چگونه در زمان کم درس بخوانیم؟

فهرست مطالب:

ایام امتحانات معمولا دوره هیجانی و پراسترسی است. رو به رو شدن با کوهی از کتاب های خوانده شده یا نشده و زمان محدود مطالعه، می تواند برای شما نگران کننده باشد. در صورتی که در طول سال تحصیلی نتوانسته اید مطابق با برنامه ریزی پیش رفته و مباحث کتاب های درسی را بخوانید، در این دوره کار شما به مراتب سخت تر خواهد شد. در چنین موقعیتی شما باید با روش های دیگری اقدام به مطالعه کنید تا بتوانید در این زمان محدود و کوتاه، به تمام مباحث مورد نیاز تسلط پیدا کنید. در ادامه یونیکتاب روش های مختلف برای درس خواندن در زمان کم را به شما آموزش می دهد تا با کمک آن ها، بتوانید عملکرد خوبی در امتحانات داشته باشید.

هر آنچه برای درس خواندن در زمان کم باید بدانید

وقتی که با محدودیت زمانی رو به رو هستید، باید از روش های دیگری به جز روش های همیشگی تان برای درس خواندن استفاده کنید. در چنین مواقعی شما باید به سراغ میانبرها بروید تا بتوانید بیشترین حجم مطالعه و بالاترین میزان بازدهی را در زمان بسیار کوتاهی داشته باشید. بسیاری از افراد در چنین مواقعی اولین راهکاری که به ذهنشان می رسد این است که روزانه بیشتر از 12 ساعت درس بخوانند. در صورتی که شما عادت به این کار نداشته باشید، این تصمیم می تواند یک اشتباه بزرگ برایتان محسوب شود. برای اینکه استفاده مفیدی از زمان محدودتان ببرید، در این قسمت راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم.

هر آنچه برای درس خواندن در زمان کم باید بدانید

1. شناسایی نقاط قوت و ضعف

وقتی که زمان کمی برای مطالعه دروس دارید، فرصت نمی کنید که تمام مباحث و مطالب کتاب درسی را بخوانید. در چنین موقعیتی شما باید به اولویت بندی مباحث مختلف بپردازید. نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی شناسایی کرده و به جای مرور کردن مطالبی که به آن ها تسلط دارید، به سراغ بخش هایی بروید که هنوز نخوانده اید. شما در چنین زمان محدودی، تنها از طریق حل کردن سؤالات مباحث مختلف و آزمون ها می توانید به نقاط ضعف خود بپردازید. سؤال های کتاب درسی را حل کنید و در هر بخش که با مشکل رو به رو شدید، به مطالعه مبحث مورد نظر بپردازید. پس قدم اول برای درس خواندن در زمان کم این است که روی بخش هایی تمرکز کنید که تسلط کمتری در آن ها دارید. در این زمینه کتاب های جمع بندی می توانند شما را جلوتر بیندازند و سریع تر مباحث را بخوانید. برای خرید کتاب کمک درسی که برای جمع بندی نوشته شده است کلیک کنید تا لیست این کتب را ببینید.

2. عدم غفلت از برنامه ریزی

اگر فکر می کنید که محدودیت زمانی دلیل خوبی برای فراموش کردن برنامه ریزی محسوب می شود، سخت در اشتباه هستید. در چنین موقعیت هایی نیز شما باید برنامه ریزی خاص خودتان و متناسب با شرایطتان را داشته باشید. از تنظیم برنامه ای که عملی کردن آن خارج از توانتان است جدا بپرهیزید. بهترین اقدامی که در این راستا می توانید انجام دهید این است که ساعت مطالعه هر درس را یک ربع بیشتر از قبل کنید تا بتوانید زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشید.

