نحوه مرور کردن دروس در دوران کنکور

فهرست مطالب:

مباحثی که هر دانش آموز باید برای کنکور بخواند بسیار زیاد هستند؛ بنابراین ثبت آن ها در حافظه بلند مدت و یادآوری به موقع این مطالب بسیار سخت خواهد بود. برخی از مطالب مانند مباحث حفظی ممکن است سریع از حافظه بپرند یا به مرور کمرنگ شوند. بنابراین برای موفقیت در کنکور به مرور دروس احتیاج پیدا می کنید. البته که مرور کردن به معنای خواندن آن ها از اول و با جزئیات نیست. بلکه این کار به معنای دوره سریع مباحث مطالعه شده و یادداشت ها است. هر دانش آموز کنکوری باید روش  های مرور دروس در کنکور را یاد بگیرد تا بتواند موفقیت مد نظر خود را به دست آورد. در این مقاله، بانک کتاب یونیکتاب، برای کمک به شما دانش آموزان کنکوری روش های مرور را به شما آموزش می دهد.

هدف از مرور مطالب درسی

مواقع زیادی اتقاق افتاده که دانش آموزان و دانشجویان با وجود مطالعه درس در سر جلسه امتحان چیزی را به یاد نمی آورند. یعنی ممکن است صفحه ای از کتاب درسی که جواب سوال در آن وجود دارد را به خاطر داشته باشند اما نتوانند متن درس را به یاد بیاورند. تنها راه حل پیش رو برای آن ها مرور کتاب درسی است تا مطالب به طور کامل در حافظه بلند مدت ثبت شوند. به کارگیری روش های مرور مطالب درسی فوایدی دارد که بهتر است قبل از یادگیری آن ها بررسی شوند.

  • اولین فایده ای که مرور مطالب درسی دارد ثبت مباحث در حافظه بلند مدت است. هنگامی که درس را در فواصل مشخص مرور کنید مطالب کم کم از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شوند.
  • مرور کردن باعث می شود مطالب را عمیق تر درک کرده و یاد بگیرید. اگر مطالب را به طور صحیح مرور کنید آن ها در ناخودآگاه ثبت و شما برای طولانی مدت این مباحث را به خاطر خواهید داشت.
  • هنگامی که یک مطلب در حافظه بلند مدت شما ثبت شد و درک عمیقی نسبت به آن پیدا کردید، بلافاصله بعد از خواندن سوال می توانید مطالب مربوطه را از ذهن خود بیرون بکشید. این کار به پردازش ذهن شما سرعت می بخشد و سرعت شما را در تست زدن و جواب دادن به سوالات بیشتر می کند.

فاصله مرور دروس هنگام درس خواندن

از آن جا که در دفعه اول مطالعه دروس مطالب وارد حافظه کوتاه مدت فرد می شوند، احتمال به فراموشی سپردن آن ها بسیار زیاد خواهد بود. بنابراين باید با مرور چند باره باید آن ها را وارد حافظه بلند مدت کنید. برای این کار حین درس خواندن و بعد از آن باید در فواصلی برنامه ریزی شده به مرور دروس بپردازید. در ادامه این فواصل توضیح داده می شوند.

فاصله مرور دروس هنگام درس خواندن

1- مرور یک ساعت بعد از اولین مطالعه

در بین روش های مرور دروس در کنکور از مهم ترین مراحل مطالعه برای تثبیت بهتر مطالب، یک ساعت پس از اتمام مطالعه اولیه است. برای مرور مبحث از نکته برداری ها با استفاده از روش های خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و… کمک بگیرید.

[irp posts=”96167″]

2- مرور یک روز بعد از مطالعه مبحث

حدود ۲۴ ساعت بعد از اولین مطالعه ممکن است مطالب از ذهن پاک شده و یک سری نکات مهم به فراموشی سپرده شوند. بنابراین بهتر است یک روز بعد از مطالعه مبحث باز هم آن را مرور کنید.

3- مرور پس از 7 تا 10 روز بعد از مطالعه

با مرورهای مرتبه اول و دوم مطالب تا حدودی در ذهن شما حک شده اند. بنابراین این مرتبه از مرور زمان کمتری از شما می گیرد. 7 یا 10 روز بعد از اولین مطالعه از جزوه و کتاب های درسی یا حل تست های آموزشی برای مرور کمک بگیرید.

4- مرور بعد از یک ماه

باز هم نسبت به مرورهای قبل تسلط شما بر درس افزایش یافته و زمان مورد نیاز کمتر می شود. یک ماه پس از مطالعه برای مرور مباحث به حل تست های علامت دار و شک دار به صورت تصادفی بپردازید.

