تاثیر کتاب بر شخصیت انسان چیست؟

فهرست مطالب:

کتاب ها شبیه آن دسته از آدم ها هستند که ظاهری ساده دارند اما درونی شگفت انگیز را در خود پنهان کرده اند. هنگامی که بخواهید به درون آن ها نفوذ کنید باید ورق به ورق اسرار را بخوانید و بفهمید. تا زمانی به درک درستی از آن ها نرسید، ارتباط برقرار کردن برایتان سخت خواهد بود.

یک کتاب با نوشته ای یکسان بر روی افراد تاثیرات متفاوتی خواهد داشت؛ زیرا هر فرد درک متفاوتی از نوشته های درون یک کتاب دارد و به روش خود با او ارتباط برقرار می کند. در نتیجه این رابطه تغییری در رفتار و حتی سبک زندگی انسان ها به وجود می آید. در ادامه یونیکتاب از تاثیر کتاب بر شخصیت انسان بیشتر صحبت می کند تا درک بهتری از آن برای شما ایجاد شود.

بانک کتاب یونیکتاب دارای میلیون ها کتاب کودک و نوجوان، کتاب درسی، کتاب کمک درسی و …. می باشد. شما می توانید در این فروشگاه هر کتابی را که فکر کنید سفارش دهید و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

تاثیر کتاب ها در آمار و محاسبات

با انجام پژوهش ها و تحقیقات بر روی تاثیر کتاب بر شخصیت انسان نیز ثابت شده که بهترین دوست او همین کتاب خواهد بود. تحقیقات در انگلستان نشان می دهند کسانی که به اصطلاح خوره کتاب خواندن دارند، با مطالعه کتاب آرام می گیرند. این پژوهش ها ثابت کردند کتاب خواندن چیزی فراتر از یک سرگرمی به حساب می آید و کتاب خوان ها در ارتباط با دیگران بهتر عمل می کنند و شادتر هستند.

تاثیر کتاب ها در آمار و محاسبات

کتاب ها حتی هنگام گرفتن تصمیمات مهم به میدان می آیند و تاثیر خود را می گذارند. 27 درصد از شرکت کنندگان تاثیر کتاب هنگام گرفتن تصمیم هایی مانند تغییر شغل یا پایان دادن به یک رابطه عاطفی نامناسب تایید می کنند. آن ها کتاب را الهام بخش زندگی خود می دانند.

36 درصد اظهار داشته اند که کتاب محرک آن ها برای سفرکردن بوده است. 19 درصد هم معتقد بودند که با الهام گرفتن از کتاب، سرگرمی جدیدی شروع کرده اند. کسانی که برای آرام شدن و کاهش استرس، کتاب می خوانند به 38 درصد افزایش یافته اند و آنانی که کتاب باعث شده است به سلامتی عمومی خود بیشتر توجه کنند 25 درصد هستند. علاوه بر این ها قهرمانان در کتاب ها باعث شده اند افراد نسبت به خود حس بهتری پیدا کنند و بتوانند ضعف هایشان را بپذیرند. می توان اعلام کرد که 35 درصد از افراد شرکت کننده در تحقیقات می پذیرند دوست دارند که کتاب بخوانند اما مشغول شدن با موبایل و تلویزیون مانع آن ها می شود.

بررسی تاثیر مثبت کتاب بر شخصیت انسان

تاثیر کتاب بر سلامت ذهن و هم چنين بهبود روابط انسانی بر همه روشن و واضح شده است. بنابراین باید دیگر تاثیر کتاب بر شخصیت انسان را مورد بررسی قرار داد. این تاثیرات شخصیت انسان را در جهتی مثبت و بهبود آن پیش می برند. این تاثیرات مثبت عبارتند از:

بررسی تاثیر مثبت کتاب بر شخصیت انسان

1- تجربه کردن اتفاقات جدید

تصاویر اف.ام.آر.آی (fMRI) بخشی خاص از مغز را نشان می دهند که هنگام داشتن یک تجربه تحریک می شود. این قسمت از مغز حتی هنگام خواندن درباره یک تجربه به همان شکل تحریک خواهد شد. با خواندن کتاب به دلیل حدس و گمان درباره احساسات آدم ها همان قسمتی از مغز درگیر می شود که در عمل و در دنیای واقعی نیز تحریک می شود.

بیشتر بخوانید: راه های تقویت حافظه

2- کمک به بهبود احساسات انسانی

خواندن کتاب به افزایش همدلی و همزبانی بین انسان ها کمک می کند. در واقع خواندن داستان های عامه پسند و ادبیات غیرداستانی بر حس همدلی و ادراک اجتماعی تاثیر می گذارد و به بهتر شدن شرایط جامعه نیز کمک می کند.

