معرفی پر درآمد ترین مشاغل رشته ریاضی

فهرست مطالب:

انتخاب رشته دانشگاهی بدون شک یکی از سخت ترین انتخاب هایی است که هر شخصی در طول زندگی اش باید انجام دهد. یکی از پارامترهایی که اشخاص در زمان انتخاب رشته در نظر می گیرند، میزان درآمد رشته های مختلف است. بدیهی است که در شرایط موجود، افراد به دنبال تحصیل در رشته ای هستند که درآمد خوب و آینده ای روشن داشته باشد.

برای اینکه بتوانید یک انتخاب رشته اصولی و بدون پشیمانی داشته باشید، باید به خوبی با رشته های مختلف آشنایی داشته باشید. رشته هایی که علاوه بر بازار کار مناسب و درآمد خوب به آن ها علاقه هم داشته باشید. در همین راستا یونیکتاب به معرفی پر درآمد ترین رشته های ریاضی فیزیک می پردازد تا بتوانید با اطلاعات بیشتری در این زمینه اقدام به انتخاب رشته کنید.

انتخاب رشته ریاضی فیزیک

یکی از محبوب ترین رشته ها در دبیرستان، ریاضی فیزیک است که سالانه دانش آموزان زیادی به خصوص افراد درسخوان و پرتلاش آن را انتخاب می کنند. این رشته در دانشگاه گرایش ها و زیر مجموعه های بسیار زیادی را در بر می گیرد که شما بسته به رتبه کنکور خود، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کرده و ادامه تحصیل دهید.

انتخاب رشته ریاضی فیزیک

اگر فکر می کنید که ریاضی فیزیک تنها به شاخه های مهندسی ختم می شود، سخت در اشتباهید. این رشته توانسته گستره بسیار زیادی را پوشش دهد و تنوع مشاغل بسیار زیادی دارد که شما می توانید از میان آن ها یکی را انتخاب کنید. همچنین اگر فکر می کنید تنها رشته های تاپ مهندسی در این زمینه شما را به موفقیت می رسانند، باز هم در اشتباه هستید. امکان موفقیت در تمامی رشته های آن موجود است و شما فقط باید برای آن عمیقا تلاش کنید.

بعد از کنکور ریاضی فیزیک، وقتی که برای انتخاب رشته دانشگاهی خود اقدام می کنید، بهتر است علایق خود را نیز در نظر بگیرید. چرا که تنوع در میان این رشته ها بسیار زیاد است و شما باید دقیقا بدانید که برای چه کاری ساخته شده اید. محیط کار برخی از این رشته ها کاملا صنعتی است و شاید شما تاب و توان فعالیت در چنین محیطی را نداشته باشید. پس کاملا با چشم باز و شناخت کافی از خودتان و علایقتان اقدام به انتخاب رشته کنید. بحث میزان درآمد مشاغل نیز پارامتر دیگری است که در انتخاب رشته بسیار تأثیرگذار است. در ادامه به معرفی پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک می پردازیم تا با شناخت آن ها بتوانید انتخاب رشته آگاهانه تری داشته باشید.

[irp posts=”92465″]

لیست رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک

رشته های بسیار زیادی وجود دارند که از طریق ریاضی فیزیک می توانید در آن ها تحصیل کرده و به درآمدهای بالا برسید، در این قسمت تنها به معرفی چند نمونه از آن ها اکتفا می کنیم. در فهرستی که در ادامه ارائه می کنیم، صرفا به معرفی رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک پرداخته شده و هیچ ترتیب و اولویت بندی در آن رعایت نشده است.

لیست رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک

1- مهندسی برق

یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک را می توان مهندسی برق دانست که از بهترین ها برای اپلای نیز محسوب می شود. باید در نظر داشته باشید که این رشته در عین پردرآمد بودن، در دسته سخت ترین رشته های دانشگاهی نیز قرار می گیرد. دانشجویان مهندسی برق با دروسی نظیر الکترونیک، الکتریسیته و الکترومغناطیس سر و کار دارند و باید ضمن خواندن این دروس، مهارت خود را نیز ارتقا دهند. مهندسی برق در دانشگاه چهار گرایش برق مخابرات، برق قدرت، برق کنترل و برق الکترونیک دارد که هر کدام کاربردها و محیط های کاری مختلفی دارند.