5- مرور سه ماه پس از مطالعه

بعد از گذشت سه ماه حجم بالای مطالب درسی و انباشته شدن مطالب ممکن است مباحث قبل را در ذهن کمرنگ کند یا کاملا فراموش شوند. در این مرحله به مرور یادداشت ها و خلاصه برداری ها، حل تست های علامت دار و سوالات رندوم و مطالعه کامل کتاب درسی بپردازید.

انواع روش های مرور دروس

مانند خلاصه نویسی یادگیری انواع مرورها نیز برای موفقیت در کنکور لازم است. انواع مرورها شامل موارد زیر هستند که برای شما توضیح می دهیم.

انواع روش های مرور دروس

1- مرور از روی کتاب و جزوه

خواندن کل مباحث کتاب درسی از وقت گیرترین روش های مرور دروس در کنکور است. در این روش دانش آموزان منبع آموزشی خود را مجددا مطالعه می کنند. آن ها می توانند کل کتاب را مطالعه کنند یا فقط صرفا نکات مهم علامت زده شده را بخوانند. در صورتی که می خواهید با کتاب های کنکور و کتاب های کمک درسی آشنا شوید و آن ها را خریداری کنید می توانید از یونیکتاب کمک بگیرید. در این مجموعه لیست کاملی از این کتاب ها در هر پایه و درسی گردآوری شده است که به شما در پیشرفت تان کمک می کند.

2- مرور با تست زدن

بعد از یادگیری کامل مباحث داوطلبان کنکور باید شیوه های درست تست زنی را نیز یاد بگیرند. یکی از روش های مرور دروس در کنکور خواندن و حل سوالات تستی است. البته ممکن است یک سری از نکات در سوالات تستی مورد سوال قرار نگیرند و در نهایت آن بخش ها نا دیده گرفته شوند.

[irp posts=”96069″]

3- مرور با کمک خلاصه برداری ها

از کامل ترین و سریع ترین روش های مرور دروس در کنکور استفاده از خلاصه برداری ها است. در این روش از خلاصه نویسی ها و نکته برداری هایی که در طول روند مطالعه انجام داده اید، برای مرور مباحث استفاده می کنید. بعد از مرور می توانید از تست زنی برای تثبیت مطالب در ذهن خود کمک بگیرید.

بهترین تکنیک های مرور دروس برای کنکور

بعد از شناختن انواع مرور و فواصل زمانی بین آن ها بهتر است برخی از تکنیک ها را برای مرور دروس یاد بگیرید تا به شما کمک کند. این تکنیک ها را بیشتر نفرات برتر در کنکور و افراد موفق استفاده کرده اند و شما می توانید با به کار بردن آن ها موفقیت بالایی را به دست آورید.

بهترین تکنیک های مرور دروس برای کنکور

1- مرور بالارد

در ابتدای شروع مطالعه به صورت دقیق و مفهومی همراه با تمرکز بالا از روی درس بخوانید. در برنامه ریزی درسی خود یک ساعت زمان برای مطالعه درس مورد نظر اختصاص دهید. بعد از این مطالعه 15 تا 20 دقیقه استراحت کنید. منظور از استراحت این است که کاملا به مغز خود استراحت داده و کاری انجام ندهید.

بعد از استراحت یک مرحله دیگر از مطالعه را شروع کنید. در این مطالعه باید با دقت کمتر و خیلی سریع از روی مطالب بخوانید و وسواس زیاد به خرج ندهید. ۲۴ ساعت بعد یک بار دیگر مرور مطالب درسی را تکرار کنید و همین کار را برای ۳۶ ساعت بعد هم انجام دهید. در مرور بالارد به عنوان یکی از روش های مرور مطالب درسی مباحث از حافظه کوتاه مدت راهی حافظه بلند مدت می شوند.

[irp posts=”93565″]

2- مرور آلفا

آلفا به زمانی گفته می شود که نیم کره سمت راست مغز فعال تر از سایر قسمت ها باشد. در زمان آلفا مغز تمرکز و خلاقیت بیشتری دارد و اطلاعاتی ورودی را بهتر به خاطر می سپارد. حالت آلفا در زمانی که می خواهید به خواب بروید و دقایقی که همه چیز را می شنوید اما بدن تان کاملاً ریلکس شده و چشم ها را بسته اید برای مغزتان اتفاق می افتد.

بنابراین در این زمان مطالب درسی را یک بار برای خود مرور کنید. اگر بین مطالب چیزی را به خاطر نمی آورید یک نگاه سریع به کتاب بیندازید. یکی دیگر از روش های مرور مطالب درسی قبل از خواب و در حالت آلفا گوش دادن به فایل های صوتی مرتبط با درس است.

