روش های صحیح درس خواندن در ابتدایی

فهرست مطالب:

مطالعه دروس در دوران تحصیل یک مهارت است که برای تسلط هرچه بیشتر، شما باید روش های مختلف صحیح انجام دادن آن را یاد بگیرید. برای اینکه فرزندانتان، آینده تحصیلی درخشانی داشته باشند، بهتر است تا از دوران ابتدایی، آموزش های لازم را در این راستا به آن ها بدهید. مطالعه دروس ابتدایی باید طبق اصول و شیوه خاصی انجام شوند تا مثمر ثمر باشند. در ادامه یونیکتاب مرکز خرید آنلاین کتاب، به معرفی بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی می پردازیم.

روش های کلی مطالعه دانش آموزان در دوره ابتدایی

اولین نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که دانش آموز باید در ابتدا همه مطالب تدریس شده را در مدرسه و از آموزگار خود یاد گرفته باشد. پس از یادگیری مطالب باید به سراغ مطالعه و مرور آن ها برویم. تأثیرگذارترین و بهترین روش های مطالعه، باید بتوانند مطالب را در ذهن کودک تثبیت کنند؛ به طوری که چند ساعت بعد، مطالب مجددا از ذهن او پاک نشوند. از روش های صحیح مطالعه دانش آموزان در ابتدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

روش های کلی مطالعه دانش آموزان در دوره ابتدایی

1- تندخوانی

تندخوانی یکی از روش هایی است که باعث یادگیری هرچه بیشتر و دقیق تر مطالب می شود. با این روش کودک توجه و تمرکز بیشتری بر روی مطالب داشته و می تواند نتیجه بهتری از مطالعه خود دریافت کند. ذهن انسان به صورت ذاتی، بسیار فعال است و می تواند هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد.

در صورتی که سرعت مطالعه شما بالا باشد، ذهنتان فرصت چنین کاری نخواهد داشت و تمرکزتان بیشتر حفظ می شود. اما چنانچه سرعت مطالعه پایین باشد، ذهن شما از شاخه ای به شاخه دیگری پریده و عمق تمرکزتان کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که تند خوانی یکی از بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی است؛ زیرا ذهن کودکان دبستانی همواره در حال پرش و فکر کردن به بازیگوشی است.

[irp posts=”85848″]

2- عبارت خوانی

در این روش فرد به جای اینکه به خواندن کلمات بپردازد، عبارات و جملات را خواهد خواند. این روش نیز یک روش سریع مطالعه است که برای کنترل تمرکز نیز مؤثر واقع می شود. در این روش دانش آموز ابتدایی می تواند به درک کاملی از مطالب خوانده شده دست پیدا کند. در این روش کودک باید بتواند چشم خود را به صورت صحیح به حرکت درآورد و دامنه دید خوبی برای خود ایجاد کند.

3- دقیق خوانی

برای تثبیت شدن مطالب خوانده شده در ذهن و رسیدن به یک درک کافی و صحیح به آن ها، این روش مورداستفاده قرار می گیرد. برای دقیق خوانی می توان از تکنیک هایی مانند حاشیه نویسی، خلاصه نویسی، علامت گذاری، دسته بندی مطالب و … استفاده کنید. هدف از دقیق خوانی این است که یادآوری مطالب برای استفاده های آتی نیز به راحتی امکان پذیر باشد. انجام دقیق خوانی پس از دو روش بالا، می تواند مطالب را در ذهن کودک دبستانی تثبیت کرده و در گذراندن امتحانات به او کمک کند.

4- خواندن اجمالی

یکی از بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی خواندن اجمالی است. در این روش هدف اصلی، مطالعه نکات اساسی است و به جزئیات هر مطلب توجه چندانی نمی شود. در مطالعه اجمالی، کودک باید بتواند در یک مدت زمان کوتاه، به درک کلی از مطالب دست پیدا کند. برای مطالعه اجمالی باید یک هدف زمانی و همچنین هدف کلی از مطالعه مباحث در نظر گرفت.

5- مطالعه تجسسی

از دیگر روش های مطالعه در ابتدایی، می توان به روش مطالعه تجسسی اشاره کرد. در این روش باید با طرح سؤالات و پرسش های مختلف و کنجکاوی پیش رفت. این روش مطالعه باعث درک بیشتر کودک از مطالب خوانده شده می شود. کودک به کمک این روش می تواند مطالب سخت و دشوار را نیز بهتر و راحت تر تحلیل کند.

6- درس خواندن با صدای بلند

یکی از تأثیرگذارترین و بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی مطالعه با صدای بلند است. در چنین حالتی کودک به صورت هم زمان از مهارت گوش دادن، شنوایی و بینایی خود استفاده کرده و می تواند بهتر از قبل مطالبی که می خواند را یاد بگیرد. البته این موضوع بیشتر به روحیات کودک برمی گردد و برای همه افراد مناسب نیست.

7- استفاده از فلش کارت

در سال های اولیه مقطع ابتدایی، استفاده از فلش کارت نیز می تواند یکی از بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی محسوب شود. در این دوران هنوز کودکان اطلاعات کافی در زمینه مطالعه ندارند. پس استفاده از تصاویر در قالب انواع مختلف فلش کارت نیز می تواند در روند یادگیری آن ها، بسیار تأثیرگذار باشد.

8- درس خواندن به همراه بازی یا به صورت گروهی

برای علاقه مند کردن کودکان به مطالعه و درس خواندن و همچنین کسب بهترین نتیجه از درس خواندن، می توان شرایطی فراهم کرد تا کودک به صورت گروهی و با هم کلاسی هایش به درس خواندن بپردازد و یا اینکه روش هایی را به او آموزش دهیم که بازی و مطالعه را در راستای یکدیگر پیش ببرد. در چنین حالتی درس خواندن برای کودک خسته کننده نخواهد شد.

