معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی

اهمیت آشنایی با کتاب های دانشگاه رشته پزشکی

دانشجویانی که به تازگی در رشته پزشکی قبول شده اند، باید لیست کاملی از کتاب های دانشگاه رشته پزشکی در اختیار داشته باشند. بسیاری از واحدهای ترم اول تا ترم چهارم (سال اول و دوم دانشگاه پزشکی)، مربوط به دروس علوم پایه خواهند بود. از همین رو، باید منابعی که از سوی اساتید برای ترم های اول تا چهارم معرفی می شوند، تهیه و مطالعه شوند. نکتۀ مهم اینکه، بسیاری از کتب و منابع دروس تخصصی که در دانشگاه های مختلف پزشکی، از سوی اساتید معرفی می شوند، مشابه خواهند بود.

با در اختیار داشتن لیست جامع از کتاب های دانشگاه رشته پزشکی، به خصوص کتاب های علوم پایه، زمان بیشتری برای مطالعه و بررسی کتب درسی در نظر خواهید گرفت. همچنین به خاطر داشته باشید، اغلب دروس پایه، به عنوان دروس پیش نیاز سال سوم و چهارم دانشگاه پزشکی در نظر گرفته شده اند. بنابراین، با مطالعۀ دقیق و عمیق دروس پایه و کسب نمرات بالا، درک بهتری از مفاهیم و مباحث تخصصی در ترم های بالاتر خواهید داشت.

 

در این نوشتار، قصد داریم به معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی بپردازیم تا با شناخت کتب و منابع درسی، فرصت مطالعه و یادگیری مباحث تخصصی و مهم دروس پزشکی برای دانشجویان بیشتر باشد. ضمن آنکه، مسیر یادگیری دانشجویان با توجه به شناخت کتب درسی، آسان و کارآمد خواهد بود.

معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی

همانطور که در بخش قبل اشاره نمودیم، کتاب های دانشگاه رشته پزشکی شامل کتب علوم پایه، کتب تخصصی و همچنین کتب دروس عمومی خواهند بود. در این بخش از نوشتار، به ترتیب ترم های تحصیلی، اقدام به معرفی کتاب های رشته پزشکی خواهیم کرد.

کتاب های دانشگاه رشته پزشکی ترم اول

دروس و کتاب های دانشگاه رشته پزشکی در ترم اول شامل واحدهای عملی و تئوری می باشند. همچنین شامل دروس تخصصی و عمومی خواهند بود. کتب ترم اول دانشگاه علوم پزشکی شامل:

 

نام کتبواحد تئوریواحد عملیمنابع درسی
بیوشیمی51بیوشیمی لنینجر
بافت شناسی31بافت شناسی جان کوییرا
آناتومی 131آناتومی گری
فیزیک پزشکی20فیزیک پزشکی دکتر عقابیان
زبان انگلیسی20
فارسی20

 

کتاب های ترم دوم دانشگاه رشته پزشکی

نام کتبواحد تئوریواحد عملیمنابع درسی
آناتومی 221آناتومی گری
ژنتیک پزشکی41ژنتیک پزشکی ایمری
تغذیه20تغذیه کراوس
بهداشت عمومی20کتاب جامع بهداشت عمومی
تربیت بدنی 1 و 220

 

 کتاب های دانشگاه رشته پزشکی ترم سوم

نام کتبواحد تئوریواحد عملیمنابع درسی
آناتومی 31.51.5آناتومی گری- اندام
بهداشت عمومی 220کتاب جامع بهداشت
انگل شناسی2.51.5انگل شناسی نوا براون
فیزیولوژی 241فیزیولوژی گایتون
زبان تخصصی 130
معارف اسلامی20
اخلاق10

 

معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی ترم چهارم

نام کتبواحد تئوریواحد عملیمنابع درسی
ایمنی شناسی2.50.5ایمن شناسی ابوالعباس
بهداشت عمومی 320کتاب جامع بهداشت عمومی
میکروب شناسی3.51.5میکروب شناسی جاونز
روانشناسی20روانشناسی هیلگارد
پاتولوژی عمومی41آسیب شناسی رابینز
زبان تخصصی30

 

بر اساس دروس و منابع معرفی شده در این بخش، دانشجویان رشته های پزشکی می توانند کتب تحصیلی خود را برای هر ترم تهیه کنند. نکتۀ مهم اینکه، اغلب این منابع در دانشگاه های پزشکی تهران، اصفهان، تبریز و مشهد مشترک می باشند. ضمن آنکه، هر یک از دروس و کتب، پیش نیاز ترم های بعدی می باشند که نیاز به مطالعۀ زیادی خواهید داشت.

