پردرآمدترین رشته های منابع انسانی کدامند؟

فهرست مطالب:

رشته انسانی یکی از رشته های پرمخاطب در دبیرستان محسوب می شود که سالانه فارغ التحصیلان بسیار زیادی دارد. بعد از شرکت در کنکور سراسری و پشت سر گذاشتن آن، نوبت به گرفتن تصمیم بسیار سخت، یعنی انتخاب رشته می رسد. برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید، لازم است تا پارامترهای مختلفی را در نظر داشته باشید. یکی از اصلی ترین پارامترها بازار کار و همچنین میزان درآمد رشته موردنظر است. در ادامه به معرفی چند نمونه از پردرآمدترین رشته های منابع انسانی می پردازیم تا شما با اطلاعات بیشتری در این زمینه اقدام به انتخاب رشته کنید.

لیست پردرآمدترین رشته های منابع انسانی

رشته های علوم انسانی از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و زمینه های مختلفی را پوشش می دهند. تحصیل در هرکدام از این رشته ها در کنار داشتن علاقه، تلاش و پشتکار، می تواند شما را به موفقیت برساند. در این قسمت قصد داریم تا چند نمونه از رشته های پردرآمد منابع انسانی را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که در فهرستی که در این قسمت ارائه شده، هیچ اولویت بندی صورت نگرفته و صرفا به معرفی رشته های مختلف پرداخته شده است.

لیست پردرآمدترین رشته های منابع انسانی

1- مدیریت مالی

می توان ادعا کرد که هر کسب و کاری به مدیریت مالی نیاز داشته و یکی از بخش های مهم آن محسوب می شود. در صورتی که یک کسب وکار از مدیریت مالی خوبی برخوردار نباشد، بدون شک در آینده دچار مشکلات متعددی خواهد شد. فارغ التحصیلان این رشته برای این که بتوانند به درآمدهای خوبی برسند نیاز به تجربه دارند. پس اگر قصد انتخاب این رشته را دارید، باید بدانید که نیاز دارید تا مهارت و تجربه خود را ارتقا دهید. شما بعد از دریافت مدرک کارشناسی مدیریت مالی، می توانید در انواع شرکت های خصوصی و دولتی مشغول به کار شده و از حقوق و مزایای بسیار خوبی بهره ببرید.

2- حقوق

یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های منابع انسانی، رشته حقوق است. این رشته به صورت کلی محبوبیت بسیار زیادی در میان داوطلبان رشته انسانی دارد؛ حتی می توان گفت عده زیادی از این افراد به شوق این رشته وارد مسیر انسانی شده اند. فارغ التحصیلان این رشته بعد از گرفتن مدرک کارشناسی، باید در آزمون وکالت شرکت کرده و بعد از کسب مدرک آن، می توانند در حوزه وکالت مشغول به کار شوند. علاوه بر وکالت، این افراد می توانند در زمینه های دیگر مانند قضاوت، سر دفتری اسناد رسمی، کارشناس حقوقی و … نیز فعالیت کنند.

حقوق

در صورتی که تمایل به ادامه تحصیل در این رشته و کسب مدرک کارشناسی ارشد و یا مدارج بالاتر را داشته باشید، می توانید یکی از گرایش های حقوق بشر، حقوق بین الملل، حقوق جزا، حقوق اقتصادی، حقوق خانواده، حقوق خصوصی، حقوق شرکت ها و … بپردازید. به صورت کلی، میزان درآمد یک وکیل تا حد زیادی به شخصیت خودش وابسته است.

3- روانشناسی

 روانشناسی را می توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته های منابع انسانی معرفی کرد که از قضا درآمد بسیار خوبی هم دارد. مراجعه به روانشناس یکی از الطافی است که هر کس می تواند به خودش برساند؛ چراکه به همان اندازه ای که جسممان نیاز به مراقبت دارد، باید به سلامت روانمان نیز اهمیت بدهیم. امروزه مراجعه به مطب روانشناس رونق بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه مردم در این زمینه به آگاهی بیشتری دست پیدا کرده اند. حوزه فعالیت روانشناسان بسیار گسترده است، این افراد می توانند در زمینه مشاوره تحصیلی، خانواده، ازدواج، کارشناس تبلیغات و … فعالیت داشته باشند.

یک روانشناس باید بتواند با نهایت صبوری و دلسوزی، برای مراجعش وقت گذاشته و به او کمک کند. اگر بخواهیم پردرآمدترین رشته های منابع انسانی را اولویت بندی کنیم، قطعا رشته روانشناسی در میان سه رشته اول جای می گیرد. شما می توانید در یکی از سه گرایش روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی و یا روان سنجی در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهید. روانشناسان می توانند در مطب شخصی خود و یا کلینیک ها و بیمارستان ها فعال در این حوزه مشغول به کار شوند. بدیهی است که هرچه مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشند، درامد بیشتری هم خواهند داشت.

[irp posts=”93144″]

4- حسابداری

حسابداری یکی از رشته هایی است که از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. فارغ التحصیلان این رشته، می توانند به راحتی یک شغل مناسب و پردرآمد برای خود پیدا کنند؛ چراکه تمامی کسب وکارها به حسابدار نیاز دارند. حسابداری در واقع یک رشته شناور بوده که از سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی می توانید به آن برسید. کسب تجربه برای یک حسابدار اهمیت زیادی دارد و از این طریق می توانند به افزایش مهارت و همچنین درآمد خود بپردازد.