ایام امتحانات یا روزهای منتهی به کنکور، اصلا فرصت مناسبی برای امتحان روش های جدید نیستند. پس در چنین موقعیت هایی سعی نکنید از روش های دوستانتان برای مطالعه استفاده کنید یا اینکه دست به اقدامات جدید بزنید. شما اصلا مجاز نیستید که در این موقعیت برنامه ای که تنظیم کرده اید را نادیده گرفته و آن را دور بزنید. وظیفه شما این است که تحت هر شرایطی به برنامه تان پایند باشید و طبق اصول آن پیش بروید.

3. عدم حذف مطالب

این که با خود گمان کنید برخی از مطالب قابلیت طرح سؤال را ندارند و در امتحان نمی آیند، اشتباه خیلی بزرگی است. شما نمی توانید با این تفکرات مطالب درسی را حذف کرده و مطالعه نکنید. وظیفه اصلی یک دانش آموز این است که برای تمام مطالب و مباحث درسی ارزش قائل شده و آن ها را برای موفقیت در امتحان مطالعه کند. در صورتی که دانش آموزی فرصت کافی برای مطالعه همه دروس و مطالب آن ها نداشته باشد، تنها می تواند مطالب را بر اساس نقاط قوت و نقاط ضعف خود برای درس خواندن در زمان کم اولویت بندی کند.

4. عدم افراط وتفریط

درس ها را بر حسب سلیقه و علاقه برای مطالعه انتخاب نکنید. شما باید توازن و تعادل را برای همه دروس برقرار کنید تا بتوانید در همه آن ها نمره خوبی کسب کنید. در صورتی که در مطالعه برخی از دروس دچار افراط و در برخی از دیگر دچار تفریط و کم کاری شوید، زحماتتان به هدر رفته و نمی توانید آن طور که باید نتیجه بگیرید. پس به هیچ عنوان درسی را به خاطر بی علاقگی نادیده نگیرید و برای هیچ درسی صرفا به خاطر علاقه، زمان زیادی را اختصاص ندهید.

5. عدم حذف زمان استراحت بین مطالعه

اصلا به این فکر نکنید که برای درس خواندن در زمان کم می توانید فرصت استراحت کردن بین مطالعه را از خودتان بگیرید. به صورت متوسط در چنین موقعیتی، شما در ازای 2 ساعت مطالعه، به 20 دقیقه استراحت نیاز پیدا می کنید که باید نهایت استفاده را از آن ببرید. این فرصت استراحتی به شما کمک می کند تا با یک نیروی تازه مجددا به مطالعه بپردازید و ذهن شما برای درس خواندن باز تر شود. علاوه بر زمان استراحت، به هیچ عنوان از خواب کافی هم غافل نشوید. شما باید در طول روز، به میزان کافی بخوابید تا ذهنتان استراحت کرده و سپس آماده یادگیری مطالب جدید باشد.

[irp posts=”91988″]

6. حفظ تمرکز

معمولا وقتی که افراد با کمبود وقت مواجهه می شوند، استرس سرتاسر وجودشان را در برگرفته و نمی توانند بازدهی خوبی داشته باشند یا اینکه عملکرد درست و به جایی از خود نشان دهند. توصیه ما به شما این است که در این شرایط، استرس را از خود دور کرده و سعی کنید با تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازید. هرچه شما تمرکز بیشتری داشته باشید، بازدهی بیشتری هم از مطالعه مطالب خواهید داشت و نیازی نیست که برای یادگیری هر مبحث، چند بار آن را بخوانید.

تکنیک های درس خواندن در زمان کم

بعد از اینکه با اصول و روش های درس خواندن در زمان کم و بازدهی بالای آشنا شدید، نوبت به معرفی تکنیک ها و ترفندهایی می رسد که در این راستا می توانید مورد استفاده قرار دهید. این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا مطالب را با عمق بیشتری یاد بگیرید و در عین حال، زمان زیادی را برای این کار اختصاص ندهید.

