معرفی رشته مهندسی پزشکی و هر آنچه باید از آن بدانید

فهرست مطالب:

در این مطلب سعی داریم به طور کلی به رشته مهندسی پزشکی و اطلاعات مورد نیاز آن بپردازیم. قطعا قبل از ورود به هر رشته‌ای و تصمیم‌گیری در رابطه با آن بهتر است اطلاعات تقریبا کاملی از آن حوزه کسب کنیم. در این مقاله به پاسخ سوالات و ابهاماتی که از این رشته وجود دارد می پردازیم.
در این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه رشته مهندسی پزشکی

طبق آخرین اطلاعات موجود اولین جراحی پیوند قلب مصنوعی در سال 1983 صورت گرفت. این شروعی برای این علم بزرگ به حساب می‌آید. بعد‌ها عمل‌های متعددی مانند کلیه، مصنوعی و حتی رگ مصنوعی صورت گرفت. انجام این عمل‌ها تا کنون باعث نجات جان افراد زیادی شده است. این علم بسیار گسترده است و تخصص‌های متعددی را شامل می‌شود. در حقیقت رشته مهندسی پزشکی پلی میان رشته مهندسی و رشته پزشکی به حساب می‌آید و باعث گسترش علوم پایه می‌شود.

به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها می‌توان به پای مصنوعی اشاره کرد که در سال 1993 اختراع شد و با استفاده از ریزپردازنده‌ها مانع از لنگیدن شخص می‌شد.

پیشنهادی: خرید آنلاین کتاب دانشگاهی با تخفیف ویژه، کلیک کنید.

معرفی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی از جمله رشته‌هایی است که توانسته به موفقیت هر چه بیشتر این حرفه ارزشمند کمک کند. در این رشته در واقع مهندسی و پزشکی دست در دست هم داده‌اند تا جان افراد را نجات دهند. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند ترکیبی از دو گروه تجربی و ریاضی هستند. به علت پیشرفت روز افزون در حوزه مهندسی تربیت نیروی متخصص بسیار ضروری است از این رو در ایران نیز بسیار به این رشته اهمیت داده می‌شود. 

معمولا در هنگام معرفی رشته مهندسی پزشکی از اعضای مصنوعی بدن یاد می‌شود اما باید گفت که این رشته تنها به حوزه اعضای مصنوعی بدن ختم نمی‌شود و بسیار گسترده است. از جمله مواردی که به تخصص رشته مهندسی پزشکی مربوط می‌شود تجهیزات اتاق عمل است. می‌توان گفت که یک جراح بدون این تجهیزات توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. 

همچنین رشته مهندسی پزشکی یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها برای مهاجرت است. این موضوع اهمیت این حرفه را نشان می‌دهد و موجب افزایش تقاضا برای شرکت در آن شده است.

معرفی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی به چه توانایی‌هایی احتیاج دارد؟

اگر علاقه‌مند به ورود به این رشته، با توجه به اطلاعات داده شده در بخش معرفی رشته مهندسی پزشکی هستید باید بدانید که ورود به این رشته نیازمند به یک سری پیش‌نیاز است. اولین پیش‌نیاز علاقه‌مند بودن به فیزیک است. در رشته مهندسی پزشکی تعداد بسیار کمی واحد مهندسی وجود دارد و شما باید به مباحث فیزیک علاقه کافی را داشته باشید. 

همچنین در این رشته شما باید دید مهندسی قوی داشته باشید. منظور از دید مهندسی قوی آشنایی با الکترونیک و بیوالکترونیک، همچنین مکانیک مواد و … است. شما باید قبل از ورود به این رشته حتما با چنین مسائلی آشنایی لازم را داشته باشید. داشتن این مهارت‌ها قبل از ورود ضروری است و توجه نداشتن به آن‌ها می‌تواند موجب مشکلات احتمالی در حین تحصیل شود.

مهارت یک مهندس پزشکی چیست؟

برای اینکه یک مهندس پزشکی باشید، به مهارت‌ های زیر نیاز دارید:

  • باید از مبانی فنی مهندسی و هم از علوم پزشکی و زیستی، از جمله زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، مدل ‌سازی آمار و برنامه‌ نویسی کامپیوتر، درک درستی داشته باشید
  • علاوه بر مهارت‌ های حل مسئله و تحلیلی، به خلاقیت و مهارت‌ های ارتباطی قوی نیاز می باشد.
  • تخصص‌ های مهندسین زیستی شامل ابزار دقیق زیستی، بیومواد، بیومکانیک، مهندسی بالینی، توانبخشی و فیزیولوژی سیستم‌ ها است.

معرفی مشاغل مهندسی پزشکی

بیشتر  افراد فعال در این حیطه، در زمینه تجهیزات پزشکی، ساخت و همچنین تحقیق و توسعه کار می‌ کنند. برخی از شغل ‌های رایج این رشته عبارتند از:

مدیریت تجهیزات پزشکی:

مهندسان پزشکی به طور منظم در بیمارستان‌ ها و کلینیک ‌ها کار می کنند تا از عملکرد صحیح تجهیزات پزشکی اطمینان حاصل کنند. آن ‌ها علاوه بر درک خطراتی که یک دستگاه برای بیماران و تکنسین‌ هایی که آن را اداره می ‌کنند، مسئول نگهداری و اطمینان از رعایت الزامات ایمنی هستند.

بیومواد:

این مهندسان پزشکی در تحقیق، آزمایش و ساخت تئوری‌ های جدید یا تجهیزات تخصصی کار می‌ کنند. بیومواد برای رسیدگی به طیف وسیعی از مسائل استفاده می‌شود، خواه جایگزینی بافت یا اندام‌ های انسانی یا تجویز دارو ها از طریق مکانیسم‌ های تحویل مؤثرتر و دقیق‌ تر باشد.