دانشجویان مهندسی برق در دوران کارشناسی باید 142 واحد درسی را بگذرانند تا فارغ التحصیل شوند. پس از فارغ التحصیلی، این افراد می توانند در کارخانه های خودروسازی، ذوب آهن، نیروگاه ها، سازمان های حوزه مخابراتی، صنایع نظامی و دفاعی و همچنین سایر ارگان های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. در چند سال اخیر بازار کار این رشته اشباع شده و به مشکل برخورده است، اما پیش بینی می شود در سال های آتی به دلیل تمایل داوطلبان به رشته های تجربی، بازار کار این رشته مجددا رونق گذشته را پیدا کند.

2- مهندسی نفت

مهندسی نفت را می توان یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی در جهان دانست. یک مهندس نفت باید اطلاعات کافی در زمینه بهره برداری از منابع نفت و گاز، اکتشاف نفت، حفاری، انتقال و پالایش هیدروکربن ها و… داشته باشد. بازار کار این رشته در وضعیت خوبی قرار دارد؛ البته به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت، رونق قبلی خود را ندارد، اما باز هم می توان مهندسی نفت را از پرکارترین رشته های ریاضی فیزیک دانست. داوطلبان این رشته می توانند در گرایش های اکتشاف، بهره برداری از منابع، حفاری و استخراج و همچنین مخازن هیدروکربوری ادامه تحصیل دهند.

فارغ التحصیلان مهندسی نفت، می توانند در شرکت های تابع شرکت ملی نفت، پالایشگاه نفت و گاز، پخش فرآورده های نفتی، بورس انرژی، صنایع پتروشیمی و همچنین سایر بخش های خصوصی مشغول به کار شده و از حقوق و مزایای بسیار خوبی بهره مند شوند. امروزه بیشتر از 7 درصد از دانشجویان این رشته، به صورت مستقیم جذب وزارت نفت می شوند. شما با تلاش و ارتقای دانش و مهارت خود، می توانید جزء این هفت درصد باشید.

3- مهندسی کامپیوتر

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، مهندسی کامپیوتر نیز تبدیل به یکی از رشته های پردرآمد شده است. با روندی که امروز با آن رو به رو هستیم، نیاز به مهندسان کامپیوتر، هر روز بیشتر خواهد شد و بازار کار آن ها از این جهت کاملا تضمین شده است. دانشجویان کامپیوتر، می توانند این رشته را تا مقطع دکتری ادامه داده و سطح علمی و مهارت خود را بسیار بالا ببرند. در مقطع کارشناسی داوطلبان می توانند در سه گرایش سخت افزار، نرم افزار و فناوری اطلاعات به انتخاب خودشان ادامه تحصیل دهند.

برای مقطع ارشد داوطلبان گزینه های انتخاب بیشتری برای گرایش دارند. آن ها می توانند در گرایش های هوش مصنوعی، شبکه های کامپیوتری، مکاترونیک، مهندسی فناوری اطلاعات، معماری کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، تجارت الکترونیک، الگوریتم ها و محاسبات و امنیت اطلاعات ادامه تحصیل دهند. مهندسی کامپیوتر یکی از جذاب ترین رشته های ریاضی فیزیک است که افراد را وارد دنیای هیجان انگیزتری می کند. هر روزه با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، فرصت های شغلی بیشتری برای این رشته ایجاد می شود به همین دلیل بدون نگرانی از وضعیت اشتغال، می توانید در این رشته تحصیل کنید. مهندسان کامپیوتر می توانند در انواع ارگان های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند.

4- مهندسی شیمی

از دیگر رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک، می توان به مهندسی شیمی اشاره کرد که در میان بانوان نیز محبوبیت بسیار زیادی دارد. مهندسی شیمی یکی از رشته های جدید است که از تلفیق چند رشته مانند شیمی، فیزیک و ریاضی پدید آمده و برخلاف عنوانی که دارد، به پرورش شیمیدان نمی پردازد. داوطلبان این رشته باید در دوره کارشناسی خود 144 واحد درسی را بگذرانند تا تبدیل به یک مهندس شیمی شوند. وظیفه مهندسان شیمی این است که کشفیات به دست آمده در آزمایشگاه های شیمی را به مقیاس های صنعتی و تولیدی برسانند. این رشته گرایش های متنوعی دارد که کاربردها و محیط های کاری آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

امروزه رشته مهندسی شیمی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان آن می توانند به موقعیت های شغلی خوب و پردرآمدی دست پیدا کنند. مهندسان شیمی، می توانند در پالایشگاه ها، شرکت های خودروسازی، شرکت های مرتبط با پزشکی، صنایع الکترونیک و نهادهای مختلف خصوصی و دولتی مرتبط، مشغول به کار شوند.

