند. بدیهی است که همه دانش آموزان علاقه یکسانی به درس خواندن ندارند، پس والدین باید به این دانش آموزان کمک کرده و آن ها را به درس خواندن تشویق و علاقه مند کنند. بسیاری از والدین، آگاهی کاملی از نحوه رفتار با بچه درس نخوان ندارند و نمی دانند که باید چگونه او را به درس علاقه مند کنند. در ادامه این مطلب، بانک کتاب یونیکتاب مطالبی درباره روش های رفتار با کودک درس نخوان و راهکارهای ایجاد علاقه مندی در او را توضیح می دهیم.

ریشه یابی علت های درس نخواندن فرزندان

قبل از اینکه به نحوه رفتار با بچه درس نخوان بپردازیم، باید این معضل را ریشه یابی کنیم. ممکن است فرزند شما به خاطر یک دلیل خارجی از درس خواندن فرار می کند. زمانی که شما این دلیل را متوجه شوید، بهتر از قبل می توانید رفتار خود را سازمان دهی و هدفمند کنید. معمولا والدین در سنین نوجوانی بیشتر از از درس نخواندن کودک خود گلایه می کنند، یعنی دقیقا زمانی که از دوره کودکی خارج می شوند.

ریشه یابی علت های درس نخواندن فرزندان

این برهه سنی بسیار حساس بوده و نیازمند توجه بیشتری است. اگر شما به عنوان والدین، در زمینه درس نخواندن فرزندتان انگشت اتهام را به سمت او نشانه گرفته اید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. در این زمینه رفتارهای شما نیز می تواند بسیار تأثیرگذار بوده و شور و علاقه فرزندتان را برای درس خواندن از بین ببرد.

یکی از بزرگ ترین دلایلی که می تواند باعث بی انگیزگی در درس خواندن شود، این است که اغلب والدین تلاش می کنند تا تمام شرایط و امکانات رفاهی را برای فرزند خود مهیا کنند. در این حالت دانش آموز بی هدف شده و دیگر هیچ انگیزه ای برای درس خواندن پیدا نمی کند. وقتی که همه امکانات با کوچک ترین اشاره فراهم باشند، فرد عادت به بی عاری کرده و دیگر برای خواسته های خود کمترین تلاشی به کار نمی گیرد. پس به هیچ عنوان مرتکب چنین اشتباهی در قبال فرزند خود نشوید.

دومین اشتباهی که بسیاری از والدین مرتکب می شوند، بازگو کردن همه مطالب، پیش نوجوانان است. در این برهه سنی هنوز فرزند شما به درک کاملی نرسیده و قوه تحلیل او ضعیف عمل می کند، پس ممکن است از برخی از گفته های شما، برداشت اشتباهی داشته باشد. اینکه شما پیش فرزندتان بگویید که درس خواندن برایتان هیچ سودی نداشته و یا اینکه فلان شخص با کمترین سطح سواد، به موفقیت رسیده است، باعث دلسردی او از درس خواندن خواهید شد. بهتر است به جای چنین صحبت هایی، نگرش مثبت در فرزند خود ایجاد کرده و او را به درس خواندن امیدوار کنید.

[irp posts=”91449″]

نحوه رفتار با بچه درس نخوان

روش برخورد با بچه های درس نخوان اصول خاص خود را دارد. در سنین حساس نوجوانی، اغلب افراد به نصیحت یا پند گوش نمی دهند و لجبازی می کنند، پس شما نمی توانید صرفا با صحبت کردن، فرزند خود را به درس خواندن علاقه مند کنید. در این بخش به چند نمونه از راهکارهای عموی و روش های برخورد با بچه های درس نخوان، اشاره می کنیم.

1- ابزار محبت تا حد امکان

به صورت کلی ابزار محبت یک عامل بسیار تأثیرگذار در تربیت فرزند است. برای اینکه فرزندی باادب، با اعتمادبه نفس، خوش رفتار و همچنین با عزت نفس داشته باشید، لازم است تا به او به خوبی ابراز محبت بکنید. بچه ای که به میزان کافی از والدین خود محبت دریافت کرده باشد، کمتر دچار لج و لجبازی شده و به صورت کلی بیشتر به صحبت بزرگ ترها گوش می کند.

2- برآورده کردن نیازهای عاطفی

به صورت کلی مطابق با نتایج به دست آمده از تحقیقات مختلف، فرزندانی که محبت بیشتری از والدین خود دریافت کرده اند و به نیازهای عاطفی آن ها رسیدگی شده است، از وضعیت تحصیلی به مراتب بهتری برخوردار هستند. ابراز محبت و توجه به نیازهای عاطفی، از روش های مختلف می تواند انجام شود، پس به هیچ وجه این توجهات را از فرزند خود دریغ نکنید. به هیچ عنوان اجازه ندهید که درس نخواندن فرزندتان یا سایر خلقیات ناپسند او، باعث فاصله افتادن میانتان شود و رابطه تان را تحت تأثیر قرار دهد.