5- انواع رشته های مدیریتی

رشته های مدیریتی تنوع و گستردگی بسیار زیادی دارند و در مدت بسیار کوتاهی، تبدیل به دسته ای از پردرآمدترین رشته های منابع انسانی شده اند. اغلب این رشته ها می توانند شما را به سطح درآمدی خوبی برسانند. از آنجایی که رشته های مدیریتی، رشته های جدیدی محسوب می شوند، هنوز بازار کار آن ها اشباع نشده است و شما با اندکی جست وجو می توانید یک عنوان شغلی خوب برای خودتان در این زمینه پیدا کنید. مدیریت امور بانکی، مدیریت بازرگانی و… از انواع مختلف رشته های مدیریتی پردرآمد هستند.

[irp posts=”92465″]

6- هتلداری

به عنوان یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های منابع انسانی، می توانیم به رشته هتلداری اشاره کنیم. اگر به گردشگری و آشنایی با توریست های کشورهای مختلف علاقه دارید، هتلداری می تواند یک گزینه بسیار خوب برای ادامه تحصیل شما محسوب شود. برای اینکه به سطح درآمد بالایی در هتلداری برسید، باید بتوانید مهارت های خود را در این زمینه ارتقا داده و به یک یا چند زبان خارجی مسلط شوید. به صورت کلی میزان درآمد این رشته تا حد زیادی به حجم کار، وظایف فرد در زمان کار، میزان تجربه و سطح دانش، محل استقرار و همچنین اعتبار هتل دارد.

7- جهانگردی

جهانگردی را می توان به عنوان یکی از جذاب ترین و در عین حال پردرآمدترین رشته های منابع انسانی در نظر گرفت که آینده بسیار خوبی برای افرادی که در مسیر آن قدم می گذارند، فراهم می کند. همان طور که می دانید کشور ما جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد و سالانه افراد بسیار زیادی از سرتاسر دنیا، برای مشاهده و دیدن این جاذبه ها، به کشورمان سفر می کنند.

جهانگردی

از همین رو موقعیت های شغلی در این رشته بسیار فراوان بوده و شما می توانید از طریق آن به سطح درآمد خوب و مقبولی برسید. میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته تا حد زیادی به رونق صنعت گردشگری هم وابسته است و از آنجایی که امروزه این صنعت رونق خوبی گرفته و بودجه کافی نیز به آن اختصاص داده می شود، می توان گفت درآمد آن در سطح خوبی قرار دارد.

8- اقتصاد

بر خلاف سال های گذشته که بیشترین درامد به رشته های مهندسی و زیرشاخه های پزشکی اختصاص داشت، امروز با تغییر در نظام های مختلف و نیازهای جامعه، رشته های مانند اقتصاد به میزان درآمد بسیار بالایی رسیده اند. برای دانش آموختگان رشته اقتصاد، بازار کار فوق العاده خوبی در کشورمان وجود دارد، به همین خاطر این افراد دغدغه زیادی از این بابت ندارند.

البته که بدیهی است در این زمینه همه چیز تا حد زیادی به دانش و مهارت خود شخص بستگی دارد. فارغ التحصیلان رشته اقتصاد، می توانند در انواع سازمان های خصوص و دولتی مانند بانک مرکزی، وزارت صنایع، بورس و … مشغول به کار شوند. همچنین این افراد می توانند در کارخانه ها و شرکت های خصوصی تحت عنوان مدیر مالی و یا مدیر فروش نیز استخدام شده و حقوق و مزایای بسیار خوبی را دریافت کنند.

9- مددکاری اجتماعی

بدون شک جای رشته مددکاری اجتماعی، در فهرست پردرآمدترین رشته های منابع انسانی تا این لحظه خالی بود. این رشته نیز یکی از رشته های محبوب علوم انسانی محسوب می شود که عده زیادی به تحصیل در آن تمایل دارند. در حال حاضر بازار کار این رشته نیز در وضعیت خوبی قرار دارد، اما اینکه در چند سال آینده به وضعیت اشباع برسد یا خیر، اصلا مشخص نیست. فارغ التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی می توانند در سازمان هایی مانند اداره رفاه، دادگستری و سایر مؤسسات دولتی استخدام شوند.

[irp posts=”92043″]

جمع بندی

انتخاب رشته دانشگاهی واقعا تصمیمی سخت و دشوار است و نیاز به تحقیق و جست و جوی بسیار زیادی دارد. در این زمینه اولین پارامتری که باید در نظر داشته باشید، میزان علاقه تان به رشته موردنظر است. بعد از علاقه عوامل دیگری مانند سطح درآمد نیز در انتخاب شما تأثیرگذار هستند. اگر می خواهید یک رشته مناسب انتخاب کنید که بتواند آینده شما را تضمین کند، باید با بازار کار و میزان درآمد رشته های مختلف، آشنایی داشته باشید. در قسمت های قبل به معرفی پردرآمدترین رشته های منابع انسانی پرداختیم تا شما از طریق مطالعه آن ها بتوانید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده و سپس اقدام به انتخاب رشته بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.