[irp posts=”92043″]

5- مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی مانند یک پل رشته ریاضی فیزیک را به تجربی متصل می کند. این رشته را می توان از جدیدترین رشته های ارائه شده در دانشگاه دانست که در مدت کوتاهی بسیار معروف شده و طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده است. متخصصان تحصیل کرده در این رشته به صورت کلی وظیفه ساخت اعضای مصنوعی مختلف مکانیکی یا الکتریکی، تجهیزات پزشکی و همچنین ساخت دستگاه های مختلف در زمینه تشخیص مشکلات پزشکی و بیماری ها را دارند. از آنجایی که تجهیزات پزشکی معمولا گران قیمت هستند، مهندسی پزشکی را می توان در دسته پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک قرار داد.

مهندسی پزشکی در دوره کارشناسی چهار گرایش بالینی، بیومکانیک، بیو الکتریک و بیو متریال را دارد که داوطلبان می توانند در آن ها ادامه تحصیل دهند. امروزه بازار کار این رشته در وضعیت خوبی قرار دارد و فارغ التحصیلان آن می توانند در ارگان های مختلف نظیر بیمارستان ها، مرکز تحقیقات وزارت دفاع، وزارت صنایع، وزارت فرهنگ و آموزش، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت های مهندسی پزشکی و… مشغول به کار شوند.

6- مهندسی مکانیک

از دیگر رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک، می توان به مهندسی مکانیک اشاره کرد. برای موفقیت در این رشته و کسب مدرک کارشناسی، باید مسیری سخت را طی کنید، چراکه مهندسی مکانیک یکی از سخت ترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید. شیرینی درآمد بالا، می تواند تا حدی سختی این رشته را برای داوطلبان آن تعدیل کند. مهندسی مکانیک از علم فیزیک کمک گرفته و خدمات مختلفی را به انسان می رساند. فعالیت در این رشته بسیار گسترده بوده و مهندسان آن از طراحی کوچک ترین اشیاء مانند سوزن تا به حرکت درآوردن ماهواره ها را انجام می دهند.

امروزه با کاهش وابستگی به صادرات و همچنین رونق تولیدات داخلی، بازار کار این رشته نیز در مسیر خوبی قرار گرفته است. داوطلبان مهندسی مکانیک، می توانند در یکی از سه گرایش حرارت و سیالات، ساخت و تولید و جامدات، تحصیل کنند. مهندسان مکانیک در زمینه های مختلف نظیر طراحی و ساخت انواع ماشین آلات، ساخت تجهیزات نیروگاه های مختلف، ساخت تجهیزات دفاعی، ساخت انواع ربات ها و… فعالیت کنند. در صورتی که این افراد کسب و کار خود را راه بیندازند و کارآفرینی کنند، می توانند درآمدشان را به میزان بسیار زیادی ارتقا دهند.

7- مهندسی صنایع

یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک، مهندسی صنایع است. این رشته را می توان تلفیقی از انواع مهندسی ها دانست. اغلب رتبه های برتر کنکور ریاضی فیزیک، به این رشته متمایل هستند؛ چرا که بازار کار خیلی خوب و درآمد بالایی دارد. یک مهندس صنایع به مدیریت منابع انسانی و همچنین افزایش بهره وری فرآیندهای صنعتی می پردازد. این فرد همواره به دنبال بهترین روش هاست تا بتوانید کیفیت محصولات را در هر صنعتی افزایش دهد. این رشته گرایش های مختلف و گوناگونی دارد که داوطلبان آن می توانند در آن ها ادامه تحصیل دهند.

اغلب افرادی که متمایل به مدیریت اقتصادی و انسانی، کنترل پروژه های بزرگ، برنامه ریزی و همچنین مدیریت سیستم های صنعتی و… هستند می توانند در این رشته موفق شوند. فارغ التحصیلان مهندسی صنایع در سمت های مدیریتی، کنترل پروژه، طراحی و بهینه سازی سیستم ها و فرآیند تولید، مدل سازی و تحلیل گری و… می توانند مشغول به کار شوند.

8- مهندسی عمران

اگر به خلق بناهای جدید و مختلف علاقه دارید، مهندسی عمران نیز می تواند یک رشته بسیار پردرآمد ریاضی فیزیک برای شما باشد. این رشته محبوبیت بسیار زیادی در میان داوطلبان ریاضی فیزیک دارد و برای اشخاصی که به دنبال ساخت و ساز و ایده های متنوع هستند بسیار مناسب است. مهندسی عمران یکی از رشته های اشباع شده است، اما باز هم می توان آن را در دسته پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک قرار داد.