3- تکنیک انباشتی تکراری

در این تکنیک باید قبل از شروع خواندن درس جدید مباحث قبلی را مرور کنید. تکنیک انباشتی تکراری به گونه ای است که باید مانند غذا درس را نیز لقمه لقمه ببلعید. در این حالت حافظه انسان به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را اجرا می کند. با توجه به اینکه زمان مرور بر روی دروس کم است یکی از بهترین روش های مرور دروس در کنکور تکنیک انباشتی تکراری است.

4- منحنی یادگیری و فراموشی ابینگهاوس

ابینگهاوس یک روانشناس آلمانی بود که برای بررسی توانایی یادگیری و مطالعه تلاش های زیادی کرد. تلاش های او با پیشنهاد منحنی ابینگهاوس به ثمر نشست. با کمک این منحنی فرآیند فراموشی و یادآوری را می توان توضیح داد. طبق منحنی ابینگهاوس مطالب 20 دقیقه بعد از اولین مطالعه از حافظه پاک و فراموش می شوند.بنابراین 20 دقیقه پس از اولین مطالعه باید مطالب دوباره مرور شوند.

در بخش دوم این منحنی گفته می شود که ۲۴ ساعت بعد از مطالعه یک درس حدود ۳۰ درصد از آن فراموش می شود. پس یک روز بعد از درس خواندن باید مباحثی که مطالعه کرده اید را دوباره بخوانید. طبق منحنی ابینگهاوس هر چه این زمان دیرتر باشد، حجم بیشتری از مطالب به دست فراموشی سپرده می شوند.

سومین بخش از این منحنی نشان می دهد یک هفته بعد نیز مرور را انجام دهید. یک هفته بعد و سپس یک ماه بعد از اولین مطالعه به مرور دروس بپردازید تا تمام اطلاعات و مباحث درسی را به خاطر بسپارید و به نمرات عالی برسید.

5- مرور تلفیقی

برای دانش آموزان درس خوان و کسانی که کنکور برایشان مهم است روش مرور تلفیقی از بازخوانی و بازیابی پیشنهاد می شود. چنانچه یکی از دو گروه زیر هستید از روش مرور تلفیقی استفاده کنید:
• اگر می دانید که بر روی درس تسلط کافی دارید، ابتدا از روش بازخوانی و سپس بازیابی را استفاده کنید.
• چنانچه در درسی ضعیف هستید باید اول بازیابی را انجام دهید. یعنی انواع تست ها را حل کنید تا به تسلط برسید؛ بعد از آن سراغ بازخوانی بروید.
برای دروس شیمی و زیست که خود تلفیقی از مباحث حفظی و محاسباتی هستند لازم است از روش های تلفیقی و ترکیبی بهره بگیرید.

6- مرور درسی بازیابی

حل تست های جدید یا تست هایی که قبلاً علامت دار کرده اید را روش بازیابی می گویند. هنگامی که تست می زنید مسائلی را که در حل آن ها مشکل دارید یا جوابشان را نمی دانید با رنگی مشخص هایلایت کرده و علامت بزنید. بعد از آن هنگام مرور کردن در ابتدا به سراغ تست های علامت خورده بروید. توجه کنید که باید مشکلات خود را در مسائل حل و سپس به سراغ تست های جدید بروید.

7- مرور بازخوانی

هنگامی که یک درس را که قبلا کامل خوانده اید، بار دیگر مرور می کنید بازخوانی یا دوباره خوانی را انجام داده اید. این مرور با خواندن تمام مطالب کتاب درسی انجام شده و یا فقط با نگاهی سریع به بخش های مهم درس که علامت زده اید همراه می شود.

اگر نتوانید به خوبی نکات کتاب را هایلایت کنید این روش شما را به دردسر می اندازد. به جز کتاب درسی به عنوان اصلی ترین منبع مرور بازخوانی جزوه، درسنامه یا خلاصه نویسی هم می توانند برای بازخوانی کردن مناسب باشند. این روش به دلیل افزایش سرعت مطالعه در شب های امتحان مورد استفاده قرار می گیرد. با چنین روشی است که می توان مطالبی را که معلم در ۹ ماه درس می دهد را در چند ساعت مطالعه کرد.

سخن پایانی

بعد از خواندن دروس تخصصی و عمومی برای کنکور باید سعی کنید که مطالب را در حافظه بلند مدت خود ثبت داشته باشید تا موفق شوید. مرور دروس از یک ساعت پس از مطالعه اولیه شروع و تا روزهای مانده به کنکور ادامه می یابد. روش های مرور دروس در کنکور متفاوت و فراوان هستند که شما می توانید با یک مورد یا همه ی آن ها موفقیت را به خود اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.