روش های ذکرشده در بالا، اصلی ترین و بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی هستند که می توانند باعث پرورش عادات مفید مطالعه در کودک شوند. پدر و مادران در این زمینه باید تلاش خود را به کار بگیرند تا فرزندشان از همین مقطع، نسبت به مطالعه و درس خواندن علاقه مند شود تا در آینده نیز در این مسیر به صورت راسخ قدم بردارد.

مراحل صحیح درس خواندن در ابتدایی

در کنار روش های موجود برای درس خواندن در ابتدایی، مراحلی نیز برای این کار وجود دارد که کودکان باید مطابق با آن ها پیش بروند. در این صورت نتیجه مطلوب تری از زمانی که به مطالعه اختصاص داده شده است، حاصل می شود.

مراحل صحیح درس خواندن در ابتدایی

– گام اول: یادگیری

همانطور که اشاره کردیم اولین گام برای مطالعه درس های ابتدایی، یادگیری مطالب است. زمانی که کودکان در این مقطع، مطلبی را به صورت کامل یاد نگیرند، قادر نخواهند بود که زمانی را به مطالعه آن ها اختصاص دهند.

پس گام اول در این راستا این است که کودک حواس و تمرکز خود را سر کلاس درس جمع کرده و همه مطالب را از آموزگارش به صورت کامل یاد بگیرد. علاوه بر حضور فعال در کلاس درس، استفاده از کتاب های کمک درسی مفید نیز می تواند برای یادگیری هرچه بهتر کودکان، مؤثر باشد.

[irp posts=”91879″]

– گام دوم: مطالعه صحیح

بعد از یادگیری مطالب در کلاس درسی، نوبت به مطالعه کتاب درسی و جزوه های نوشته شده می رسد. سپس باید تمام سؤالات و مثال های موجود در کتاب درسی پاسخ داده شوند و فرمول ها و نکات مربوطه نیز به ذهن سپرده شوند. برای یادگیری بیشتر و تثبیت مطالب در ذهن، بهتر است کودک به حل سؤالات آموزشی از هر مبحث به بپردازد.

– گام سوم: خلاصه نویسی

پس از اینکه کودک به سؤالات و مثال ها به صورت کامل پاسخ داد، نوبت به خلاصه نویسی از مطالب می رسد. خلاصه نویسی یکی از روش های درس خواندن در ابتدایی است و در واقع یک مهارت محسوب می شود که باید از همین دوران یاد گرفت. دانش آموز باید مباحث و مطالبی را که هر روز می خواند به خوبی خلاصه نویسی کند تا در شرایط مورد نیاز نیز بتواند از خلاصه نویسی هایش استفاده کند. با انجام این کار، فرآیند یادگیری به اتمام رسیده و باید به سراغ گام بعدی برویم.

– گام چهارم: تمرین

بعد از یادگیری، نوبت به محک زدن می رسد. در این مرحله باید تعدادی سؤال طرح شده و یا سؤالات امتحانات از هر مبحث را گردآوری کرده و در اختیار دانش آموز قرار دهید. هر سؤالی که دانش آموز نتواند پاسخ دهد، نشانه ضعف او بوده و باید برای برطرف کردن آن ها اقدام کند. این مرحله به ثبت مباحث مختلف در ذهن کمک بسیار زیادی می کند.

– گام پنجم: مرور

آخرین گام برای درس خواندن در ابتدایی، مرور مطالب خوانده شده است. بدیهی است که حجم زیاد مطالب باعث می شود، پس از مدتی مطالب قبلی فراموش شوند. برای جلوگیری از این حالت، باید در فواصل زمانی معین، به مرور مطالب خوانده شده پرداخت.

مهم ترین نکات برای آموزش روش های درس خواندن در ابتدایی

مهم ترین نکات برای آموزش روش های درس خواندن در ابتدایی

بعد از آشنایی با روش های درس خواندن در ابتدایی و مراحل انجام این کار، نوبت به آشنایی با نکاتی می رسد که باید در این زمینه بدانید.

  • داشتن یک برنامه ریزی متناسب با توانایی های دانش آموز
  • مشخص کردن یک مکان معین برای درس خواندن
  • حذف عوامل مزاحم و استرس زا که تمرکز را بر هم می زنند
  • تعیین هدف و مطالعه منظم در روز
  • پیدا کردن زمان و روش مطالعه مختص به هر فرد
  • خرید کتاب های کمک درسی و لوازم مورد نیاز جهت مطالعه تأثیرگذارتر
  • در نظر گرفتن زمان استراحت و تفریح بین مطالعه

[irp posts=”73911″]

سخن پایانی

بدون شک داشتن فرزند درس خوان، تمایلی است که اکثر پدر و مادرها دارند. برای اینکه بتوانید چنین فرزندی داشته باشید، باید از سنین کودکی، به او مهارت مطالعه را آموزش دهید. بهترین روش های درس خواندن در ابتدایی به صورت کامل در قسمت های قبلی معرفی شدند و شما می توانید از طریق آن ها به فرزند خود در این زمینه کمک کنید.

این روش ها باعث می شوند تا بازدهی مطالعه دانش آموز بیشتر شده و مطالب خوانده شده در ذهن او کاملا ثبت شوند. درس خواندن در ابتدایی، در 5 مرحله انجام می شود که در قسمت های قبلی به صورت کامل این 5 مرحله توضیح داده شدند. نکات مختلفی نظیر محل مطالعه، برنامه ریزی، خرید کتاب های درسی و … وجود دارند که می توانند بر روی تأثیرگذاری روش های نام برده، اثر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.