حیطه کاری مهندسان عمران بسیار گسترده است، پس اگر مهارت و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید، به راحتی می توانید یک کار پردرآمد برای خود پیدا کنید. داوطلبان این رشته باید مهارت ریاضی بالایی داشته باشند و به نرم افزارهای کاربردی عمران، تسلط پیدا کنند. مهندسان عمران می توانند در سمت های شغلی مختلف، مانند مهندس اجرایی، مهندس ناظر، نقشه بردار، سرپرست و… مشغول به کار شوند. در صورتی که این افراد اقدام به تأسیس شرکت عمران خودشان بکنند، سطح درآمدشان پیشرفت چشمگیری خواهد کرد.

9- مهندسی مواد و متالوژی

مهندسی مواد نیز از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک است که خوشبختانه بازار کار آن هنوز اشباع نشده است. به همین دلیل فارغ التحصیلان متالوژی، می توانند به راحتی یک شغل پردرآمد برای خود پیدا کنند. این رشته در مقطع کارشناسی در دو گرایش متالوژی استخراجی و متالوژی صنعتی ارائه می شود.

فعالیت مهندسان متالوژی بسیار جذاب و گسترده است. این افراد به استخراج، عمل آوری و توزیع مواد مختلفی می پردازند که در فراورده ها و لوازم مختلف مانند صفحات تلویزیون و چیپ های کامپیوتر یا فلزهای به کار رفته در خودروسازی، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این مهندسان به شناخت انواع مواد و خواص آن ها پرداخته و از این طریق به ساخت مواد و ترکیبات جدید می پردازند. فارغ التحصیلان متالوژی می توانند در صنایع نفت، صنایع آهنی، پالایش و… مشغول به کار شوند و درآمد و مزایای خوبی داشته باشند.

10- مهندسی هوا فضا

مهندسی هوا فضا یکی از پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک است که آینده ای بسیار درخشان دارد، اما آن طور که باید موردتوجه داوطلبان قرار نگرفته است. این رشته در عین آینده خوبی برای که داوطلب دارد، بسیار سخت و دشوار بوده و می تواند برای فرد چالش برانگیز باشد. در گذشته هوا فضا یکی از گرایش های مهندسی مکانیک بود، اما امروزه به یک رشته مستقل تبدیل شده است که طرفداران خاص خود را دارد. در طول تحصیل در این رشته مهارت هایی در رابطه با طراحی، آنالیز و همچنین ساخت انواع وسایل پرنده هوایی مانند هواپیما و بالگرد و پرنده های فضایی مانند ماهواره ها، فضاپیماها و… به دانشجوها آموزش داده می شود.

داوطلبان مهندسی هوا فضا باید با برنامه نویسی آشنایی داشته و سعی کنند تا به زبان فرترن تسلط کافی پیدا کنند. فارغ التحصیلان این رشته اصلا نگران بازار کار نیستند؛ چرا که این مهندسی هنوز اشباع نشده و وضعیت اشتغال خوبی دارد. مهندسان هوا فضا می توانند در ارگان ها و شرکت های مربوط به هواپیما، موشک و ماهواره مشغول به کار شوند و از آنجایی که وزارت دفاع بودجه خوبی را برای این حوزه اختصاص داده، این افراد اغلب به درآمدهای خیلی خوبی هم می رسند.

[irp posts=”92136″]

سخن پایانی

میزان درآمد رشته های مختلف، یکی از اصلی ترین پارامترهای داوطلبان در زمان انتخاب رشته است. اغلب داوطلبان به دنبال تحصیل در رشته هایی هستند که آینده کاری آن ها تضمین شده باشد و بتواند آن ها را به سطح درآمدی خیلی خوبی برساند. برای انتخاب چنین رشته هایی باید با شرایط تحصیلی و ویژگی های هر یک آشنایی نسبی داشته باشید. در این مطلب به طور کامل به معرفی پردرآمدترین رشته های ریاضی فیزیک پرداختیم تا با شناخت آن ها و همچنین حوزه فعالیتشان، بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و دچار پشیمانی نشوید. اغلب رشته های مهندسی درآمدهای بسیار خوبی برای افراد دارند؛ ما در این مقاله صرفا به معرفی تعدادی از پردرآمدترین های آن ها پرداختیم.

در صورتی که برای کنکورتان برنانه مریزی کرده اید و می خواهید اقدام به خرید کتاب کمک درسی و خرید کتاب کنکور کنید، حتما سری به فروشگاه یونیکتاب بزنید. در این مجموعه کلیه کتاب ها درسی، کمک درسی، کنکور، دانشگاه و … با تخفیف ویژه به فروش می رسد. علاوه بر این، شما می توانید پرداخت هزینه کتاب خریداری شده را درب منزل پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.