انفورماتیک:

مهندسان این تخصص با تمرکز بر علوم و مهندسی کامپیوتر، برنامه‌ های تصویربرداری بهتر و سریع‌ تر، دستگاه‌ های پزشکی و مانیتورینگ، تشخیص و مدل ‌سازی دیجیتال را از طریق ابزارهایی مانند یادگیری ماشین، مدیریت داده‌ ها و هوش مصنوعی توسعه می‌ دهند.

رباتیک:

این رشته در جراحی، آندوسکوپی و مراقبت ‌های توانبخشی استفاده می‌شود. ربات ‌های جراحی و آندوسکوپی می ‌توانند بهبودی بیماران را تسریع ببخشند و در هزینه ‌ها هم برای بیماران و هم برای بیمارستان صرفه‌ جویی کنند.

مهندسی ابزار:

این تخصص بر درک و ارزیابی کل سیستم بیولوژیکی، از سلول‌ها گرفته تا بافت‌ ها تا کل بدن، برای یافتن درمان بهتر تمرکز دارد. این رشته یکی از رشته‌های جدید مهندسی پزشکی است و بسیار پژوهش محور است.

مهندسی بالینی:

این رشته به عنوان پل ارتباطی بین آزمایشگاه ‌ها و عمل بالینی عمل می ‌کند. این مهندسان زیستی با پزشکان، پرستاران، تکنسین‌ ها و سایر متخصصان پزشکی کار می‌ کنند تا راه‌هایی برای بهبود کار خود بیابند.

مهندسی سلولی، بافت و ژنتیک:

دانشجویان این رشته در سطح میکروسکوپی برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات بزرگتر کار می کنند. تمرکز اصلی آنان، بر درک فعالیت سلولی پیشرفت بیماری ها و ایجاد راه هایی برای درمان یا توقف آن ها است، قبل از اینکه خیلی دیر شود.

تصویربرداری پزشک:

مهندسان زیست پزشکی که در زمینه تصویر برداری پزشکی کار می کنند، دستگاه هایی را طراحی و توسعه می دهند که به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا درون بدن انسان را ببینند.

مهندسی توانبخشی:

تمرکز اصلی این مهندسان، طراحی و توسعه پروتز است تا افراد بتوانند عملکرد طبیعی در قسمت های آسیب دیده بدن را به دست آورند.

مهندس نرم افزار:

مهندسان نرم افزار در مهندسی زیست پزشکی بر طراحی و توسعه برنامه های کامپیوتری که برای کاربرد های مختلف پزشکی استفاده می شوند تمرکز می کنند. این برنامه‌ها معمولاً به پرسنل پزشکی اجازه می‌دهند داده‌های ثبت‌ شده توسط سایر دستگاه‌های پزشکی را نمایش داده و دستکاری کنند.

آینده مهندسی پزشکی چگونه است؟

آینده مهندسی پزشکی را می توان به این صورت برآورد کرد:

  • دستگاه‌های پزشکی جدید که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مهندسان زیست ‌پزشکی در سرتاسر جهان به وجود آمده ‌اند، نحوه برخورد پزشکان با بیماری‌ ها را کاملاً تغییر داده و از طرفی باعث افزایش طول عمر انسان ‌ها شده است.
  • آینده مهندسی زیست پزشکی هم به مسائل و موانعی که ما کشف می ‌کنیم و هم به پیشرفت‌ ها و دستاوردها در زمینه‌ هایی مانند شیمی، علم مواد و زیست‌ شناسی گره خورده است.
  • مانند هر رشته مهندسی، مهندسی پزشکی طیف گسترده ‌ای از مسیر ها و فرصت‌ های شغلی را پوشش می‌ دهد، اما یک رشته در حال رشد است.

پیشنهادی: خرید کتاب کمک درسی، کلیک کنید.

یونی کتاب چطور به ما در تحصیل در رشته مهندسی پزشکی کمک می‌کند؟

اگر علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستید باید در آزمون کنکور رتبه مناسبی را به دست بیاورید. در این زمینه یونی کتاب می‌تواند تا حد ممکن به عنوان یک نمایشگاه آنلاین به شما کمک کند. با توجه به وجود آلودگی هوا و همچنین ویروس کرونا بهتر است منابع کنکوری خودتان را به صورت آنلاین تهیه کنید. 

از این رو یونی کتاب منابع بسیار کامل و مناسبی را برای کنکور در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید اگر در تهران حضور دارید از ارسال رایگان محصولات استفاده کنید. همچنین افرادی که در شهرستان علاقه‌مند به سفارش از شهرستان هستند می‌توانند از سرویس ارسال سریع استفاده کنند.

سخن آخر 

در این مقاله سعی شد به طور کلی به معرفی رشته مهندسی پزشکی پرداخته شود. اگر شما هم علاقه‌مند هستید در این رشته تحصیل کنید بهتر است حتما ابتدا اطلاعات کاملی را از آن به دست بیاورید. این اطلاعات می‌تواند موجب افزایش انگیزه شما در رابطه با این رشته شود. همچنین شما می‌توانید منابع کنکوری مورد نیاز خودتان را برای قبولی در رشته مهندسی پزشکی از یونی کتاب تهیه کنید.

یونی کتاب مفتخر است از سال 1393 تا کنون سرویس مناسبی را به کاربران خود بدهد و به دانش‌آموزان در قبولی در رشته‌ مورد علاقه‌ خودشان یاری برساند. اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید در بخش نظرات انتقادها و پیشنهادهای خودتان را با ما در میان بگذارید. شاد و موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.