روش صحیح مطالعه درس شیمی برای کنکور

فهرست مطالب:

درس شیمی از دروس تخصصی رشته های ریاضی و تجربی در کنکور سراسری به حساب می آید. این درس برای عده ای بسیار شیرین و آسان تر از سایر دروس تخصصی است؛ اما با سختی های مخصوص به خود برخی دیگر از داوطلبان را اذیت می کند. دانش آموزان اگر بخواهند از منابع گوناگون برای مطالعه شیمی استفاده کنند گیج و سردرگم خواهند شد. بنابراین باید به موقع روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور را یاد بگیرند تا به هدف شان نزدیک تر شوند. در ادامه با پیشنهاد راهکارهایی ساده اما کاربردی به شما در کسب موفقیت کمک خواهیم کرد.

معرفی بهترین روش های مطالعه شیمی برای کنکور

موفقیت در کنکور به یک مطالعه مفید و کارآمد دروس بستگی دارد. هر دانش آموز با نقاط قوت و ضعفش آشنایی دارد و می داند چه برنامه ای او را به موفقیت می رساند. با وجود این آشنایی راهکارهایی وجود دارند که در این راه به شما کمک می کنند. بنابراین در ادامه تعدادی روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور بررسی خواهند شد:

1- شناخت ماهیت درس شیمی

برای ارتباط گرفتن با درس شیرین شیمی باید ماهیت این درس را بشناسید. درس شیمی ترکیبی از مطالب حفظی، مفهومی و محاسباتی است. داوطلبان باید برخی مطالب را حفظ کنند و بعضی از مباحث را به صورت مفهومی بخوانند. هم چنین بلد باشند با راهکارهای کنکوری مسائل را حل کنند. به این ترتيب است که دانش آموزان باید برای هر بخش از روش های خاصی برای مطالعه استفاده کنند.

شناخت ماهیت درس شیمی

2- روش مطالعه مطالب مفهومی

دانش آموزان باید یاد بگیرند که مسائل مفهومی شیمی را تجزیه و تحلیل کنند. اگر در فهمیدن و تجزیه و تحلیل مسائل مفهومی در شیمی با مشکل مواجه هستند باید آن را حل کنند. زیرا در صورت ناتوانی در این موضوع داوطلبان برای پاسخ به سوالات به سختی می افتند. راه مطالعه مطالب مفهومی توجه به متن درس، تصاویر، اشکال و زیرنویس ها است. به علاوه باید روابط بین آن ها درک شود. واکنش های تجزیه، ترکیب، سوختن و … جزو مفاهیم مفهومی شیمی هستند که داوطلبان باید بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور در این مباحث را به خوبی یاد بگیرند.

3- روش مطالعه مطالب حفظی

مطالب حفظی بهتر است از روی متن کتاب به طور دقیق و با دقت خیلی زیاد خوانده شوند. در واقع بهترین راه برای به خاطر سپردن مطالب حفظی مطالعه دقیق کتاب درسی است. دانش آموزان اگر بخواهند در کنکور به این سوالات پاسخ دهند باید آن ها را حفظ کنند . نظریه ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و … از مباحث حفظی درس شیمی هستند. برای اینکه این مطالب در حافظه بلند مدت ثبت و در خاطر بمانند باید آن ها را روزانه و به طور مداوم تکرار کنید. هم چنین با حل تست های تالیفی و کنکوری این مباحث را یاد گرفته و در حافظه خود ثبت خواهید کرد.

روش مطالعه مطالب حفظی

4- بخش محاسباتی شیمی

پاسخ به سوالات محاسباتی در بخش شیمی به داوطلبان کمک می کند درصد این درس را در کنکور افزایش دهند. بنابراین این بخش از مهم ترین مباحث است که باید روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور در آن بررسی شود. بهترین راهکار برای تسلط بر روی مباحث محاسباتی شیمی تمرین و حل تست های بسیار زیاد است. حل تست های تالیفی و تست های کنکور به داوطلبان کمک می کنند تا به سوالات این بخش به راحتی پاسخ دهند.

5- یادداشت فرمول های محاسباتی

داوطلبان می توانند هنگام مطالعه فصل به فصل دروس شیمی فرمول های محاسباتی را یاد بگیرند و آن ها را جداگانه یادداشت کنند. یادداشت کردن فرمول های محاسباتی یک روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور به حساب می آید. اگر برای هر فرمول تست های مختلفی را به طور جداگانه حل کنید می توانیدعملکرد خوبی در حل مسائل محاسباتی داشته باشید.

 یادداشت فرمول های محاسباتی

6- مطالعه فصل به فصل دروس شیمی

از آن جایی که درس شیمی ترکیبی از مطالب حفظی، مفهومی و محاسباتی است داوطلبان باید بدانند بهترین روش برای یادگیری کامل این مطالب خواندن فصل به فصل شیمی است. خواندن به صورت بخش بخش باعث یادگیری بیشتر می شود. بنابراین بهتر است شیمی را به صورت بخش به بخش بخوانید و خواندن شما باید همراه با نت برداری و خلاصه نویسی باشد.

7- یادگیری دقیق عناصر جدول تناوبی

یکی از مهم ترین مباحث در درس شیمی عناصر جدول تناوبی هستند که داوطلبان باید به طور دقیق آن ها را مطالعه و به خاطر بسپارند. تعداد زیادی از سوالات کنکور در بخش شیمی مربوط به عناصر جدول تناوبی است. بنابراین دانش آموزان باید حتما آن ها را یاد بگیرند.