3- کمک به پیشرفت

مسائلی مانند احساس درجا زدن در زندگی شغلی، افسردگی و سوگواری در صورت برقراری روابط درست بین انسان و کتاب با مطالعه کتاب های مناسب قابل حل هستند. بسياری از کتاب ها می توانند انواع بیماری ها را درمان کنند.  در این کتاب ها برای هر بیماری کتابی به عنوان درمان پیشنهاد شده است؛ مثلا برای درمان احساس شکست، خواندن کتاب سرگذشت آقای پالی نوشته اچ. جی. ولز توصیه شده است. یک کتاب درست و خواندن آن در زمان مناسب می تواند مهارت های اجتماعی را شکل دهد و هم چنین آن ها را تقویت کند.

4- تمرین موقعیت های مختلف

در برخی کتاب ها شما زندگی خود را مرور می کنید. یعنی می توانید با یک شبیه سازی از خود تعامل با دیگران در اجتماع، تجربه کردن و گمانه زنی در آینده بسیاری از تجربیات را ببینید. بنابراین کتاب به ما فرصتی برای تمرین کردن موقعیت های مختلف می دهد، بدون اینکه با آسیب های ماندگار همراه باشد.  دوستی با کتاب یک دوستی بی پایان است. این دوستی هیچ اجباری ندارد و تنها به خاطر حود انسان است که برقرار می شود. بعد از پایان یافتن این دوستی حسرتی در کار نیست.

5- پرورش تفکر خلاقانه

در سنین کودکی، کتاب فرزند شما را به فردی مبتکر و خلاق تبدیل می کند. کودکان در این سن به الگوی رفتاری نیاز دارند و یک الگوی شایسته شخصیت و رفتار آن ها را به درستی شکل می دهد. مطالعه باعث پیشرفت تحصیلی است؛ مطالعه درسی و غیر درسی ، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن شخص می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه استعداد کودکم را بشناسم؟

6- تفویت اعتماد به نفس

یک نقش دیگر مطالعه در شخصیت انسان این است که افرادی که اهل مطالعه و کتابخوانی هستند، از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند. زیرا پاسخ پرسش های بیشتری را می دانند. مطالعه کتاب ها دایره لغات را افزایش می دهد و به همین دلیل به نویسندگان برای خلق آثاری بی نظیر کمک می کند. هم چنین در دیگر افراد خلاقیت نویسندگی به وجود می آورد.

7- ایجاد حس آرامش

یک کتاب خوب در چشم برهم زدنی شما را وارد دنیای دیگری به دور از تمام نگرانی ها و دغدغه هایتان می کند و بدین ترتیب باعث می شود اندکی از میزان استرستان کاسته شود. کتاب ها می توانند آرامش را به وجود انسان تزریق کنند و باعث شوند کیفیت خواب شما بهبود یابد.

برتری کتاب خوان ها به کتاب نخوان ها

تحقیقات روانشناسان در سال های گذشته نشان می دهند افرادی که رمان می خوانند بیشتر از سایر افراد حس همدردی و همدلی را درک و در جامعه اجرا می کنند. آن ها با این کار به تئوری های ذهن خود پر و بال می دهند عقاید و ایده های دیگران را نیز مد نظر می گیرند.

برتری کتاب خوان ها به کتاب نخوان ها

کسانی که از کودکی برای فرزندانشان داستان می خوانند، بچه هایی عاقل تر را پرورش می دهند. این کودکان با محیطشان بیشتر انطباق پیدا می کنند و قدرت درکشان بالاتر خواهد رفت. کتاب خوان ها برعکس کتاب نخوان ها بدون اینکه عقاید دیگران را رد کنند، آن ها را می پذیرند. بدون اینکه از عقیده خودشان دست بردارند، از شنیدن عقاید دیگران لذت می برند. به جرات می توان گفت که کتاب خوان ها آدم های جذاب تری هستند و دوست داشتنی به چشم می آیند.

جمع بندی

تاثیر کتاب بر شخصیت انسان از رابطه بين آن ها سرچشمه می گیرد. هر چه انسان رابطه بهتری با کتاب ها برقرار کرده و بتواند راز درون آن ها را کشف کند تاثیر بیشتری می گیرد. طبق تحقیقات و مشاهدات این تاثیرات بسیار مثبت هستند و به ایجاد یک جامعه ای بهتر توسط انسان ها منجر می شوند. اگر بدانید که کتاب خوان ها از کتاب نخوان ها جذاب تر و موجودات بهتری هستند کتاب را به عنوان دوست همیشگی خود انتخاب خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.