روش های صحیح درس خواندن برای کنکور

فهرست مطالب:

آزمون کنکور با تمام آزمون هایی که قبل از آن شرکت کرده اید متفاوت است و بدیهی است که مطالعه کردن برای این آزمون متفاوت نیز باید به گونه دیگری باشد. شما در یک برهه زمانی نه چندان بلند، باید مطالب و مباحث بسیار زیادی را مطالعه کنید که این کار نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد. برای اینکه بتوانید به تمام مطالب مسلط شوید، یونیکتاب شما را با روش صحیح درس خواندن برای کنکور آشنا می کند. برای شرکت در کنکور دلهره نداشته باشید و صرفا به توانایی هایتان تکیه کنید.

معرفی بهترین تکنیک های صحیح مطالعه برای کنکور

قبل از اینکه اقدام به مطالعه برای کنکور کنید، باید روش صحیح درس خواندن برای کنکور را یاد بگیرید. شما باید بتوانید در یک مدت زمان محدود، مطالب بسیار زیادی را به صورت عمیق بخوانید و آشنایی کاملی با آن ها داشته باشید. روش صحیح مطالعه برای کنکور، نباید به گونه ای باشد که باعث زدگی و انزجار شما از مطالعه شود. مسیر مطالعه را باید به صورت آهسته و پیوسته بپیمایید تا بتوانید به نتیجه مطلوبتان برسید. در ادامه به معرفی بهترین تکنیک ها و روش ها برای مطالعه کنکور را به شما معرفی می کنیم.

معرفی بهترین تکنیک های صحیح مطالعه برای کنکور

1. افزایش تمرکز و کنترل ذهن در زمان مطالعه

برخی از دانش آموزان در زمان مطالعه با مشکلی رو به رو می شوند که باید یک مطلب را چندین مرتبه بخوانند تا در ذهنشان جای بگیرند. در چنین حالتی افسار تمرکز از دست دانش آموز در رفته و نمی تواند حواس خود را بر روی مطالب پیش رویش جمع کند. برای اینکه بتوانید تمرکز خود را ارتقا دهید لازم است تا به مدیریت خود، محیط اطراف و همچنین محتوای درسی بپردازید.

2. برنامه ریزی دقیق و کامل

بعد از اینکه تمرکز خود را ارتقا دادید، نوبت به تنظیم یک برنامه دقیق و کامل برای مطالعه است. تلاش و مطالعه بدون داشتن یک برنامه ریزی، کاملا عبث و بیهوده خواهد بود. اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را مشخص کرده و در راستای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید. توجه داشته باشید که برنامه انتخابی شما باید قابل اجرا شدن باشد. در یک برنامه کامل باید دروس اختصاصی و عمومی در راستای یکدیگر پیش بروند و زمان کافی برای استراحت، تفریح و غذا خوردن و … نیز در نظر گرفته شود. سلامتی شما اولین نکته با اهمیت است که به هیچ عنوان نباید نسبت به آن کم توجه باشید.

3. پیش خوانی

پیش خوانی تکنیک و روشی است که اغلب معلمان، مدرسان کنکور و مشاوران به عنوان یک روش صحیح درس خواندن برای کنکور توصیه می کنند. بسیاری از دانش آموزان در روش صحیح مطالعه برای کنکور، از پیش خوانی استفاده می کنند تا مطالب درسی به خوبی در ذهن آن ها ماندگار شود. پیش خوانی یک امتیاز مثبت برای دانش آموزان محسوب شده و آن ها را قدمی از رقیبان خود جلو می اندازد. برای این کار کافی است نگاهی گذرا و سریع به متن، تیترها، پاورقی ها و تصاویر بیندازید تا یک آشنایی نسبی با مبحث مورد نظر داشته باشید. در این حالت، یادگیری مبحث مورد نظر برایتان راحت تر خواهد شد.

4. مطالعه دقیق و جزئی

مرحله چهارم در روش صحیح درس خواندن برای کنکور، مطالعه دقیق و جزئی مطالب است. شما باید این کار را مطابق با برنامه ریزی که تنظیم کرده اید، انجام بدهید. در یک زمان مقرر به مطالعه یک درس یا یک فصل از یکی از کتب درسی خود بپردازید. شما نباید مطالب را حفظ کنید؛ بلکه در این مرحله باید سعی کنید آن ها را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید با تسلط کامل سؤال های ارائه شده در رابطه با آن ها را حل کنید.

مطالعه دقیق و جزئی

5. خلاصه نویسی

یکی از اقدامات دیگری که در این راستا باید انجام دهید، خلاصه نویسی است. این تکنیک اهمیت بسیار زیادی دارد و در دوران جمع بندی و مرور نیز به کمک شما می آید. بعد از این که مطالب را به طور دقیق و جزئی خواندید، یک خلاصه کوتاه از قسمت های مهم آن یادداشت کنید. این کار را مرتب تکرار کرده تا انجام آن برایتان عادت شود. شما می توانید در ابتدای هر روز، خلاصه های نوشته شده در روز قبل را مطالعه کرده و به رفع اشکال نیز بپردازید.