یادگیری دقیق عناصر جدول تناوبی

8- حل تست های کنکور

یک روش صحیح مطالعه شیمی برای کنکور اولویت قرار دادن تست های کنکور است. اگر می خواهید درصد بالایی در درس شیمی کسب کنید باید تست های کنکور را حل کنید. برای این کار ابتدا مباحث مد نظر را از کتاب درسی و درسنامه ها را به خوبی مطالعه کنید. بعد از تسلط کافی تست های کنکور این بخش را حل کنید. هنگام تست زدن از نکات مهم تست نت برداری داشته باشید. این روش به داوطلبان کمک می کند که مفاهیم هر بخش را به صورت دقیق یاد بگیرند.

[irp posts=”91449″]

9- حل تست های تالیفی کنکور

داوطلبان باید هر دو نوع تست را در برنامه خود قرار دهند. برنامه اول مربوط به حل تست های کنکور است و در قدم دوم باید به تست های تالیفی مراجعه و آن ها را حل کنید. با حل تست های مختلف تسلط شما بر روی تمام بخش ها زیاد می شود و درصد بالایی از سوالات را پاسخ خواهید داد. توجه کنید که حین حل تست ها نکته برداری و خلاصه نویسی را فراموش نکنید.

حل تست های تالیفی کنکور

اگر به دنبال پیدا کردن مجموعه کتاب ها برای تست های کنکور و تست های تالیفی درس شیمی هستید، یونیکتاب بهترین گزینه است. این مجموعه دارای سابقه درخشان در زمینه خرید کتاب کمک درسی و خرید کتاب کنکور است و هر کتاب تست با هر انتشاراتی که بخواهید را با تخفیف ویژه برای شما فراهم کرده است.

10- توجه به بودجه بندی

در هنگام مطالعه درس شیمی مانند هر درس دیگری باید به بودجه بندی آن توجه داشته باشید. این موضوع موجب می شود که داوطلبان بدانند کدام قسمت ها مباحث تست خیز و کدام بخش ها مباحث آسان شیمی در کنکور هستند. به این ترتیب توجه بیشتری را روی مباحث مهم گذاشته و از صرف زمان برای مطالعه مباحث کم اهمیت جلوگیری خواهد شد.

[irp posts=”92900″]

11- اهمیت خلاصه نویسی

تجربیات رتبه های برتر در کنکور نشان می دهد خلاصه نویسی در یادگیری دروس اهمیت بسیار زیادی دارد. خلاصه نویسی و نت برداری باید به صورت منظم انجام شود. مطالعه خلاصه نویسی ها به صورت روزانه کمک می کند مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبت شوند و برای مدت زیادی در ذهن شما باقی بمانند. برای انجام خلاصه نویسی می توانید یک دفتر جداگانه تهیه کنید یا در کتاب درسی خود حاشیه نویسی کنید.

اهمیت خلاصه نویسی

12- انتخاب منبع مناسب

معمولا بنا بر یک تصور غلط داوطلبان منابع گوناگون و زیادی را انتخاب می کنند. این انتخاب به جای کمک باعث سردرگمی و به اشتباه افتادن دانش آموزان می شود. مانند هر درس دیگری مهم ترین منبع برای درس شیمی در کنکور کتاب درسی است. دانش آموزان باید در ابتدا کتاب درسی را به عنوان مهم ترین منبع به خوبی مطالعه کنند و سپس برای آشنایی با روش های تست زنی یک یا دو منبع مناسب و مطمئن را انتخاب کنند. اگر به دنبال خرید کتاب درسی هستید، یونیکتاب این امکان را برای شما فراهم کرده و کتاب های شیمی در تمامی مقاطع را می توانید سفارش دهید.

13- تقویت پایه ریاضیات

علاوه بر مباحث حفظی و مفهومی، داوطلبان باید مسائل محاسباتی را نیز در کنکور حل کنند. بنابراین لازم است که پایه ریاضی قوی داشته باشند. اگر می خواهید در مسائل محاسباتی شیمی عملکرد عالی داشته باشید ریاضیات خود را تقویت کنید.

تقویت پایه ریاضیات

14- ساعات مطالعه زیاد

داوطلبانی که هدفشان کسب رتبه های برتر کنکور است مانند هر درس دیگری باید ساعت مطالعه زیادی را به درس شیمی اختصاص دهند. در ابتدای مطالعه از ساعتی مشخص شروع کنید و به مرور زمان و روزانه این ساعت ها را افزایش دهید. افزایش ساعات مطالعه به صورت روزانه به شما کمک می کند تا تسلط بیشتری بر مفاهیم داشته باشید.

15- تمرین و تکرار زیاد

جهت تسلط بالا بر این درس تنها راه تکرار و تمرین زیاد است. اگر می خواهید درصد بالایی از شیمی در کنکور کسب کنید باید تمرین و تکرار درس شیمی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تمرین کمک می کند مطالب به خوبی در ذهن شما حک شوند و برای مدت زمان بیشتری در حافظه تان باقی بمانند.

تمرین و تکرار زیاد

[irp posts=”96438″]

جمع بندی

درس شیمی به عنوان یک درس تخصصی در رشته های ریاضی و تجربی مورد توجه داوطلبان قرار گرفته است. دانش آموزان باید با توجه به نقاط ضعف و قوت خود و کمک از راهکارهای مفید، بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور را پیدا کنند تا به موفقیت برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.