3- آموزش فهرست کردن تکالیف

بسیاری از دانش آموزان به خاطر بلد نبودن برنامه ریزی صحیح، نسبت به درس خواندن بی انگیزه و بی علاقه می شوند. شما باید برنامه ریزی و فهرست کردن تکالیف هرروز را به فرزند خود یاد بدهید. به او آموزش بدهید که تکالیفش را با اولویت بندی درستی انجام داده و بعد از اتمام هرکدام، یک نشانه برای آن گذاشته و سپس به سراغ تکلیف بعدی برود. این کار می تواند باعث ایجاد انگیزه در فرزند شما شود.

4- نظارت منظم بر روی درس خواندن

به تکالیف فرزندتان و عملکرد او نظارت داشته باشید، به هیچ عنوان او و فعالیت هایش را به حال خود رها نکنید. فرزند شما در برخی از مواقع نمی تواند به تنهایی از پس درس خواندن و پاسخ دادن به تکالیفش برآید، در چنین موقعیت هایی، بهتر است تا به کمک او رفته و او را در روند درس خواندن، همراهی کنید.

5- بازی و تفریح در کنار درس خواندن

از فرزند خود نخواهید که تمام طول روز به درس خواندن بپردازد. در کنار ساعات مطالعه، زمانی را برای بازی و تفریح او در نظر بگیرید تا بازدهی مطالعه نیز بیشتر شود. با این روش شما می توانید انگیزه درس خواندن را در فرزند خود به میزان قابل توجهی، افزایش دهید. در این حالت فرزندتان به شوق تفریح بعد از مطالعه، با اشتیاق بیشتری درس می خواند.

6- تشویق به جای تنبیه

از فرزند خود قدردانی کنید. برای موفقیت های کوچک نیز او را تشویق کنید تا او انگیزه بیشتری برای موفق شدن در تحصیل به دست آورد. برای این کار در ابتدا باید توانایی های فرزند خود را سنجیده و متناسب با آن برای او یک سطح موفقیت در نظر بگیرید. همواره تشویق بهتر از تنبیه پاسخ می دهد. اینکه شما کودکتان را به خاطر عملکرد ضعیفش به روش های مختلف مانند محروم شدن از تفریح تنبیه کنید، نتیجه ای کاملا معکوس به دنبال خواهد داشت.

7- عدم انتظار نا به جا

چه بسیار والدینی را دیده ایم که از فرزند خود، فراتر از سطح توانایی او انتظار داشته اند و این موضوع باعث شکست او شده است. یکی از موارد مهم در نحوه رفتار با بچه درس نخوان این است که شما فرزند خود و توانایی های او را به خوبی شناسایی کرده و سپس متناسب با سطح هوش و دیگر مهارت هایش از او انتظار داشته باشید. شناخت مهارت ها و علاقه مندی های فرزندتان نیز در این مسیر بسیار کمک کننده بوده و باعث می شود تا بتوانید استعداد او را کشف و شکوفا کنید.

8- تهیه کتاب های کمک درسی

گاهی کودکان با دیدن کتاب های کمک درسی اشتیاق بیش تری برای درس خواندن پیدا می کنند چرا که این کتاب ها دارای آموزش های تصویری می باشد. خیلی از معلمان هم خودشان توصیه می کنند که این کتاب های کمک درسی در بسیاری از دانش آموزان موجب رشد و پیشرفت چشمگیری شده است. شما می توانید برای خرید کتاب کمک درسی و حتی خرید کتاب درسی به یونیکتاب اعتماد کنید و کتاب مورد نظرتان را به صورت تلفنی و یا آنلاین سفارش دهید.

ویژگی های مکان و زمان مطالعه برای بچه های درس نخوان

نکته دیگری که در نحوه رفتار با بچه درس نخوان باید مورد توجه قرار بگیرد، مکان و زمان مطالعه اوست. در صورتی که شما یک فرزند درس نخوان دارید، بهتر است یک مکان مطالعه مخصوص برای او در نظر بگیرید. در نظر گرفتن یک مکان مشخص برای مطالعه، باعث می شود تا فرزند شما دچار بازتاب شرطی شود و با قرار گرفتن در آن مکان بهتر بتواند درس بخواند و تمرکز بیشتری نیز داشته باشد. همچنین به زمانی که برای مطالعه او مقرر می کنید نیز توجه داشته باشید. در این قسمت به بررسی ویژگی های زمان و مکان مطالعه یک بچه درس نخوان می پردازیم.

ویژگی های مکان و زمان مطالعه برای بچه های درس نخوان

1- تلویزیون عامل حواس پرتی

در برخی از موارد ممکن است دانش آموز علاقه داشته باشد تا همراه با تماشای تلویزیون به درس خواندن بپردازد. شما به عنوان والدین نباید اجازه چنین کاری را به فرزند خود بدهید. درس خواندن در مقابل تلویزیون، بازدهی بسیار کمی داشته و عملا وقت تلف کردن است. تلویزیون می تواند به راحتی حواس فرزندتان را پرت کند؛ پس در مکان مطالعه او، هیچ جایی برای تلویزیون وجود ندارد. علاوه بر تلویزیون هر وسیله دیگری که ممکن است باعث حواس پرتی شود مانند کامپیوتر نیز باید از مکان مطالعه تخلیه شوند.