6. استفاده از منابع کمک درسی مناسب

منبع اصلی تست های کنکور، کتاب های درسی هستند؛ اما مطالعه این کتاب ها به تنهایی برای موفقیت در این آزمون کافی نیست. شما در این مسیر به کتاب های کمک درسی مناسب نیاز دارید. استفاده از این منابع باعث می شود تا با نکات جزئی تر و مفاهیم اساسی تر آشنا شوید. کتاب های کمک درسی اغلب دارای یک درس نامه مختصر و تعداد زیادی تست های متنوع هستند. در صورتی که نیاز به خرید کتاب کمک درسی و خرید کتاب کنکور دارید بهتر است سری به محصولات یونیکتاب بزنید. در این مجموعه، انواع کتاب های تست زنی و کمک درسی با تخفیف ویژه و ارسال رایگان برای شما عزیزان فراهم شده است.

7. مرور مباحث

یکی دیگر از اقداماتی که در روش صحیح درس خواندن برای کنکور باید انجام شود، مرور مباحث مهم است. شما باید مباحث مختلف را برای چند ماه در ذهن خود نگه دارید که این کار به جز با مرور کردن، شدنی نخواهد بود. در میان مطالعات پی در پی و خواندن مباحث جدید، زمانی را برای مرور مباحث قبلی نیز اختصاص دهید. مرور را می توان به عنوان یکی از مهم ترین تکنیک ها برای موفقیت در کنکور دانست.

8. بودجه بندی صحیح

در قسمت های قبلی چند بار به گسترده بودن مباحث اشاره کردیم. اگر شما این مباحث را به خوبی بودجه بندی نکنید، نمی توانید از پس مطالعه تمام آن ها برآیید. در ابتدا باید از بودجه بندی دروس در کنکور اطلاع پیدا کنید. با این کار شما می فهمید که برای هر درس و هر مبحث، مجاز هستید که چه اندازه زمان بگذارید و اهمیت مباحث مختلف برایتان روشن می شود.

[irp posts=”92136″]

9. حل تست های کنکورهای گذشته

حل تست های کنکورهای سال های گذشته باعث می شود تا حدودی با نحوه سؤال های این آزمون آشنا شده و آمادگی بیشتری برای شرکت در آن به دست آورید. بهتر است که بعد از مطالعه هر مبحث، برای تثبیت بیشتر مطالب به سراغ تست زنی بروید. این تست ها را به خوبی تجزیه تحلیل کرده و نکات ریز نهفته در آن ها را استخراج کنید.

حل تست های کنکورهای گذشته

10. سرعت تست زنی

آزمون کنکور در مدت زمان محدودی برگزار می شود. یعنی شما باید در یک زمان کوتاه، به تعداد زیادی سؤال پاسخ دهید. برای اینکه بتوانید به خوبی از پس این کار برآیید، لازم است تا سرعت تست زنی خود را افزایش دهید. تکنیک ها و روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که شما از طریق تکرار و تمرین، می توانید بر آن ها مسلط شوید. هرچه بتوانید در مدت زمان کمتری به سؤالات پاسخ دهید، شانس موفقیتتان نیز بیشتر خواهد شد.

[irp posts=”99449″]

11. توجه به استراحت

در روش صحیح درس خواندن برای کنکور توجه ویژه ای به زمان استراحت می شود. شما باید استراحت کافی داشته باشید تا بازدهی ذهنتان افت نکند. سلامتی جسمی و ذهنی شما اهمیت بسیار زیادی دارد و برای موفقیت در کنکور، باید در حفظ آن کوشا باشید. همان طور که اشاره کردیم، باید یک برنامه دقیق درسی برای خودتان در نظر بگیرید که زمان استراحت کافی نیز در آن لحاظ شده باشد.

12. خودآزمایی

قبل از اینکه در شرایط واقعی کنکور قرار بگیرید، بهتر است تا کنکورهای آزمایشی برای خودتان طراحی کنید. در این راستا می توانید دفترچه سؤالات سال های قبل را تهیه کرده و در یک ماه آخر منتهی به کنکور، هر چند روز یک بار، یک شبیه ساز کنکور برای خودتان ایجاد کنید. در زمانی مشابه با کنکور واقعی، به پاسخ دهی به سؤالات بپردازید و پس از تمام شدن زمان، از طریق پاسخنامه، عملکرد خود را موردبررسی قرار دهید. از این طریق می توانید ایرادات و اشتباهات خود را پیدا کرده و در راستای جبران و تقویت آن ها اقدام کنید.

سخن پایانی

درس خواندن برای شرکت در کنکور سراسری، با درس خواندن در حالت عادی متفاوت است. اگر می خواهید در این آزمون موفق شوید، باید استرس را از خود دور کرده و با تمرکز بیشتری اقدام به درس خواندن بکنید. این کار نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و جامع دارد که تمام ابعاد زندگی تان را در بر بگیرد. روش صحیح درس خواندن برای کنکور دارای تکنیک ها و مراحل گوناگونی است که در قسمت های قبلی به صورت جامع و کامل به معرفی آن ها پرداختیم. در صورت مطالعه کردن با این روش می توانید به راحتی، بدون خستگی و انزجار از درس خواندن به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.