در بخش بعدی مقاله به معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی به صورت تخصصی خواهیم پرداخت. پس از کسب نمره قبولی در ترم های اول تا چهارم، در ترم های بالاتر باید دروس تخصصی همراه با کتب تخصصی توسط دانشجویان انتخاب شوند.

معرفی کتاب های تخصصی دانشگاه رشته پزشکی

تمام رشته های تحصیلی و دانشگاهی، دارای کتب و منابع تخصصی هستند که باید بر اساس رشته قبولی، منابع معتبر و موثق تهیه شوند. رشته پزشکی، از آن دسته رشته های تحصیلی است که کتب تخصصی در این حوزه برای دانشجویان تالیف زیادی داشته است. از همین رو، در این بخش می خواهیم برخی از کتب تخصصی که در سراسر دنیا معتبر می باشند را معرفی کنیم.

کتاب فیزیولوژی هال و گایتون

یکی از کتب پزشکی پرطرفدار و مهم که اکثر دانشجویان پزشکی، نیاز به تهیه و مطالعه آن خواهند داشت. این کتاب به عنوان پُل ارتباطی میان دروس علوم پایه پزشکی با دروس فعالیت های بالینی دانشجویان پزشکی می باشد. با توجه به اینکه، این کتاب از سوی بسیاری از اساتید به عنوان منبع مهم و اصلی برای این درس معرفی شده است.

معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی و تخصصی

کتاب پایه بافت شناسی جان کوییرا

در میان کتاب های دانشگاه رشته پزشکی، کتاب بافت شناسی جان کوییرا، کتاب بسیار مهم شناخته شده است. این کتاب به معرفی و تشریح کامل زیست شناسی بافت، ساختار داخلی و خارجی سلول های بدن و آرایش و شکل کلی سلول ها می پردازد.

 

کتاب جنین شناسی لانگمن

کتاب پزشکی جنین شناسی لانگمن، از کتاب های تخصصی رشته پزشکی و مامایی است که در صدر مهمترین کتب پزشکی در جهان شناخته می شود. نحوه شکل گیری جنین تا مراحل پایانی رشد جنین در این کتاب به طور کامل همراه با تصاویر واضح، تشریح شده است.

کتاب اطلس آناتومی نتر

با معرفی برخی از کتاب های دانشگاه رشته پزشکی، مانند کتاب اطلس آناتومی نتر، دانشجویان شناخت بهتر و کامل تری از آناتومی بدن انسان و ویژگی های بدن انسان ها خواهند داشت. این کتاب مورد تایید بسیاری از اساتید رشتۀ علوم پزشکی بوده است.

 

کتاب مصور بیوشیمی هارپر

برای شناخت کامل و جامع علم بیوشیمی، بهترین کتاب، کتاب بیوشیمی مصور هارپر می باشد. این کتاب مباحث مهم بیوشیمی در رشته های علوم پزشکی را به خوبی تشریح نموده است.

پزشکی میکروب شناسی جاونز

با معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی، مانند کتاب های تخصصی، کمک زیادی جهت آشنایی بیشتر دانشجویان با دروس و منابع تخصصی خواهیم کرد. کتاب میکروب شناسی در مورد انگل ها، باکتری ها، میکروب ها، ویروس ها و . . . تشریح کاملی خواهد داشت. همچنین در مورد تشخیص بیماری های متداول عفونی و مراحل درمان آن توضیحات جامع ارائه شده است.

کتاب پایه آسیب شناسی رابینز

کتاب آسیب شناسی پایه رابینز شامل دو جلد عمومی و تخصصی است که به تشریح و بررسی آسیب های بخش های مختلف بدن مانند کلیه، قلب، کبد، دستگاه عصبی و . . . می پردازد.

کتاب فارماکولوژی کاتزونگ

کتاب فارماکولوژی کاتزونگ، از دیگر کتاب های دانشگاه رشته پزشکی و مهم است که در برخی از رشته های پزشکی مانند داروسازی، به عنوان کتاب تخصصی شناخته می شود. به عنوان مثال در خصوص کاربرد و اهمیت استفاده از داروها برای درمان بیماری های مختلف و اثرات و عوارض مصرف داروها، اشاره شده است.

معرفی کتاب های دانشگاه رشته پزشکی اپیدمیولوژی نورمن

کتاب تخصصی اپیدمیولوژی نورمن، یک کتاب مهم و کاربردی در خصوص مباحث آمار در علم پزشکی و همچنین تاثیر آن بر برنامه های بهداشتی یک جامعه می پردازد. با مطالعۀ این کتاب، دانشجویان پزشکی با اصلاحات و مفاهیم مهم علوم اپیدمیولوژی آشنا خواهند شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.