2- نور و صدای مکان مطالعه

مکانی که شما برای مطالعه فرزندتان در نظر گرفته اید، بهتر است که نور کافی داشته باشد تا چشم او کمتر خسته شده و بتواند زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهد. نور کم و ضعیف باعث غلبه احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. آلودگی صوتی مکان مطالعه نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که سر و صدای زیادی وارد مکان مطالعه شود، فرزند شما نمی تواند با تمرکز خوبی به درس خواندن بپردازد. پس بهتر است یک محیط آرام برای او در نظر بگیرید.

3- تهیه لوازم مورد نیاز برای مطالعه

به فرزند خود مهلت بهانه جویی ندهید. بهتر است هرآن چه که می دانید در زمان درس خواندن نیاز دارد مانند دفتر، کتاب، لوازم التحریر و… را از قبل برای او تهیه کرده و در مکان مطالعه اش قرار دهید. در چنین حالتی فرزندتان هیچ دلیل ندارد که از پای مطالعه برخیزد یا اینکه تمرکزش بر هم بخورد.

4- پیدا کردن بهترین زمان مطالعه

بهترین زمان مطالعه که بیشترین بازدهی را داشته باشد، در افراد گوناگون متفاوت است. شما باید این زمان را برای فرزندتان پیدا کنید. وقتی که ساعت های با راندمان بالا را برای فرزند خودتان پیدا کنید، می توانید برای او برنامه ریزی کرده و در این ساعات مشخص، تکالیف و کارهای سخت تر که به تمرکز بیشتری نیاز دارند را قرار دهید.

5- اندازه گیری زمان مطالعه

زمانی که فرزندتان شروع به مطالعه می کند، تایمر را فعال کنید تا زمانی که او از مطالعه دست می کشد. به صورت کلی پس از یک دوره درس خواندن، ذهن نیاز به یک استراحت دارد تا بتواند مطالب را تحلیل کند. بری دانش آموزان ابتدایی بعد از هر نیم ساعت و برای دانش آموزان مقاطع بالاتر، بعد از هر 45 دقیقه، فرصت استراحت در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که زمان مطالعه نباید کمتر از نیم ساعت باشد، چراکه بازدهی خوبی به دنبال نخواهد داشت.

6- آموزش تکنیک های درس خواندن

خلاصه نویسی، نوت برداری و… از تکنیک های درس خواندن هستند که شما می توانید با آموزش آن ها به فرزندتان، انگیزه او را برای مطالعه بیشتر از معمول کنید.

[irp posts=”85848″]

نکته های مهم در نحوه رفتار با بچه درس نخوان

نکته های مهم در نحوه رفتار با بچه درس نخوان

در کنار راهکارهای ذکرشده، نکاتی ریزی نیز وجود دارد که توجه به آن ها، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • عدم حساسیت زیاد به درس خواندن فرزندتان
  • عدم توجه به نمره یا تمرکز صرف بر روی نمره
  • برقراری یک رابطه خوب و صمیمانه
  • عدم نامهربانی با فرزندتان به خاطر کسب نمره پایین
  • هم سو شدن با آموزگار فرزندتان
  • یاد دادن هدف گذاری
  • عدم وارد کردن استرس به فرزند

نحوه رفتار با بچه درس نخوان، بسیار گسترده بوده و شما باید اقدامات مختلفی انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید. اصلا سعی نکنید که فرزندتان را با زور و تهدید، مجبور به درس خواندن کنید، بهترین اقدام این است که از طریق راهکارهای ذکر شده، او را به این کار علاقه مند کنید.

سخن پایانی

برخی از دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلف، علاقه چندانی به درس خواندن نداشته باشند و به هر روشی، سعی کنند که از زیر بار آن فرار کنند. والدین در این میان وظیفه دارند که ابتدا به ریشه یابی این حالت پرداخته و سپس در پی انجام اقدامات مختلف، فرزند خود را نسبت به این کار علاقه مند کنند. در برخی از مواقع ممکن است خود والدین دلیل بی علاقگی فرزندشان به درس خواندن باشند.

نحوه رفتار با بچه درس نخوان و راهکارهای مؤثر در این راستا به صورت کامل در قسمت های قبلی توضیح داده شده اند و شما می توانید در صورت نیاز با مطالعه آن ها به اطلاعات مفیدی در این زمینه دست پیدا کنید. آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد، رابطه بین شما و فرزندتان است، اصلا اجازه ندهید که بی علاقگی او به درس خواندن، باعث شود که محبتتان را از او دریغ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.