تکنیک های درس خواندن در زمان کم

1. یادداشت کردن کارهای روزمره

به غیراز برنامه ریزی درسی، شما می توانید با یادداشت کردن تمام کارهای روزمره خود که باید انجام شوند، نظم بیشتری به ساعات روز خود ببخشید و به اولویت بندی برنامه هایتان بپردازید. دقیقا از ساعتی که از خواب بیدار می شوید، کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید، فهرست وار برای خود یادداشت کرده و سپس به اولویت بندی آن ها بپردازید. شما می توانید این کار را از شب قبل انجام دهید تا در صورت نیاز، صبح زودتر از خواب بیدار شده و به تمام کارهایتان برسید.

2. درس خواندن با صدای بلند

از دیگر تکنیک هایی که برای درس خواندن در زمان کم مورد استفاده قرار می گیرد، خواندن مطالب درسی با صدای بلند است. مطالب مهم و سخت را با صدای بلند برای خودتان تکرار کنید تا بیشتر و بهتر در ذهنتان جای بگیرند. در این حالت شما به صورت هم زمان از بینایی، شنوایی و تکلمتان استفاده می کنید که بدون شک تأثیر بسیار زیادی در میزان یادگیری شما خواهد گذاشت. این عملکرد شما دقیقا مانند زمانی است که شما مطالب را به شخصی آموزش می دهید. همان طور که می دانید آموزش مطالب یکی از روش هایی است که باعث می شود تسلط بسیار بیشتری بر روی مطالب پیدا کنید. اگر کتاب تان را گم کرده اید نگران نباشید به صفحه خرید کتاب درسی در یونیکتاب وارد شوید و کتاب تان را سفارش دهید.

3. بی توجهی به وسوسه ها

در هنگام درس خواندن، شما باید تمام تمرکز و حواس خود را معطوف مطالعه کنید. در این زمینه بهتر است تا هر عاملی را که باعث وسوسه شما یا حواس پرتی تان می شود حذف کنید. توصیه می کنیم که گوشی موبایلتان را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید تا وسوسه نشوید که به سراغ آن بروید. به صورت کلی قطع کردن اینترنت و دوری از فضای مجازی، کمک بسیار زیادی در استفاده مفید از زمان می کند. میهمانی، تفریح و گردش را برای این مدت کوتاه کنار گذاشته و تماشای تلویزیون را نیز به حداقل برسانید. با این اقدامات می توانید از زمان کمی که برای مطالعه دارید، بیشترین میزان استفاده را ببرید و مطالب را با عمق بیشتری یاد بگیرید.

[irp posts=”91879″]

4. یادداشت برداری

از تأثیر یادداشت برای درس خواندن در زمان کم اصلا غافل نشوید. یادداشت برداری واقعا روشی مؤثر است که کمک می کند تا مطالب را در زمان کمتر و بسیار سریع تر به یاد آورید. تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده اند که همه آن ها نشان می دهند یادداشت برداری تا چه میزان می تواند بر روی درک بهتر و عمیق تر مطالب و مباحث تأثیر بگذارد. می توانید این یادداشت ها را روی دیوار، کمد و سایر جاهایی که تمایل دارید بچسبانید تا در طول روز، چندین بار آن ها بخوانید. با این کار مطالب خوانده شده کاملا ملکه ذهنتان خواهند شد.

جمع بندی

مطالعه کردن تمام منابع درسی برای امتحانات در مدت زمان محدود، کار واقعا دشواری است. بهترین کار این است که شما با یک برنامه ریزی جامع، تمام مطالب را در طول سال تحصیلی بخوانید تا در شب امتحان فقط به یک مرور جزئی نیاز داشته باشید. در صورتی که به هر دلیلی نتوانید این کار را انجام دهید، باید در ایام امتحانات از طریق روش ها و تکنیک های مختلف، اقدام به مطالعه سریع دروس بکنید. درس خواندن در زمان کم، نیاز به یک برنامه ریزی اصولی دارد. در این راه شما باید مباحث مختلف را برحسب اولویت بندی آن ها مطالعه کنید و به هیچ عنوان از استراحت و خواب، غافل نشوید. در قسمت های قبل به صورت کامل این روش های کمک کننده و میانبر را به شما آموزش دادیم تا در مواقع نیاز بتوانید از آن ها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.